چاپ خبــر

اولین قدم تامین اجتماعی برای افزایش جمعیت

بالاخره سازمان تامین اجتماعی نخستین قدم را برای تشویق مردم به زاد و ولد برداشت. هرچند که البته این قدم برای تغییر در روند رشد جمعیت بسیار کوچک و ناچیز است.

به گزارش پونه زار به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین؛ مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای به واحدهای اجرایی این سازمان در سراسر کشور محدودیت‌های مربوط به ارائه خدمات تأمین‌اجتماعی به فرزند یا فرزندان چهارم به بعد بیمه‌شدگان را برطرف کرد.

این بخشنامه البته اجرای بخشی از اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده است که اردیبهشت ۹۲ گذشته مجلس شورای اسلامی آن را پس از یکی دوباره رفت و برگشت به شورای نگهبان تصویب کرد. (اینجا و اینجا) البته بخش مهمتر این قانون، افزایش مرخصی زایمان مادران به ۹ ماه و ۲ هفته مرخصی تشویقی به پدران است که هنوز تامین اجتماعی آن را اجرا نکرده است.

حتی در بخشنامه سید تقی نوربخش، رییس سازمان تامین اجتماعی اشاره شده که فقط فرزندان چهارم و چهارم به بعد بیمه شوند و اشاره ای به اجرای بخش دیگر این قانون نشده است.

روابط عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی این بخشنامه را چنین منتشر کرده است:

“نظر به اینکه به استناد «قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده» مصوب 20/3/1392 مجلس محترم شورای اسلامی مقرر شده «از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون کلیه محدودیت‌های مقرر در قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب 26/2/1372 و اصلاحات آن و سایر قوانین که براساس تعداد فرزند برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد شده است، لغو می‌شود» لذا از تاریخ 29/4/1392 وصول حق‌سرانه درمان برای فرزند یا فرزندان چهارم و به بعد کلیه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و مقرری‌بگیران فاقد موضوعیت خواهد بود.

ضمناً از تاریخ مذکور (29/4/1392) اجرای آن بخش از مفاد بخشنامه‌های شماره 618 مورخ 15/12/1372، 1/618 مورخ 27/9/1374 و 2/618 فنی مورخ 11/6/1388 و دستورهای اداری مرتبط که مغایر موضوع این بخشنامه است، متوقف می‌شود.”

درواقع بخش اصلی قانون اصلاحیه قوانین تنظیم جمعیت و خانواده که بار مالی برای تامین اجتماعی دارد، فعلا اجرایی نشده است.

Go to TOP