چاپ خبــر

محیط زیستي‌هاي اصفهان در ديدار با ابتكار: کوچ اصفهانی‌ها نزدیک است/ تبخیر از دریاچه سدهای خوزستان دو برابر آب انتقالی به اصفهان

فعالان محیط زیست و دانشگاهیان اصفهان مشکلات محیط زیستی استان را با رییس سازمان محیط زیست مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، در ابتدای این جلسه حسین مرادی،‌ عضو جمعیت پیام سبز و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: پنج سال پیش ناگفته‌های سدسازی و با مشکلات مربوط به این صنعت را در دانشگاه صنعتی اصفهان مطرح کردیم و چنان این تحقیقات و بررسی‌ها دقیق و کارآمد بود که توانست موجی را برای جلوگیری از سدسازی به وجود آورد.

وی ادامه داد: در آغاز کار دولت آقای روحانی و شخص شما در سازمان محیط زیست دستور تخریب سدهایی احداث شده بر دریاچه ارومیه مطرح شد، متوجه شدیم که رویکرد شما رویکردی مثبت است و خواستم این نکته را از طرف دانشگاهیان به شما برسانم که سرمایه سدسازی به سمت انرژی‌های نوین و استفاده از پساب‌ها برود تا هم پیشرفت تکنولوژی و محیط زیست رخ دهد و هم‌چنین بهانه‌های نابودی محیط زیست نیز از میان برود.

خشكي گاوخوني توجيه پذير نيست

هم‌چنین مهدی بصیری، رییس کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه، گفت: متأسفانه به جای اینکه صنایع در جای دیگر کشور توسعه یابد در اصفهان توسعه یافت و اصفهان را به مرز بحران رساند که هم من دانشگاهی و هم شمای مسؤول متوجه هستید که این بحران قابل بازگشت نیست.

وی به سرانه مصرف آب در حوزه میانی زاینده‌رود اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف آب در حوزه میانی زاینده‌رود 600 متر مکعب است در حالی که این سرانه در استان چهار محال و بختیاری، دو هزار متر مکعب و استان خوزستان هشت هزار مترمکعب است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به وضعیت تالاب گاوخونی اشاره کرد و گفت: مگر می‌شود برای چنین تالابی توضیحی داشت؟ تالابی که روزی فقط تنها عرصه آبی فلات مرکزی ایران بود و امروز شوره‌زاری بیش نیست.

بصیری تصریح کرد: جلوی توسعه اشتباه باید گرفته شود. توسعه نامتوازن و نادرست هنوز ادامه دارد و اگر این‌گونه ادامه پیدا کند از همین جا به همه مردم ایران و مسؤولان کشور می‌گویم، کوچ اصفهانی‌ها نزدیک است.

وی خاطرنشان کرد: این که می‌گویند انتقال آب به اصفهان باعث خشکی کارون شده است، اشتباهی بیش نیست، چرا که مقدار تبخیری که از دریاچه‌های سدهای خوزستان انجام می‌شود، دو برابر آبی است که به اصفهان می‌آید.

Go to TOP