چاپ خبــر
پروژه تغییر الگوی مصرف؛

تغییر الگوی مصرف سوخت روستاها از هیزم به انرژی خورشیدی

در حضور مسئولان کشور 40 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در منطقه پشتکوه شهرستان فریدونشهر، به عنوان اولین مجری طرح در کشور، تحت پروژه تغییر الگوی مصرف سوخت و با هدف صیانت از جنگل‌های زاگرس به بهره‌برداری رسید.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، با حضور بهمن افراسیابی، مدیر کل حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، و نوراله کوچ بیده، مشاور ریاست سازمان، و جمعی از مسئولان استان، 40 دستگاه آبرمکن خورشیدی در منطقه پشتکوه شهرستان فریدونشهر تحت پروژه تغییر الگوی مصرف سوخت و با هدف صیانت از جنگل‌های زاگرس به بهره‌برداری رسید.

AbgarmkonSun002

مدیرکل حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور هدف از این کار را جلوگیری از قطع درختان، کندن بوته‌ها و سوزاندن هیزم برای گرم کردن آب دانست که هم موجب حفظ عرصه‌های ملی مرتعی و جنگلی می‌شود و هم به لایه اوزون آسیبی وارد نمی‌شود.

AbgarmkonSun003

افراسیابی از تغییر سیاست دولت در مدیریت جنگل از حاکمیتی صرف به همکاری بومیان خبر داد و گفت منابع طبیعی متعلق به مردم است، مردم ذینفع این عرصه‌ها هستند و آینده مردم وابسته به منابع طبیعی است.

وی علت شایع شدن ریزگردها را از بین رفتن پوشش گیاهی بیان کرد و گفت از بین رفتن پوشش گیاهی باعث اختلال در بارندگی‌ها و خشک شدن چشمه‌ها می‌شود.

AbgarmkonSun005

مرتضی برزوزاده، معاون اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، در این رابطه اظهار کرد از سال 1382 تاکنون که طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس در فریدونشهر اجرا شده است موفق شدیم قطع کردن درختان جنگلی فریدونشهر را تا 40 درصد کاهش دهیم.

AbgarmkonSun004

حجت اله زمانی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدونشهر، بیان کرد: توزیع آبگرمکن خورشیدی برای روستائیان و عشایر در مناطق جنگلی فریدونشهر برای سومین سال متوالی در حال اجراست که تاکنون 80 آبگرمکن در روستاهای پشتکوه اول و دوم فریدونشهر توزیع شده است. وی گفت در سال جاری 40 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در بین مردم توزیع شده است.

زمانی اظهار کرد این طرح برای اولین بار در بین تمام مناطق جنگلی کشور توسط اداره منابع طبیعی فریدونشهر مطرح شده و به اجرا درآمد و هم اکنون در سراسر کشور فراگیر شده است.

AbgarmkonSun006

 

Go to TOP