چاپ خبــر

تدابیر لازم روزه‌داری در ماه رمضان از دیدگاه طب سنتی

پزشک و محقق طب اسلامی گفت: با روزه گرفتن جلوی برخی از فرآیندهای سلولی آسیب‌رسان مانند التهاب گرفته می‌شود.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایسنا، مریم نواب‌زاده گفت: به دلیل قرار گرفتن ماه مبارک رمضان در فصل تابستان و گرمی هوا در این فصل و فاصله طولانی بین سحر و افطار، روزه‌داری نیاز به رعایت تدابیری دارد تا ضمن حفظ سلامت بدن، فرد بتواند با این یک ماه روزه‌داری اخلاط فاسد خود را نیز دفع کند.

وی افزود: طب سنتی توسط حکما برای چنین زمان‌هایی نکاتی را مطرح کرده که با رعایت آن فرد می‌تواند روزه‌داری آسانتری را تجربه کند.

پزشک و محقق طب اسلامی اظهار کرد: بهترین غذا برای بازکردن افطار در این فصل آب جوش ولرم به همراه خرما است.

نواب‌زاده گفت: در وعده افطار باید غذاهای لطیف، زود هضم و سریع الجذب بخورید تا بدن بتواند در زمان اندک انرژی از دست رفته خود را تامین کند.

وی ادامه داد: این غذاها شامل؛ آب گوشت بدون کوبیده آن، تخم مرغ عسلی، سوپ جو، خوراک سبزیجات، مربای انجیر، عسل، سرکه با شیره و مربای تمشک است.

پزشک و محقق طب اسلامی تصریح کرد: استفاده از غذاهای غلیظ در وعده افطار باعث می‌شود که هم معده خالی سنگین شده و معده دچار ضعف شدید می‌شود، ضمن اینکه زمانیکه طول می‌کشد تا انرژی به تن برگردد.

نواب‌زاده افزود: استفاده از آب یخ و هر شربتی که در آن یخ باشد و هندوانه و میوه‌های خنک در کنار وعده افطار به هیچ وجه مورد تائید حکمای طب سنتی نیست، چرا که عامل اصلی مشکلات گوارشی خواهد بود و باعث بیماری کبد چرب و سنگ کیسه صفرا و بسیاری از بیماری‌های دیگر خواهد شد.

وی ادامه داد: بهترین موادی که باید در فاصله افطار تا سحر خورده شود، استفاده از شربت‌ها و میوه‌ها است.

پزشک و محقق طب اسلامی گفت: شربت آبلیمو، آب زرشک، سرکه انگبین و عرق کاسنی با عسل برای کسانی‌که گرم مزاج هستند، بسیار خوب است و سرد مزاجان باید کمتر استفاده کنند.

نواب‌زاده افزود: میوه‌هایی مثل هندوانه، خربزه، طالبی، گرمک، آلبالو، زرد‌آلو و گیلاس توصیه می‌شود با فاصله دو ساعت از وعده افطار میل شود.

وی تصریح کرد: در وعده سحر توصیه شده غذاهای سنگین و دیر هضم و غلیظ که شور و پرادویه نباشند، استفاده شود.

پزشک و محقق طب اسلامی اظهار کرد: استفاده از سالاد گوجه، خیار و کاهو در وعده سحرتوصیه می‌شود.

نواب زاده با بیان اینکه استفاده از ماست باعث فساد غذاهای گوشتی شده و معده دچار مشکلات گوارشی می‌شود، یادآور شد: یکساعت بعد از وعده سحر نخوابید تا معده بتواند هضم اول را به خوبی انجام دهد.

Go to TOP