چاپ خبــر
مدیر کمیته کنفرانس ملی رودخانه کارون:

انتقال آب کارون باید با نگرش فرا منطقه‌ای حل شود

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی کارون با بیان اینکه موضوع انتقال آب کارون باید با نگرش فرا منطقه‌ای حل شود، گفت: سوال مردم خوزستان این است که چرا در طرح انتقال آب کارون از قوانین یونسکو پیروی نمی‌شود.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از تسنیم، سید حسین فاضلی، اظهار داشت: مقوله انتقال آب بین حوضه‌ای مقوله مختص به کشور یا مقطع زمانی خاصی نیست و اهمیت آن در جهان منجر به تحیقات میدانی و حتی تدوین قوانین بین المللی شده است.

وی افزود: نکته قابل توجه در بررسی مقوله انتقال آب این است که این حقیقت پذیرفته شده که هیچ تجربه موفق انتقال آب وجود ندارد و نظر سازمان حفاظت محیط زیست نیز به این سمت بوده که انتقال آب به نتیجه قابل قبولی منجر نمی‌شود.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون بیان کرد: در بررسی قوانین یونسکو در حوزه انتقال آب این قانون وجود دارد که انتقال آب در صورتی می‌تواند قابل قبول باشد که نباید حوضه‌های مبداء و تامین کننده آب مشکل کمبود آب داشته باشند. در حالیکه در پروژه انتقال آب کارون این‌گونه نیست و مشکل آب برای حوزه مبدا و تامین کننده وجود دارد. بنابراین انتقال آب از سرشاخه‌های کارون می‌تواند چه توجیهی داشته باشد.

وی گفت: قانون دیگر قابل توجه در انتقال آب از طرف یونسکو به این معنا است که حوضه‌های مقصد باید نهایت صرفه جویی و بهره برداری را کرده باشند و تمام راه‌های جبران کسری آب را در حوضه‌های خود اعمال کرده باشند.

فاضلی عنوان کرد: ولی تجربه کاشت برنج در حوزه‌های مقصد انتقال آب کارون به عنوان محصولی که زیاد آب مصرف می‌کند متعارض با این قانون است و نیاز است تا  الگوی کشت بهینه رعایت شود که در این زمینه باید کشت برنج یا چمنزارهای وسیع در این طرح و در استان‌های مقصد انتقال آب کارون حذف شود.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از قوانین مورد تأکید یونسکو جلوگیری از بروز خسارت به مبداء است که البته در انتقال آب کارون به دیگر نقاط خسارت‌های مختلفی از جمله به کشاورزی خوزستان وارد شده است.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: اگرچه همیشه از طرف مسئولان  اعلام شده که انتقال آب با مقاصد شرب قابل قبول و مشکلی ندارد. ولی نظر بعضی از نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی این است که برخی از استان‌های فلات مرکزی مانند اصفهان به آب شرب هم نیاز ندارند.

وی بیان کرد: نکته قابل توجه در مقوله انتقال آب با توجه قوانین یونسکو، فراجناحی بودن مقوله انتقال آب است یعنی اینکه مسائل سیاسی نباید در تصمیم گیری انتقال آب تاثیر داشته باشد. ولی نظر نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی بر این است که انتقال آب با نگرش منطقه‌ای و نه ملی انجام می‌گیرد.

فاضلی تصریح کرد: تبعات زیست محیطی حاصل از انتقال آب به عنوان یکی از معضلات مطرح شده استان خوزستان است که نیاز به برطرف شدن دارد تا تاثیر کمتری بر رشد اقتصادی استان داشته باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به دغدغه‌های چندین ساله مردم استان خوزستان درباره مقوله انتقال آب که هر از گاه به سراغ آنها می‌آید نیاز به جدیت و  قاطعیت در شفاف سازی است تا اعتمادسازی لازم انجام گیرد و این سوال نیاز به پاسخ صریح و شفافی دارد که چرا علی‌رغم اینکه انتقال آب کارون، غیر علمی است و از قوانین سازمان‌های بین المللی مانند یونسکو پیروی نمی‌کند و تبعات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی دارد،  بازهم در حال انجام است.

انتهای پیام/ ر

Go to TOP