چاپ خبــر

هشدار درباره آمادگی داعش برای استفاده از سلاح های شیمیایی

جولی بیشاپ وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرد گروه داعش آمادگی خود را برای استفاده از سلاح های شیمیایی نشان داده است و احتمال دارد در میان نیروهایش کارشناسان فنی برای تولید چنین سلاح هایی داشته باشد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، جولی بیشاپ وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرد گروه داعش آمادگی خود را برای استفاده از سلاح های شیمیایی نشان داده است و احتمال دارد در میان نیروهایش کارشناسان فنی برای تولید چنین سلاح هایی داشته باشد.
بیشاپ گفت استرالیا تردیدی ندارد که رژیم سوریه در چهار سال گذشته از گازهای شیمیایی سمی چون سارین و کلرین استفاده کرده است.
وی افزود : « استفاده از گاز کلرین توسط گروه داعش و به کارگیری کارشناس فنی آموزش دیده از جمله کارشناسانی از غرب نشان دهنده تلاش های جدی این گروه در تولید و استفاده از سلاح های شیمیایی است.»
بیشاپ تاکید کرد : « داعش احتمالا در میان دهها هزار نیروی خود ، کارشناسان فنی دارد که می توانند سلاح های شیمیایی تولید کنند.»
استفاده از کلرین در ساخت بمب های دست ساز در چندین بخش عراق و سوریه گزارش شده است.
دولت خودمختار کردستان عراق ماه مارس اعلام کرد بررسی نمونه های خاک نشان داد که داعش ماه ژانویه از گاز کلرین در حمله خودروی بمب گذاری شده استفاده کرده است.
وزیر امور خارجه استرالیا تصریح کرد برای جلوگیری از گسترش و استفاده از گازهای شیمیایی سمی به تلاش جهانی نیاز است.
وی هنگام صحبت درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه اضافه کرد : « وقوع اقدامات وحشیانه ای از این قبیل نشان می دهد که ما باید در برابر تهدید سلاح های شیمیایی و میکروبی هوشیار باشیم.»
بیشاپ خاطر نشان کرد نظارت بر صادرات و اجرای کارآمد چنین نظارتی بسیار اهمیت دارد زیرا تهدیدها برای امنیت جهانی همچنان رو به افزایش است.
وزیر امور خارجه استرالیا ادامه داد افزایش گروههای تروریستی همچون داعش در جهان یکی از بزرگترین تهدیدهای امنیتی به شمار می رود.
بیشاپ پیشتر هشدار داده بود شمار استرالیایی هایی که قصد دارند برای جنگ در کنار داعش به خارج بروند کاهش نیافته است و بیش از ۱۰۰ استرالیایی در کنار گروههای شبه نظامی در عراق و سوریه می جنگند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از سیدنی ، استرالیا در دو ماه گذشته برای مقابله با این تهدید تدابیر امنیت ملی اتخاذ کرده که یکی از این تدابیر جرم دانستن سفر به نقاطی است که گروههای تروریستی در آنها فعال هستند.

Go to TOP