چاپ خبــر
به مناسبت روز هلال احمر؛

هلال احمر فریدونشهر؛ از حادثه سرتنگ تا المپیاد دادرس

رئیس هلال احمر فریدونشهر با تشریح سه حوزه فعالیت خود، از آمادگی کامل نیروهای هلال احمر فریدونشهر برای مقابله با حوادث و خطرات سخن گفت.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، 8 می مطابق با 18 اردیبهشت مصادف است با روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ. به همین مناسبت به سراغ حمید موسوی، رئیس هلال احمر شعبه فریدونشهر، رفتیم و از آمادگی هلال احمر فریدونشهر از وی سؤال کردیم.

– پونه زار: سازمان هلال احمر از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

– این سازمان شامل چهار حوزه‌ی امداد و نجات، داوطلبان، امور جوانان و درمان و توانبخشی است که شعب شهرستان‌ها تنها سه حوزه اول را دارند.

– پونه زار: وظیفه حوزه‌های سه‌گانه هلال احمر چیست؟

امداد و نجات شامل پوشش امدادی و پاسخگویی به حوادث احتمالی، جستجو و نجات، اسکان اضطراری و کمک به حادثه دیدگان و آسیب دیدگان حوادث با در نظر گرفتن محدودیت‌ها و میزان مسئولیت است.

حوادث به دو نوع ضربه‌ای مانند تصادفات و غیرضربه‌ای مانند زلزله، سیل و طوفان تقسیم بندی می‌شوند. در این حوزه تلاش ما بر حفظ آمادگی و بالابردن توان پاسخگویی و محیا کردن امکانات، تجهیزات، انبارهای امدادی و لوازم اسکان اضطراری برای مقابله با خطرات احتمالی همه این حوادث است.

البته باید مدّنظر داشته باشیم که هلال احمر یکی از اعضای شورای مدیریت بحران شهرستان است و در صورت رخداد حادثه‌ای ادارات و ارگان‌های دیگری هم هستند که باید وارد عمل شوند.

واحد امور جوانان هلال احمر محل سازمان‌دهی داوطلبان 18 تا 29 سال است. جوانان علاقه‌مند به خدمت رسانی به طور داوطلبانه عضو این سازمان که محور کار آن فعالیتهای بشردوستانه است، می‌شوند.

از جمله خدمات این واحد ارائه خدمت به روستاهای محروم در قالب کاروانهای نیکوکاری است.

کانونهای مختلفی زیر نظر این واحد فعالیت می‌کنند مثل کانون‌های دانش‌آموزی و غنچه‌های هلال.

طرح ملی دادرس(دانش آموز آماده در روزهای سخت) که با انعقاد تفاهم نامه بین مدرسه و جمعیت هلال احمر به اجرا در می‌آید در این واحد جای می‌گیرد.

جمعیت داوطلبان هلال احمر سومین حوزه فعالیت هلال احمر فریدونشهر است. این جمعیت شامل افراد بالای 29 سال است که با توجه به تخصصشان در یکی از چهار گروه حمایت، هدایت، مهارت و مشارکت برای ارائه خدمت در زمان حادثه غیر از زمان حادثه سازماندهی می‌شوند.

از فعالیت‌های این جمعیت طرح‌های همای رحمت برای اطعام فقرا در شب‌های قدر و طرح فرشتگان رحمت برای کمک رسانی به نیازمندان در شب عید است. راه‌اندازی کاروان‌های سلامت نیز در حوزه همین جمعیت می‌گنجد.

– پونه زار: هلال احمر فریدونشهر در این سه حوزه چه عملکردی داشته است؟

– در مقوله امداد و نجات توانایی این را داریم که با آمادگی کامل در شرایط مختلف کوهستان، جاده، ارتفاع، فضای معلق، برف و کولاک خدمات رسانی کنیم. در شهرستان فریدونشهر امکان سنجی حوادث را انجام داده‌ایم و طرح عملیاتی خود را که شامل تمام اطلاعات مورد نیاز بعد از وقوع حادثه است را آماده و همیشه بروز نگه داشته‌ایم.

هلال احمر فریدونشهر در این حوزه در سال گذشته رسیدگی به حوادث کوهستان، حوادث جاده‌ای و کمک به عشایر را با موفقیت پشت سر گذاشته است که نمونه بارز آن حادثه سرتنگ در اردیبهشت 93 بود که در آن حادثه نیروهای باشگاه نجات گران هلال احمر فریدونشهر 20 ساعت در شرایط سخت و در محل‌های صعب العبور به جستجو پرداختند.

پایگاه امداد جاده‌ای ازونبلاغ هم مثل گذشته به طور 24 ساعته فعال و آماده ارائه خدمات به حادثه دیدگان است.

همین طور طرح های ویژه مثل طرح نوروزی و تابستانی که آمادگی مضاعف امدادگران را می‌طلبید را نیز با موفقیت سپری کردیم.

جمعیت جوانان در سال گذشه کاروان سلامتی هم برای خدمت به روستاهای محروم اعزام کرد که به فعالیت در تخصص‌های جراحی، دندان‌پزشکی و زنان و بهداشت محیط و توزیع اقلام بهداشتی و حمایتی پرداختند.

کلاس‌های اوقات فراغت، مهارت‌های زندگی و برنامه‌های مناسبتی را از دیگر فعالیت‌های هلال احمر فریدونشهر می‌توان نام برد.

– پونه زار: آیا هلال احمر فریدونشهر طی یک سال گذشته در مسابقات آمادگی در سطح استان یا کشور حائز مقام هم شده است؟

– ما در مسابقات امدادی و توان افزایی در قالب رقابت مهر که همه ساله به صورت منطقه‌ای درون استانی برگزاری می‌شود در بخش چادرزنی و حمل مصدوم جزء مقام‌های برتر شدیم.

هلال احمر شعبه فریدونشهر در المپیاد دادرس شرکت کرده و در استان در رشته‌های پانسمان و بانداژ موفق به کسب رتبه‌های برتر شدند.

در المپیاد ورزشی استانی که از سطح بالایی برخوردار و در مرکز استان برگزار می‌شود در فوتسال برادران رتبه اول، در آمادگی جسمانی انفرادی خواهران مقام اول و در آمادگی جسمانی انفرادی برادران مقام دوم را کسب کردیم.

در مسابقات قرآنی در بخش خواهران حائز مقام اول در استان شدیم.

– پونه زار: چه توصیه ای در رابطه با کاهش آسیب‌های بعد از حوادث برای مردم فریدونشهر دارید؟

– اولین و مهمترین توصیه ما برای مردم مراجعه به هلال احمر فریدونشهر و شرکت در کلاس‌های همگانی امداد و نجات است. در این دوره 35 ساعته آموزش‌هایی ارائه می‌شود که هر فردی در جامعه به آن احتیاج دارد. شرکت کنندگان در صورت تمایل می‌توانند بعد از پایان دوره در دوره‌های تکمیلی و تخصصی شرکت کرده و آمادگی کمک به دیگران در حوادث مختلف را کسب کنند.

توصیه دیگر این که مردم نسبت به نوسازی بافت‌های مسکونی فرسوده اقدام کنند که البته این بافت‌های فرسوده عمدتا در مناطق روستایی است و با آمدن یک زلزله کوچک منجر به فروریزی و ایجاد خطر برای ساکنین خواهد شد.

  1. ناشناس گفت:

    میشه لطف کنید یه خبری هم تهیه کنید مبنی بر اینکه این رئیسای شهرستان چه مدارک تحصیلی ای دارند؟از کجا گرفتن؟چجوری یهو رئیس شدن
    پونه زار منتشر کن که هیشکی سر جاش نیس،ما هم باید مدار دانشگاه معتبرو قاب بگیریم بشینیم خونه!

  2. ناشناس گفت:

    همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد برادر جان

  3. ج گفت:

    اگر منظورتان آقای موسوی است ایشان دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد روان شناسی با معدل 18 هستند

  4. اصلانی گفت:

    ضمن تبریک هفته هلال احمر . از زحمات اقای موسوی و همه همکارانشون تشکر می کنیم آرزوی موفقیت براشون داریم. خیلی عالی بود.

  5. اسکی باز گفت:

    آقای موسوی بهتره به امدادگران کوهستانتون که انقد روش مانور میدین توصیه کنین برن اسکی هم یاد بگیرن که مثل اتفاق زمستان گذشته مجبور نباشن پیاده برن قله و پیاده هم برگردن. مثلا اومده بودن نجات بدن یه بنده خدارو یکی باید امدادگراتون رو نجات میداد.

  6. اسپنانی گفت:

    از زحمات بسیار ارزشمند ریاست محترم جمیت هلال احمر فریدونشهر جناب اقای موسوی. از درجه علمی بالایی برخواردار واز مدیران لایق شهرستان هستند. تشکر می نمایم

  7. علی گفت:

    با سلام جای تعجب است بعصی از برادران نسبت به مدیران جوان خوب وتحصیل کرده. بومی شهرستان کم لطفی. می نمایند . هلال احمر فریدوشهر با مدیر بزرگوارش بسیار عالی است.

  8. محمد گفت:

    باید از مدیران تحصیل کرده بومی شهرستانحمایت وتشکر نمود. هلال احمر بامدیر بزرگوارش خیلی عالی است.

  9. خداقوت به همه امدادگران ونجاتگران وهلال احمری ها
    خدماتشون خیلی خوبه
    تشکرمیکنم اززحمات عوامل اجرایی جمعیت هلال احمر شهرستان فریدونشهر
    عاجرکم ا…

  10. ع گفت:

    خداقوت میگم به همه هلال احمری ها اعم از امدادگران وعوامل اجرایی
    خدماتشون خیلی خوبه
    تشکرمیکنم اززحماتشون
    هفته هلال احمرهم تبریک میگم
    موفق باشید

Go to TOP