چاپ خبــر
بدون اطلاع‌رسانی قبلی و کاملاً خودجوش؛

تکرار سناریوی نان، این بار در سهمیه بنزین

این بار نوبت به سهمیه بنزین رسید تا با گزینه‌های روی میز و یا احیاناً زیر میز روبرو شود، گزینه‌هایی که بوی عجیب افزایش قیمت و یا احتمالاً حذف کامل یارانه بنزین می‌دهند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از قم فردا، بیژن زنگنه وزیر نفت اواخر سال گذشته و در روزهایی که قیمت جهانی نفت هر روز کاهش پیدا می‌کرد بابیان این‌که اگر قیمت نفت به 25 دلار هم برسد، برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم، با قاطعیت خبر از عدم افزایش قیمت بنزین داد.

البته این پایان کار نبود به‌طوری‌که نوبخت سخنگوی دولت هم از عدم افزایش قیمت بنزین در سال جاری خبر داده و گفته بود: نیازی به افزایش برای قیمت حامل‌های انرژی نیست.

دراین‌بین برخلاف اظهارات مسئولان دولتی به‌یک‌باره و بدون اعلام قبلی کارت‌های سوخت خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها این ماه شارژ نشد، اتفاقی که وزیر نفت درباره دلایل آن می‌گوید: همه گزینه‌ها روی میز است و باید همه تا آخر هفته صبر کنند.

گزینه‌هایی که نشان از افزایش قیمت و یا حذف بنزین سهمیه‌ای دارد، البته دولتی‌ها در ماه‌های گذشته هم‌دست به چنین اقدامات فوری و بی‌خبر زده‌اند، آذرماه سال گذشته نیز به‌یک‌باره قیمت نان در سراسر کشور افزایش یافت، افزایشی که در ابتدا نوبخت دلیل آن را بالا بردن کیفیت نان عنوان کرد و در آخر مشخص شد که گرانی نان به علت افزایش قیمت آرد بوده است و دست‌آخر هم مجوز پخت آزاد باقیمت نجومی هم داده شد.

این موضوع که دولت در نظر دارد برای کسری بودجه خود در پرداخت یارانه نقدی حداقل از محل تک‌نرخی شدن و حذف یارانه بنزین، حداقل 3 الی 4 هزار میلیارد تومان به درآمد هدفمندسازی اضافه کند در حالی صورت می‌گیرد که هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی قبلی در این خصوص صورت نگرفته بود و به‌مانند حذف یارانه افراد پردرآمد سازوکارها و دلایل این تصمیم دولتی‌ها همچنان مشخص نیست.

دراین‌بین دولتی‌ها اجرای سهمیه‌بندی گازوئیل خودروهای سنگین را هم که قرار بود بر اساس بارنامه و میزان پیمایش مسیر از ابتدای خرداد اجرایی شود را یک ماه دیگر به تعویق انداخته و قرار است از ابتدای تیرماه آن را اجرایی کنند.

به‌هرحال تصمیم‌های دولتی‌ها برای حذف یارانه حامل‌های انرژی و مدیریت دقیق مصرف حامل‌های انرژی در حالی صورت می‌گیرد که بار دیگر این تصمیم دولتی‌ها بیشترین فشار را به طبقه متوسط و پایین جامعه وارد می‌کند که از خودروهای تولید داخل استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر حذف یارانه نان و بنزین در حالی صورت می‌گیرد که بخش تولید و اشتغال کشور همچنان وضعیت مناسبی را سپری نمی‌کنند و درواقع در انتظار عملی شدن وعده‌های دولت هستند.

حال باید منتظر ماند و دید که واکنش مجلس به این تصمیم دولتی‌ها چگونه خواهد بود، اما نکته قابل‌تأمل عدم اطلاع‌رسانی در خصوص قطع بنزین سهمیه‌ای آن‌هم در سالی که به نام هم‌زبانی و همدلی نامیده شد از سوی مسئولان دولتی است، هرچند که دولتی‌ها در تجربه‌های قبلی خود در افزایش قیمت‌ها یاد گرفته‌اند که با تأیید و تکذیب کار خود را پیش ببرند.

Go to TOP