چاپ خبــر
ویکی لیکس فاش کرد؛

عربستان هزینه تحصیل پسر مهاجرانی در انگلیس را پرداخت کرده است

سایت ویکی لیکس طی سندی که به تازگی افشا کرده اعلام کرد که عربستان هزینه تحصیل پسر مهاجرانی در انگلیس را پرداخت کرده است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از تسنیم، سایت ویکی لیکس اسناد محرمانه‌ای را از وزارت امور خارجه عربستان منتشر کرده است.

بر اساس یکی از این اسناد، وزارت دارایی این کشور بر اساس درخواست «عطاء الله مهاجرانی» وزیر ارشاد دولت اصلاحات اعطای بورسیه به پسر او را برای تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه وارویک انگلیس پذیرفته است.

بر اساس این سند، عربستان پرداخت هزینه شصت و پنج هزار پوندی تحصیل علی مهاجرانی در انگلیس را پذیرفته است که این مبلغ شامل دوازده هزار و صد و پانزده پوند هزینه سالانه تحصیل به مدت چهار سال (2011-2015) و چهار هزار و دویست و پنجاه و شش پوند به عنوان هزینه مسکن است.

پیوست این سند، چکی به مبلغ شانزده هزار و سیصد و هفتاد و یک پوند به عنوان هزینه یک سال تحصیل و اقامت علی مهاجرانی در انگلیس بوده است.

این سند که تاریخ آن برای 10 اکتبر سال 2011 است اشاره می کند که به درخواست عطاالله مهاجرانی این بورس تحصیلی در مقطع دکترا برای پسرش توسط سفارت عربستان تامین شده است.

سایت افشاگر ویکی‌لیکس عصر روز گدشته اعلام کرد حدود 500 هزار قطعه سند جدید از وزارت خارجه عربستان سعودی منتشر کرده است.

بنا به اعلام ویکی‌لیکس این اسناد پیامهای محرمانه‌ای را شامل می‌شوند که از سفارتخانه‌های عربستان سعودی در سرتاسر دنیا مخابره شده است.

جولیان آسانژ مدیر سایت ویکی‌لیکس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اسناد عربستان سعودی پرده از یک دیکتاتوری مرموز و غیرقابل پیش‌بینی برمی‌دارند که علاوه بر گرامی داشتن صدمین اعدام با گردن زدن در سال جاری، به تهدیدی علیه همسایگانش تبدیل شده است.»

همچنین در اسناد جدیدی که پایگاه ویکی‌لیکس منتشر کرده، آمده است: در مورد وضع عراق حمایت کامل از جریان‌های سنی تأثیرگذار و رهبران ملی که موضعی مخالف با طرح طایفه‌ای نوری المالکی دارند می‌تواند مفید باشد.

در این مورد عقیده کمیته بر آن است که در مرحله اول بر اساس دو محور حرکت شود:

1 ــ محور قبایل و عشیره‌ها، بر ما لازم است که با رهبران قبایل و شیوخ آنها تماس برقرار کنیم و با استفاده از مال و دیگر وسایل آنها را جذب و تأیید آنها را برای عربستان و سیاست‌هایش کسب کنیم.

2 ــ حرکت در محور شخصی و انتخاب افرادی که از معرفت و شناخت واقعی مسائل برخوردار هستند و قدرت تأثیر گذاری و قدرت اقناع دیگران را دارند؛ تا با ارسال آنها به مناطق شیعه‌نشین و دیگر مناطق آنها را قانع و حمایت آنها را جذب کنند.

محور دوم: شامل دعوت از شخصیت‌های تأثیرگذار در زمینه دینی، علمی، سیاسی و فرهنگی برای حضور در مناصب‌های فرهنگی و علمی در عربستان است تا به این وسیله تماس‌ها ادامه پیدا کند و روابط محکم و دانش و تجارب منتقل شود.

محور سوم: اهمیت هماهنگی بین وزارت خارجه و دستگاه اطلاعاتی در مورد گزارش‌های اوضاع عراق.

از سوی دیگر بر اساس اسناد جدیدی که سایت افشاگر ویکی‌لیکس منتشر کرده است سفیر عربستان در ایران به مقامات این کشور پیشنهاد داده است که از شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های اجتماعی برای براندازی نظام در ایران استفاده کند.

سفیر عربستان در ایران با استناد به برخی از دلایل که در این سند ذکر می‌کند مدعی است که عربستان می‌تواند از شرایط موجود برای براندازی نظام ایران استفاده کند.

سفیر سعودی برای این منظور راه‌کارهایی را به عربستان سعودی پیشنهاد می‌دهد که از جمله آنها استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای عربی و انگلیسی‌زبان است که عرب‌های جنوب و غرب ایران را هدف قرار خواهد داد.

وی همچنین به عربستان پیشنهاد می‌دهد که از رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر علیه ایران استفاده کند و با استقبال از مخالفان ایران در خارج از آنها برای ضربه زدن به این کشور استفاده کنند.

Go to TOP