چاپ خبــر
پیشتازی فریدونشهر در عرصه‌های منابع طبیعی؛

چرا مدیرکل حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به فریدونشهر سفر کرد؟

فریدونشهر به عنوان پیشتاز در ارائه و اجرای طرح‌های جدید صیانت از منابع طبیعی، مدیران سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور را به سمت خود کشید تا از جنگل‌های بلوط این شهرستان و طرح‌های ساماندهی کرفس، تغییر الگوی مصرف سوخت و حفاظت مشارکتی بازدید کنند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، بهمن افراسیابی، مدیرکل حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، و نوراله کوچ بیده، مشاور رئیس سازمان، برای بازدید از طرح صیانت از منابع طبیعی از عرصه‌های ملی پشتکوه اول و دوم فریدونشهر بازدید کردند.

شهرستان فریدونشهر 223 هزار هکتار مساحت دارد که 187 هزار هکتار آن اراضی ملی است و از این مقدار سطحی معادل 50 هزار هکتار عرصه جنگلی و مابقی مرتعی است.

IMG_2492

جنگل‌های بلوط

ایشان از جنگل‌های بلوط زاگرس واقع در پشتکوه فریدونشهر بازدید کردند و تأثیر «جوانه‌خوار بلوط» که در جنگل‌های زاگرس شایع شده است را مورد بررسی قرار دادند. همچنین از پروژه هرس کردن درختان بلوط جنگلی نیز باردید به عمل آوردند.

طرح ساماندهی کرفس

مدیران سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور سپس طرح ساماندهی کرفس را مورد بررسی قرار دادند.

از حاشیه‌های جالب توجه در این طرح این که مرتضی برزوزاده، معاون جنگل کاری و جنگل داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، در مورد کرفس گفت: بذر گیاه کرفس تهیه و در چند شهرستان دیگر برای کاشت و بهره‌برداری توزیع شد ولی موفقیت خاصی مشاهده نشد.

پیش از این حجت اله زمانی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدونشهر، در گفتگو با پونه زار گفته بود منطقه فریدونشهر به علت قرار داشتن در شرایط خاص آب و هوایی و ارتفاع بالا مشهور به زاگرس بلند تنها مکان در جهان برای رویش گیاه کرفس است.

در طرح ساماندهی بهره برداری از گیاه کرفس 1700 هکتار از 6100 هکتار مرتع روستای کلوسه که پوشیده از گیاه کرفس است توسط خود مردم روستا محافظت و در وقت مناسب و مجاز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. در این طرح مجوز برداشت قریب به 500 تن داده شده است.

تفاهم‌نامه حفاظت مشارکتی از منابع طبیعی

افراسیابی و کوچ بیده به عنوان نمایندگان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با مجریان طرح مرتع‌داری سامانه عرفی کلوسه اولین تفاهم‌نامه استان اصفهان در حفاظت مشارکتی از منابع طبیعی را منعقد کردند. بر طبق این تفاهم نامه سازمان متعهد می‌شود سوخت مورد نیاز مجریان طرح را از طریق انرژی‌های نو و یا سیلندر گاز تأمین کند و در عوض مجریان طرح می‌بایست به عنوان «مرتع بان» جلو قطع درختان و کندن بوته‌ها برای تأمین سوخت را در مراتع تحت مدیریت خود بگیرند. همچنین مرتع‌بان می‌بایست با مدیریت دام در مرتع، از فشار بیش از اندازه وارده بر مرتع کاسته تا مرتع در خطر نابودی قرار نگیرد. در مفاد دیگر این تفاهم نامه مرتع‌بان به عنوان رابط گیاه پزشکی سازمان در منطقه حضور خواهد داشت.

این تفاهم نامه با رویکرد تغییر نظارت حاکمیتی دولت بر منابع طبیعی به حفاظت مشارکتی، بین سازمان و یکی از مرتع‌داران در سامانه عرفی کلوسه و همچنین بین سازمان و رئیس شورای اسلامی روستای کلوسه بسته شد.

IMG_2732

پروژه تغییر الگوی مصرف سوخت

مسئولان کشوری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از پروژه تغییر الگوی مصرف سوخت در فریدونشهر دیدن کردند. این پروژه با وجود ناچیز بودن عرصه‌های ملی این شهرستان در بین استان‌های مختلف کشور، برای اولین بار توسط اداره منابع طبیعی فریدونشهر مطرح و به اجرا درآمد.

این پروژه شامل توزیع سیلندر گاز و آبگرمکن خورشیدی در بین ساکنان مناطق جنگلی زاگرس در پشتکوه فریدونشهر بود و با هدف جلوگیری از قطع درختان و کندن بوته‌ها برای تأمین سوخت صورت گرفت. با اجرای این پروژه، 60 درصد از قطع درختان جلوگیری به عمل آمده است.

IMG_2675

گفتنی است تنها دو شهرستان فریدونشهر و سمیرم در استان اصفهان دارای عرصه‌های جنگلی هستند.

  1. درجواب سوال شما باید گفت به دلیل مطبوع بودن اب وهوای فریدونشهر دراین ایام

Go to TOP