چاپ خبــر

19 نفر از مقامات فیفا بازداشت شدند/بلاتر ممنوع الخروج شد

پلیس فدرال سوئیس ۱۹ نفر از مقامات تراز بالای فیفا را بازداشت کرد و به دادگستری آمریکا سپرد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از راه دانا، بامداد امروز هفت نفر از اعضای تراز بالای فدراسیون بین‌المللی فوتبال،‌ فیفا توسط پلیس سوئیس در شهر زوریخ و در چند هتل تجملاتی بازداشت شده‌اند که در این میان، نام جفری وب، معاون فیفا و رئیس کونکاکاف یا کنفدراسیون اتحادیه فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب، به شدت چشمگیر است.

هشت نفر دیگر که آن‌ها هم افراد شاخصی هستند از این قرار است: ادوواردو لی از کاستاریکا، عضو کمیته اجرایی فیفا، یوجینیو فیگوریدو، از اروگوئه رئیس کونمبول یا کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی،خوزه ماریا مارین از برزیل عضو کمیته اجرایی فیفا، چارلز بلیزر نماینده آمریکا در فیفا و رئیس سابق کونکاکاف و ژوزه هاویا (موسس و مالک شرکتی ورزشی به اسم ترافیک گروپ)، رافائل اسکویول رئیس فدراسیون فوتبال ونزوئلا، جولیو روچا از نیکاراگوئه مسئول توسعه در فیفا و کوستاس تاکاس از بریتانیا، وابسته کنفدراسیون اتحادیه فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب در میان این افراد هستند.

البته غیر از افراد نام‌برده 10 نفر دیگر هم بازداشت شده‌اند که از چشم خبرنگاران به دور مانده است.

بازداشت‌ شدگان جهت بازجویی به پلیس فدرال آمریکا که اداره‌ای به منظور بررسی فساد‌های فیفا دارد، تحویل داده می‌شوند.

اتهامات گزارش شده مربوط به موارد گسترده فساد در این نهاد ورزشی بین‌المللی از جمله اتهام 100 میلیون دلار رشوه، درخواستهای میزبانی جام‌جهانی و همچنین حق پخش بازیهای فوتبال در طول 20 سال گذشته است.

سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا در این ارتباط گفته‌ است که متهمان تمام اتهامات خود را پذیرفته‌اند.

اداره فدرال قضایی سوئیس (FOG)، در بیانیه‌ای گفت که مقامات آمریکایی ظن این را دارند که این مقامات فیفا از اوایل دهه 90 میلادی به ارزش 100 میلیون دلار رشوه دریافت کرده‌اند. به گفته بیانیه، دریافت رشوه در خاک آمریکا مورد توافق قرار گرفته و از طریق بانک انتقال پیدا کرده است؛ و پلیس‌های فدرال سوئیس و یا ایالات متحده، هر دو می‌توانند دستور استرداد را صادر کنند.

مقامات فیفا و رؤسای فدراسیون‌های 209 کشور عضو فیفا به منظور حضور در نشست سالانه فیفا در زوریخ گرد هم آمده‌اند. این نشست بزرگ که امسال توام با برگزاری انتخابات فیفا نیز است،‌ در روز جمعه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد.

در انتخابات یاد شده، سپ بلاتر 80 ساله برای بار پنجم حضور دارد؛ او اکنون 17 سال است که ریاست فیفا را به عهده دارد. رقیب بلاتر، پرنس علی بن حسین اردنی است که 40 سال دارد.

سخنگوی فیفا امروز در یک نشست خبری در مقر فیفا گفت که علی‌رغم این بازداشت‌ها، جلسه رای‌گیری روز جمعه برگزار می‌شود. او در این بین گفت که بلاتر، هدف تحقیقات مقامات قضایی سوئیس درباره روند درخواست میزبانی دو جام‌جهانی پیش رو نیست. او همچنین تاکید کرد که مسابقات جام جهانی فوتبال بر اساس برنامه در قطر و روسیه برگزار خواهد شد.

همزمان در تحولی جداگانه به گفته مقامات سوئیسی، روند قضایی پرونده‌ای تازه علیه افرادی که هویت آنان مشخص نشده است به ظن سوء‌مدیریت مجرمانه و پولشویی درارتباط با میزبانی جام‌جهانی فوتبال در 2018 و 2022 گشوده شده است.

در روز پر ماجرای فیفا، دولت سوییس سپ بلاتر و دستیارانش در فیفا را ممنوع الخروج کرد. این درحالی است که پلیس سوییس امروز برای تحقیقاتی در مورد فیفا، وارد این سازمان شد.

Go to TOP