چاپ خبــر
یک فوق تخصص زانو:

چه کنیم تا پوکی استخوان نگریم؟

ک فوق تخصص زانو گفت: حدود 10 برابر اضافه وزن بر زانو فشار وارد می‌شود که درد، ساییدگی مفاصل و تنگی کانال نخاع را در پی‌دارد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از سینا، دکتر علی ترکمان درباره تأثیرات اضافه وزن بر استخوان‌ها اظهار داشت: اضافه وزن بیشترین فشار را بر روی مفاصل به خصوص مفصل زانو وارد می‌کند، همچنین بر ناحیه ستون فقرات کمری هم اثرات سوء خواهد گذاشت.

فرمول محاسبه وزن طبیعی

وی درباره محاسبه وزن نرمال گفت: وزن طبیعی هر کسی بر اساس قد او محاسبه می‌شود، فرمول این محاسبه به این ترتیب است که قد هر فرد را برحسب سانتیمتر در نظر گرفته و برای آقایان عدد 100 و خانم‌ها عدد 105 را از قد کم می‌کنیم، عدد حاصل وزن طبیعی است که فرد باید داشته باشد.

اضافه وزن 10 کیلویی یعنی وزنه‌های 100کیلویی روی زانو

این متخصص ارتوپد در ادامه گفت: در هنگام راه رفتن دو تا سه برابر وزن بدن فشار بر زانوها وارد می‌شود و در هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها حدود 10 برابر اضافه وزن بر زانو فشار وارد می‌شود و چنانچه پله‌ها بلندتر باشند نیروی وارده به زانوها بیشتر خواهد بود.

ترکمان افزود: برای مثال کسی که 10 کیلو اضافه وزن دارد هنگام بالا و پایین رفتن از پله‌ها حدود 100 کیلو نیرو اضافه بر زانوهایش وارد خواهد شد.

وی بیان کرد: زمانی که کسی 10 کیلو وزن اضافه خود را کم کند فشار یک نیروی 100 کیلویی از روی زانو برداشته و در نتیجه درد و ناراحتی کاهش می‌یابد.

این فوق تخصص زانو گفت: بیشترین مشکلات اضافه وزن بر روی مفصل زانو است و باعث ساییدگی و خوردگی این مفصل می‌شود.

ترکمان افزود: کسی که پاهای پرانتزی و اضافه وزن دارد سریع‌تر از دیگران دچار ساییدگی و خوردگی مفاصل می‌شود.

اضافه وزن سبب تنگی کانال نخاع می‌شود

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره تأثیر اضافه وزن بر ستون فقرات گفت: فشاری که اضافه وزن بر روی دیسک‌ها اعمال می‌کند سبب می‌شود که دیسک‌ها از محل خود خارج شده و برآمده شوند، در این حالت بر روی نخاع یا رشته‌های عصبی فشار می‌آورند.

ترکمان در ادامه افزود: اگر چند دیسک این حالت را پیدا کنند باعث تنگی کانال نخاع برای بیمار خواهد شد، این مسئله برای کسانی که افزایش قوس ناحیه کمر دارند جدی‌تر است و در خانم‌ها بیشتر بروز می‌کند.

این متخصص ارتوپدی گفت: در خانم‌ها به دلیل دوران بارداری و زایمان عضلات ناحیه جدار شکم ضعیف می‌شود و به دنبال این ضعف دچار افزایش قوس ناحیه کمر می‌شوند.

ترکمان افزود: اگر کسی افزایش وزن را همراه با قوس ناحیه کمر و بیرون‌زدگی‌های دیسک داشته باشد بسیار سریع‌تر دچار تنگی کانال نخاع و درد کمر خواهد شد.

وزن طبیعی و تحرک مانع پوکی استخوان است

این فوق تخصص زانو درباره پوکی استخوان گفت: کسانی که وزن طبیعی دارند و فعال هستند کمتر دچار عارضه پوکی می‌شوند، این به دلیل فشاری است که روی استخوان‌ها وجود دارد و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

ترکمان ادامه داد: کسانی که وزنی کمتر از حد طبیعی دارند و به خصوص فعالیت کمی هم داشته باشند بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار می‌گیرند به این گروه، رژیمی پر کلسیم را پیشنهاد می‌کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره میزان کلسیم مورد نیاز بدن گفت: نیاز روزانه ما به کلسیم حدود هزار میلی‌گرم است باید بدانیم که حدود یک لیتر از لبنیات شامل ماست، پنیر و شیر جوابگوی این نیاز باشد.

ترکمان بیان کرد: چنانچه افراد از قرص کلسیم برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن استفاده می‌کنند باید در کنار آن ویتامین D هم مصرف کنند تا جذب کلسیم در بدن انجام شد.

وی تاکید کرد: به کسانی که به دلیل وزن کم دچار پوکی استخوان هستند توصیه می‌کنیم فعالیت خود را بیشتر کنند، ورزش‌های مقاومتی مانند ورزش‌های وزنه‌دار را انجام دهند، تا نیرو و فشار بر استخوان ایجاد و از پوکی استخوان جلوگیری شود.

Go to TOP