چاپ خبــر

ارتش های سری ایالات متحده آمریکا را در دنیا بشناسید

ایالات متحده آمریکا با ایجاد گروههای سری و مخفی به نوعی یک ارتش جایگزین برای خود در کشورهای هدف بوجود می آورد تا اهداف خود را تحقق بخشیده و از منافع و مصالحش حمایت کند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل ازرهیاب ، ایالات متحده آمریکا تاریخچه دور و درازی در حملات نظامی از کشورهای مختلف دارد اما آنچه اغلب از دیدها پنهان می ماند نقش پنهانی این کشور در تشدید جنگها و درگیریهاست .

ایالات متحده آمریکا با ایجاد گروههای سری و مخفی به نوعی یک ارتش جایگزین برای خود در کشورهای هدف بوجود می آورد  تا اهداف خود را تحقق بخشیده و از منافع و مصالحش حمایت کند.
این گروههای سری معمولا با نام ارتش آزاد شناخته می شوند که در ظاهر هدفشان آزاد سازی کشور از سلطه یک نظام یا رئیس جمهور به اصطلاح دیکتاتور می باشد و پس از اجرای اهداف خود  و زمینه تسلط آمریکا بر نظام سیاسی،اقتصادی و امنیتی و همچنین بانکهای مرکزی و وزارتخانه های مالی را به وجود می آورند.
 بسیاری از این عملیاتها با موفقیت همراه بوده است و طبیعتا برخی دیگر نیز با شکست روبرو شدند. در این گزارش تعدادی از  جنبش های انقلابی  بیان خواهند شد که بطور مستقیم زیر نظر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) بوده اند. این ارتش ها در مدت زمان محدودی به کار گرفته می شوند و پس از اتمام ماموریت، طبقه های سیاسی وابسته به آمریکا جایگزین آنها می شوند.
جنبش پارتیزان در اکراین
بین سالهای 1945 الی1952 آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به آموزش نظامی اعضای جنبش پارتیزان در اکراین پرداخت و با پشتیبانی لجستیکی و پوشش حملات هوایی از آنها برای ایجاد ناامنی در منطقه و مقابله با اتحاد جماهیر شوروی بهره برد. این مجموعه در ابتدا توسط آلمانها  پی ریزی شد که هدفشان مبارزه با شوروی در جنگ جهانی دوم بود. در سال 1952 نیروهای شوروی با یک هجوم سهمگین تمام این گروه را نابود کردند.
لشکر چین در میانمار
پس از شیوع اندیشه کمونیسم در چین  تعدادی از سربازان چینی با تمایلات قومی به میانمار گریختند. در نیمه اول دهه 50 میلادی آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا موفق شد تا این افراد را پس از آموزش دادن به کار گیرد و لشکری مشتمل بر 12 هزار سرباز فراهم کند که به کمک آنها حملاتی علیه چین صورت دادند.
چندی بعد فرماندهان این لشکر و مسئولین در CIA به این نتیجه رسیدند که تجارت مواد مخدر نسبت به درگیریهای نظامی سود بیشتری برای آنها خواهد داشت ؛ از این رو به سرزمین میانمار روی آوردند .  این امر بر سیاستهای آینده آمریکا در آن منطقه و کشورهایی مانند میانمار،ویتنام،کمبودیا و نپال تاثیر گذاشت به گونه ای که این کشورها  بعدها به منبع درآمد CIA  که بزرگترین نهاد آلوده به تجارت مواد مخدر در جهان است تبدیل شدند.
ارتش انقلابیون گواتمالایی
پس از آنکه ژاکوپو آربینز رییس جمهور گواتمالا دستور مصادره مساحت گسترده ای از اراضی  باغهای موز متعلق به یک شرکت آمریکایی را صادر کرد CIA تصمیم به براندازی دولت وی گرفت. آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا با آموزش شورشیان گواتمالایی در هندوراس  آنها را از نظر نیازهای اطلاعاتی و حملات هوایی  پشتیبانی کرد و این ارتش در نهایت در سال 1954 این کشور را اشغال و نظام را ساقط کرد.
انقلابیون سوماترا
آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در سال 1958 در تلاش برای برکناری سوکارنو رئیس جمهور اندونزی نیروهایی از کارشناسان نظامی و کارشناسان جنگ روانی و رسانه و فناوری را به جزیره سوماترا ارسال کرد تا این براندازی که انقلاب نامیده شد را طراحی و اجرا کنند.
ارتش شورشیان با حمایت لجستیکی و هوایی آمریکا به اندونزی حمله کرد اما به سرعت شکست خورد. کشور آمریکا درحالی دخالت خود در این عملیات را به طور کلی نفی کرد که جت B26 این کشور در همان عملیات منهدم  و خلبان آن  دستگیر شده بود.
سوارکاران گامبا
پس از اشغال تبت توسط ارتش چین در سال 1950، CIA عناصری را برای پیوستن به  گروه سوارکاران گامبا جذب کرد. این گروه از جنگجویان تفکر عقایدی داشتند و دالای لاما را رهبر روحی خود می دانستند .دالای لاما نیز آنچه برای سایرین ممنوع بود برای این گروه مشروع و آزاد اعلام می کرد. تعداد زیادی از اعضای این گروه در سال 1959 به هند فرار کردند.
این افراد در پایگاهی نظامی کمپ هایل در کوههای منطقه روکی کولورادو آموزش دیدند و پس از آن به وسیله شرکت ایرامریکان به تبت منتقل شدند و در آنجا تعداد زیادی از جوانان را جذب کردند تا آنجا که تعداد آنها به 14 هزار سرباز رسید. اما این ارتش نتوانست ماموریتهای محوله از سوی آمریکا را به خوبی انجام دهد از این رو CIA  از پشتیبانی آنها دست کشید  و پس از آن برخی از اعضای این سازمان به جنگ با چین تا سال 1970  ادامه دادند و پس از آن متلاشی شد.
ارتش آزادی خلیج خوکها
در سال 1960 CIA توانست 1500 نفر از پناهندگان کوبا که در میامی زندگی می کردند را آموزش دهد و در عملیات حمله ناگهانی به کوبا و فیدل کاسترو شرکت دهد. این نیروها در پایگاه نظامی در گواتمالا آموزش دیدند و با پشتیبانی نیروی هوایی آمریکا در 19 آوریل 1961 فرود نظامی در خلیج خوکها داشتند.این عملیات سریع به دلیل اشتباه در برنامه ریزی و طراحی به سرعت شکست خورد و تمام نیروهای آن به جز 150 نفر کشته یا در طی سه روز اسیر شدند.
ارتش سری لائوس
در سال 1962 مزدوران اطلاعات آمریکا افرادی از قبایل میو که  در کوههای لائوس ساکن بودند را برای مبارزه با نیروهای دولتی که تمایلات کمونیستی داشتند به شیوه جنگهای پارتیزانی به کار گرفت. CIA  نام این مزدوران را ارتش سری لائوس نهاد که وظیفه جنگهای نیابتی را به عهده داشتند  آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا با پرداخت پول به روسای قبایل از آنها می خواست تا مردان خود را به این ارتش ملحق سازند و پس از آن تعداد این ارتش به 30 هزار نفر رسید. این قبیله بهای سنگینی برای شرکت خود در این عملیات پرداخت به طوری که جمعیت آنها که در سال 1962 بیش از 250 هزار نفر بود  تا سال 1975 تنها به ده هزار نفر رسید و تمامی اهالی آن از ترس مرگ به تایلند پناهنده شدند.
ادامه دارد…
Go to TOP