چاپ خبــر

پنج فاکتور مهم برای ورزش در ماه مبارک رمضان

ورزش در جهت ارتقای سلامتی همیشه و در تمام طول سال لازم است و تفاوت آن در ماه رمضان این است که بهتر است به تغذیه، شدت، نوع، مکان و زمان ورزش توجه بیشتری شود تا علاوه بر کسب فضایل معنوی این ماه از فوایدی که این ماه مبارک بر روی جسم ما دارد نیز بهره مناسب را ببریم.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از  پایگاه خبری جهانگیریه، دانیال سالارنسب، کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی، گفت : رعایت پنج فاکتور مهم برای ورزش در طول ماه مبارک رمضان لازم است که شامل: تغذیه مناسب ، شدت ورزش ، زمان مناسب ، نوع ورزش ، مکان مناسب است .
1- تغذیه :
این کارشناس تربیت بدنی در خصوص غذای ویژه روزه داران ورزشکار گفت: اولین و مهمترین فاکتور ورزش در این ماه مقدار و نوع تغذیه است که غذای افطار بهتر است سبک و پرکالری و سریع هضم مانند خرما، شله زرد ، مقدار کمی شیر ، کشمش ، انجیرخشک و چای کمرنگ باشد تا به معده فشاری وارد نشود. در این ماه مصرف آب و آبمیوه بسیار مهم است اما از نوشیدن آب زیاد بصورت یکجا در افطار را که موجب بی حالی، ضعف و درد معده می شود پرهیز کرد ، ورزش باعث سوختن چربیهای بدن می شود و ذخایر چربی بدن را کاهش می دهد . همچنین تعادلی بین سوختن کربوهیدرات ها و چربیها صورت می گیرد. در زمان روزه داری به علت اینکه کربوهیدرات کمتری وارد بدن می شود، بدن چربی‌ها را بیشتر می سوزاند. بخاطر همین است که در این ماه بهترین زمان برای کسانی است که چربی اضافه در بدن خود ذخیره کرده اند .

2- شدت :
وی در این خصوص گفت : برای جلوگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه رمضان باید از انجام حرکات سنگین ورزشی اجتناب کرد. فعالیت زیاد فرد روزه دار در ماه رمضان، به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق طی ساعات روز منجر می شود که می‌تواند موجب عطش فراوان و افت فشارخون فرد شود.
با کاهش شدت برنامه ورزشی، می‌توانید فعال بمانید و در عین حال انرژی خود را از دست ندهید. به عنوان مثال اگر همیشه می‌دویدید ، آن را به پیاده‌ روی سریع تبدیل کنید، یا اگر همیشه به مدت یک ساعت ورزش می‌کردید، زمان آن را (بسته به قدرت جسمانی خود) به 30 تا 45 دقیقه کاهش دهید.

3- زمان
وی گفت : بهتر است برای ورزش زمان خاصی مشخص کرد و برای آن برنامه ریزی منظمی در طول ماه مبارک رمضان داشته باشیم . شاید راحت‌تر باشید اگر 20 دقیقه زودتر از خواب بلند شوید و قبل از خوردن سحری ورزش کنید ؛ گروهی نیز ممکن است ترجیح بدهند پس از وعده افطار ورزش کنند . اما به یاد داشته باشید که بلافاصله بعد از مصرف غذا نباید ورزش کرد.
پس به میزان انرژی خود در طی روز دقت کرده و زمان مناسب را پیدا کنید.
هر زمان از شبانه ‌روز که شما بتوانید بدون لطمه به روزه و احساس خستگی ورزش کنید، همان بهترین زمان برای ورزش است .
4- نوع
دانیال سالارنسب کارشناس تربیت بدنی افزود : بهترین ورزش در طول ماه رمضان، شنا و پیاده روی و در کل ورزش‌های هوازی پس از صرف افطار است ، چرا که از گرفتگی عضلات پیشگیری می‌کند .
ورزش‌های تفریحی ، ملایم و با نشاط موجب تسریع گردش خون می‌شوند. بدین ترتیب خون و در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز می‌رسد و شادابی و نشاط را در ورزشکاران روزه ‌دار به دنبال دارد و ذهن را برای یادگیری و تمرین، خلاق تر می‌کند.
پیاده روی، دوی نرم، دوی استقامت، شنا و دوچرخه سواری، استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت جزء ورزش های هوازی هستند.

5- مکان
ایشان در خصوص مکان ورزش برای روزه داران گفت : از آنجا که امسال نیز ماه مبارک رمضان با تابستان همزمان شده است ، و در شهرستان بستک نیز مانند کل استان هرمزگان بعلت گرمای هوا و درماه رمضان به علت کمبود آب بدن از ورزش کردن زیر نور افتاب بخصوص ورزش های بی هوازی بشدت خودداری کنید . نباید زیر نور آفتاب راه رفت و ورزش کرد، اگر می خواهید در طول روز ورزش کنید بهتر است از مکان های سرپوشیده برای ورزش استفاده کرد .
ورزشکاران روزه دار از پودرهای نیروزا پرهیز کنند
وی در پایان افزود : در این ماه بدنی قوای بدنی کمی ضعیف می شود که این امری طبیعی است و ورزشکاران روزه دار باید از مصرف پودرهای نیروزای رایج در بازار به عنوان چربی سوز و یا عضله سوز به علت عوارض جانبی بر کلیه‌ها و دستگاه گوارش بشدت خودداری نمایند .

Go to TOP