چاپ خبــر
در ماه قرآن؛

«زندگی با قرآن» در مصاحبه با قاری برتر کشوری

قاری کشوری قرآن کریم ایجاد محیط قرآنی، جذابیت، الگو قرار دادن و تفهیم برکات قرائت قرآن حکیم را سه توصیه برای انس فرزندان با قرآن دانست.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، یازده روز از ماه مهمانی خدا گذشت؛ مهمانی که تنها یک ماه از دوازده ماه سال پیش می‌آید و سرشار از نور و صوت قرآن است.

به مناسبت قرار گرفتن در ماه قرآن، در مورد قرآنی شدن خانواده و اجتماع با مهدی جدیدی، قاری برتری کشوری قرآن کریم، گفتگو کردیم:

– پونه زار: از چه زمانی به طور تخصصی روی موضوع قرائت قرآن کریم کارتان را آغاز کردید؟

– از سال 1376؛

– پونه زار: چه عاملی باعث شد که به سمت قرآن کریم بروید؟

– در اصل چیزی جز توفیق الهی و اراده خداوند نبود و این که من در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمدم که پدربزرگ و برادرانم قاری قرآن بودند، به سمت قرآن کشیده شدم.

– پونه زار: آیا به جز قرائت در رشته‌های دیگر قرآن کریم هم کار کرده‌اید؟

– با توجه به این که مدت زیادی است به قرائت قرآن پرداخته‌ام در زمینه حفظ موضوعی هم آیاتی را توانسته‌ام حفظ کنم.

– پونه زار: تاکنون چه مقام‌هایی در مسابقات قرآن کریم کسب کرده‌اید؟

– من به خاطر مشکلات موجود و محدودیت‌های شهرستان خیلی نتوانسته‌ام در مسابقات شرکت کنم. در سال 1385 در مسابقات مشهد رتبه سوم کشوری و در سال گذشته هم در مسابقات دارالقرآن در مرحله استانی رتبه اول و در مرحله کشوری جزء شش نفر راه یافته به مرحله نهایی بودم که از اهمیت خاصی برخوردار بود و البته در مرحله نهایی نتوانستم مقامی کسب کنم.

مقام اول مسابقات مرحله منطقه‌ای بین 5 استان در سال 1385 در یزد، مقام اول استانی مسابقات سازمان تبلیغات اسلامی، رتبه اول مسابقات استانی اذان، رتبه اول مسابقات شرکت فولاد مبارکه در سال 91 و … از جمله دیگر رتبه‌هایی است که در مسابقات مختلف کسب کرده‌ام.

– پونه زار: شرکت در مسابقات قرآن کریم معمولا با چه انگیزه‌ای صورت می‌گیرد؟

– آیاتی مانند «سارعوا الی مغفرت من ربکم» و یا «فاستبقوا الخیرات» در قرآن کریم به این امر اشاره دارند. مسابقات هم اگر با نیت قربت الی الله باشد محرک خوبی برای گسترش فعالیت‌های قرآنی است و هر چقدر این مسابقات با کیفیت و مشوق‌های بهتری برگزار شود شرکت‌کنندگان بیشتر رغبت پیدا می‌کنند در مسابقات شرکت کنند. این مسابقات باعث می‌شود فرد به سمت فعالیت‌های قرآنی کشیده شود.

از سوی دیگر هم با توجه به این که موفقیت در مسابقات منوط به این است که نه تنها انسان مسلط به قرائت قرآن باشد بلکه می‌بایست به معنی و مفهوم آیات هم توجه و تسلط داشته باشد، خود باعث آشنا شدن با مضامین و مفاهیم آیات و هماهنگ شدن با این آیات می‌گردد.

– پونه زار: بعد از 16 سال ارتباط مستمر با قرآن کریم، چه تأثیری در زندگی خود احساس می‌کنید؟

– قسمتی از این سوال را باید اطرافیان پاسخ بدهند ولی خودم سعی کرده‌ام اعمال و رفتارم را با آیات قرآن تنظیم کنم و تا حدی که خداوند کمکم کند طوری عمل کنم که مطابق با آیات قرآن کریم باشد و تلاش کرده‌ام آیات قرآن و همین طور سفارشات اهل بیت(ع) را سرلوحه زندگی خودم قرار بدهم.

گذشته از این‌ها هر وقت قرآن را تلاوت می‌کنم آرامش قلبی خاصی بهم دست می‌دهد که باعث می‌شود بیشتر به تلاوت قرآن ادامه دهم..

MJQuran (1)

– پونه زار: روزانه چقدر قرآن تلاوت می‌کنید؟

– قبلاً که فرصت بیشتری در اختیار داشتم روزانه دو ساعت برای تلاوت وقت می‌گذاشتم ولی حالا حدود نیم ساعت استماع قرائت‌های برگزیده را دارم و به طور متوسط روزانه 20 الی 30 دقیقه تمرین تلاوت می‌کنم. معمولاً بعد از نماز هم سعی می‌کنم یک صفحه تلاوت را داشته باشم.

– پونه زار: چطور باید قرآن را تلاوت کرد تا اثرگذار باشد؟

– تأثیرگذاری قرآن مشروط به چند نکته است. خداوند در مورد نحوه خواندن قرآن در سوره مزمّل فرموده است «رتّل القرآن ترتیلا»؛ قرآن را به صورت ترتیل بخوانید. منظور از خواندن قرآن به صورت ترتیل هم این است که انسان وقتی می‌خواهد قرآن را تلاوت کند سعی کند آن را با لهجه عربی و به همان شکل که نازل شده است قرائت کند و احکام حروف و مخارج حروف را رعایت کند و در یک کلام با رعایت تجوید، آیات قرآن را قرائت کند.

اهل بیت(ع) هم در فرمایشاتشان فرموده‌اند: «إقرا القران بلحون العرب و أصواتها». دلیلش هم این است که انسان وقتی قرآن را با لحن عربی تلاوت کرده و تجوید و ترتیل را رعایت کند جذابیت و تأثیرگذاری قرآن در افراد بیشتر می‌شود. ما نمونه آن را در هنر فارسی هم داریم و وقتی یک قطعه شعر را به صورت ساده بخوانیم یک تأثیر دارد و وقتی همان شعر را با موسیقی بخوانیم اثرگذاری آن بیشتر خواهد شد.

این جنبه ظاهری قرآن است ولی عوامل دیگری هم در اثرگذار بودن قرائت قرآن دخیل هستند مانند خضوع و خشوع باطنی قاری که هرچه بیشتر باشد و خداوند این توفیق را بدهد آیات اثر بیشتری روی قاری خواهد گذاشت و هر چه خضوع و خشوع انسان کمتر باشد آیات هم کمتر اثر می‌گذارند کما این که کسانی هم بوده‌اند که نه تنها قاری قرآن بودند بلکه حافظ کل قرآن هم بودند ولی تأثیری که انتظار می‌رفت در آن‌ها مشاهده نمی‌شد.

– پونه زار: چه توصیه‌ای برای خانواده‌ها دارید برای این که فرزندانشان را با قرآن کریم مأنوس کنند؟

– در گرایش کودکان و نوجوانان به فعالیت‌های قرآنی خصوصاً صوت و لحن و قرائت قرآن کریم که با مشکلات زیادی مواجه بوده و کار دشوار و زمانبری است عوامل زیادی دخالت دارد که مهمترین این عوامل تشویق و ترغیب خانواده است. در این امر نه تنها باید خود خانواده، قرآنی باشد و به قرآن اهمیت دهد بلکه جامعه، مدرسه و محیطی که معمولاً کودکان و نوجوانان با آن ارتباط دارند هم باید با فعالیت‌های قرآنی هماهنگ باشند و این طور نباشد که خانواده‌ای فرزندانش را تشویق کند به قرائت قرآن ولی خودشان اهل قرآن نباشند و یا در خویشاوندان و اطرافیان و مدرسه کسانی باشند که کودک و نوجوان را از پرداختن به قرآن منع کنند.

علاوه بر این باید جذابیت‌هایی نیز در این راه ایجاد کرد و الگوها را معرفی کرد. خانواده هم باید این مسأله را به فرزندشان تفهیم کند که تلاوت قرآن چه تأثیری در زندگی شخصی و اجتماعی انسان دارد و همین طور اگر این تلاوت با صوت و لحن عجین شد چقدر اثرگذاری آن مضاعف خواهد بود.

همچنین خانواده این مطلب را جا بیاندازد که اگر فرزندش یک قاری توانمند شد و توانست قرآن را با صوت و لحن قرائت کند چه تأثیری نه تنها در خود بلکه در گرایش دیگران به قرآن خواهد داشت و همین طور برکات این تلاوت را متذکر شود.

– پونه زار: چقدر مفاهیم قرآن در حکومت و زندگی مردم جاری است؟

– بحمدلله نظام ما یک نظام اسلامی است و ما در کشوری زندگی می‌کنیم که قانون اساسی آن بر اساس آیات قرآن نوشته شده است و اصل این حکومت دستورات اسلامی و قرآن کریم است و ما انتظار داریم آیات قرآن در زندگی شخصی و سیاسی ما جاری باشد و ما امید داریم با گسترش فعالیت‌های فرهنگی-قرآنی که رهبر معظم انقلاب هم تاکید کردند، که ظرف چند سال آینده ما باید حداقل ده میلیون حافظ کل قرآن کریم داشته باشیم، إن‌شاءالله با تأسی به آیات قرآن، فرمایشات معصومین و منویات رهبر معظم انقلاب و گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه رفتار فردی و اجتماعی ما هم به سمت قرآنی شدن برود.

 

  1. رضا گفت:

    ایشان تا حالا چند قاری قرآن در فریدونشهر پرورش داده است؟! مطمئنا این دیگر تقصیر احمدی نژاد نیست!

    • پرورش و کلاس ثمر بخش مستلزم داشتن حداقل امکانات است
      آیا زمینه مساعد و حمایتی از این جوان مستعد توسط مسئولین شهرستان صورت گرفته ؟
      چرا باید همیشه مردم مسئولینمان را هل بدهند تا حرکتی انجام بشه؟
      چرا باید یک نفر مستعد برای خدمت به مردم خودش به مسئولین التماس کنه که حمایت کنید و خواهشا حداقل فضایی برای کلاس یا امکانات تشویقی برای بچه های کلاس بزارید؟ و اونها هم با اکراه یا بی اکراه لطف کنند و برگی از سوابق درخشانشون را پرکنند.

      برای شهر و شهرستانمون متاسفم

  2. تا نگرید طفل،کی نوشد لبن؟؟؟؟؟؟؟؟

  3. ایشون که تا دیروز همه کاره موسسه ثامن الائمه بود با اون ساختمان مجهز و کلاس فراوان پس اینها همه بهانه است همت می خواهد

Go to TOP