چاپ خبــر
در مصاحبه با مدیر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان مطرح شد؛

بازی‌ها و برنامه‌های رایانه‌ای تهدیدی برای رشد کودکان و نوجوانان

در حالی که کانون پرورش فکری کودک و نوجوان فریدونشهر به عنوان مرکز تخصصی برگزاری کلاس‌های کودک و نوجوان آماده پذیرش این رده سنی است، بازی‌ها و برنامه‌های رایانه‌ای به عنوان یک تهدید، کودکان و نوجوانان را به شدت مشغول خود ساخته‌اند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، وارد ساختمانش که می‌شوی بسیار زیبا و جذاب برای کودکان و نوجوانان طراحی شده است. آدم با خودش فکر می‌کند کاش کودک بود و اینجا بازی می‌کرد.

کاردستی‌ها و سفال‌‌هایی روی در و دیوار نصب شده است. وقتی مدیر کانون می‌گوید این‌ها ساخته دست بچه‌هایی است که در کلاس‌های کانون شرکت می‌کنند حیرتت را برمی‌انگیزد.

Kanoon006

نمونه‌ای سفالکاری کلاس‌های کانون

تحسین برانگیز است که تمام کلاس‌های کانون یک کتاب خاص را به عنوان محور آن کلاس دارند و به صورت برنامه ریزی شده و حرفه‌ای برگزار می‌شوند و مربیان هر رشته می‌بایست مدرک تخصصی آن رشته را داشته باشند.

کتابخانه کانون هم با 12هزار جلد کتاب، محیطی آرام و جذاب دارد. مدیر کانون به خبرنگار پونه زار می‌گوید تک تک کتاب‌های کانون باید از کمیته بررسی کتاب کودک و نوجوان بگذرد.

همه جا پر است از شعرها، نقاشی‌ها و طرح‌هایی برای کودکان و نوجوانان و جالب اینکه همه کلاس‌های این کانون به صورت رایگان برگزار می‌شود.

Kanoon009

خانم باتوانی، مدیر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان فریدونشهر، به سوالاتمان در مورد کلاس‌ها و خدمات این کانون پاسخ می‌دهد:

– پونه زار: در اینجا چه کلاس‌هایی برگزار می‌شود؟

– کلاس‌های هنری مثل سفالگری و نقاشی، کلاس‌های ادبی مثل کارگاه شعر و داستان‌نویسی و کلاس‌های فرهنگی، علمی، تحقیقاتی و کتابخوانی.

کلاس‌های قرآنی این مرکز هم بسیار تخصصی شده برای کودکان و نوجوانان در قالب‌های شعر، داستان و … برگزار می‌شود و به گونه‌ای است که آموزه‌ها را برای همیشه در ذهن آن‌ها قرار می‌دهد.

Kanoon007

– پونه زار: کلاس‌های کانون برای چه رده‌های سنی است؟

– ما اینجا از 6 سال تا 15 سال را پذیرش می‌کنیم.

– پونه زار: استفاده از کتابخانه کانون به چه شکلی ممکن است؟

– همه می‌توانند به کانون مراجعه کنند و با عضو شدن در کتابخانه کانون از کتاب‌های آن استفاده کنند.

Kanoon004

– پونه زار: استقبال از کلاس‌های کانون چطور است؟

– ما در طول سال تحصیلی تعاملاتی با مدارس داریم و کلاس‌های مختلفی را برای مدارس ابتدایی سطح شهرستان برگزار می‌کنیم.

ولی متاسفانه جانمایی خوبی برای کانون انجام نشده است و فاصله کوتاهی که کانون تا شهر دارد عاملی شده تا تعدادی از کودکان و نوجوانان به کانون مراجعه نکنند.

ما تصمیم گرفتیم یک کتابخانه سیار هم برای خدمت رسانی به روستاها راه اندازی کنیم ولی فعلا اتومبیلی برای این کار نداریم البته فرماندار قول‌هایی در این رابطه به ما داده است.

Kanoon005

– پونه زار: افزایش استفاده از تلفن همراه، تبلت، رایانه و امثالهم چه تأثیری روی تعداد مراجعین شما داشته است؟

– استفاده زیاد و کنترل نشده از وسایل و شبکه‌های دیجیتالی نوین در بین کودکان و نوجوانان مسأله مهمی است که به عنوان یک خطر در جامعه احساس می‌شود. متأسفانه تعدادی زیادی از کودکان و نوجوانان، بازی‌ها و برنامه‌های رایانه‌ای و دیجیتالی را در غفلت خانواده‌‌ها به کلاس‌های علمی، فرهنگی، هنری و ادبی ترجیح می‌دهند و این می‌تواند به عنوان یک خطر خانواده را تهدید کند چرا که کودکان و نوجوانان نیاز به تحرک و قرار گرفتن در اجتماع برای رشد جنبه‌های مختلف استعدادی خود دارند.

Kanoon001

نمونه‌ای سفالکاری کلاس‌های کانون

  1. عالی است گزارش جالبی است ممنون

  2. * اگه یه کم خلق و خوی بهتری داشته باشید حتما اولیاء بچه هاشون را به شما می سپارند ولی افسوس با اون اخلاقی که شما دارین……..حالا حالاها باید چشم انتظار باشی .

  3. آخه چرا برای یه جای به این بیخودی دولت الکی باید هزینه کنه و ساختمان و امکانات و نیروی انسانی و … فراهم کنه

Go to TOP