چاپ خبــر
امام جمعه فریدونشهر:

مرتبط دانستن حوادث طبیعی به آلودگی مردم جامعه گناه کبیره است

امام جمعه فریدونشهر گفت: نمی‌توان حوادث طبیعی را مرتبط به آلودگی جامعه دانست ولی از روایت برمی‌آید بعضی از بلایا و حوادث طبیعی بی‌ارتباط با آلودگی جامعه نیست.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، حجت الاسلام اباصلت غفاری، امام جمعه فریدونشهر، در همایش تجلیل از کشاورزان و دامداران نمونه، مرتبط دانستن حوادثی مثل سیل و زلزله و قحطی و … در یک منطقه به آلودگی مردم آن منطقه را گناه کبیره خواند.

حجت الاسلام غفاری با بیان این مطلب گفت: ولی روایاتی موجود است که رفتار و کردار مردم در پیشامدهایشان مؤثر است. مثل این روایت رسول الله که می‌فرمایند «وقتی زنا زیاد شود، مرگ‌های ناگهانی و زودرس هم زیاد می‌شود» و یا این روایت که «وقتی کیل‌ها سبک شود و کم فروشی و گران فروشی صورت گیرد اموال از برکت می‌افتد».

امام جمعه فریدونشهر در همین رابطه اظهار کرد زمانی که صاحبان زکات، زکاتشان را نپردازند، آسمان و زمین برکات خود را از مردم می‌گیرند؛ یا باران نمی‌آید، یا باران نافع نخواهد بود و یا باران نافع هم می‌آید ولی زمین گرفتار امراض نباتی می‌شود و باید هزینه‌ها جهت رفع این آفات پرداخت کرد.

وی دوباره تاکید کرد: نمی‌توانیم حوادث طبیعی را مرتبط به آلودگی جامعه بدانیم ولی از روایت برمی‌آید بعضی از بلایا و حوادث طبیعی بی‌ارتباط با آلودگی جامعه نیست.

حجت الاسلام غفاری خطاب به کشاورزان گفت در این منطقه زکات تنها به گندم و جو تعلق می‌گیرد و واجب است کشاورزان درصورتی که این دو محصول با آب باران آبیاری شده باشند، مقدار یک دهم و در صورتی که با آب چاه و چشمه آبیاری شده باشند، مقدار یک بیستم آن را به فقرا و یا کمیته امداد امام خمینی(ره)، برای توزیع بین فقرا، بدهند.

امام جمعه فریدونشهر اظهار کرد سفارش شده است که پس از چیدن و بسته بندی محصول از همان سر زمین مقدار زکات جدا شده و برای فقیر برده شود.

وی در مورد زکات احشام نیز بیان کرد زکات تنها به گاو و گوسفند 12 ماه بیایان چرا تعلق می‌گیرد و روستائیان این منطقه که ماه‌هایی از سال گاو و گوسفندان خود را در طویله نگهداری و به آن‌ها کاه و یونجه می‌دهند زکاتی برگردن ندارند.

حجت الاسلام غفاری با بیان این که برای دیگر اقلام زکات مستحب است، از پلاک گذاری 76 اصله نهال مثمر از جمله گردو، بادام، زردآلو و شلیل در روستای دهسور بالا برای زکات مستحبی خبر داد.

امام جمعه فریدونشهر با اشاره به این موضوع که بخل و حسادت موجب از بین رفتن برکت از زندگی می‌گردد گفت ما نسبت به استفاده دیگران از آب‌های این منطقه بخل و حسادت نداریم و افتخار می‌کنیم آب چشمه‌لنگان به هر جای کشور برسد و مورد استفاده قرار گیرد لکن تا وقتی مردم این منطقه خود به این آب نیاز دارند ابتدا باید نیاز مردم اینجا برطرف گردد.

وی به سفر خود به منطقه پشتکوه اشاره کرد و به ایجاد باغ‌های زیاد از درختان غیرمثمر انتقاد نمود. حجت الاسلام غفاری اظهار کرد بدون شک اگر به جای درختانی چون تبریزی، در باغ‌ها درختان مثمر کاشته می‌شد سرمایه عظیمی را برای صاحبان خود رقم می‌زد.

امام جمعه فریدونشهر بیان کرد نپرداختن حقوق واجب باعث کاستی نعمت‌های خدا می‌گردد و اگر بخواهیم جلو بسیاری از نارسایی‌ها و بلاها را بگیریم باید در کار خود حساب و کتاب داشته باشیم.

وی زکات را منحصر به کشاورزان و دامداران دانسته ولی مسأله خمس را بر همه واجب دانست و از وضعیت موجود پرداخت خمس ابراز نگرانی کرد و از همه مردم خواست نسبت به این موضوع حساسیت به خرج دهند.

Go to TOP