چاپ خبــر
امروز در همایش سلامت مادر و فرزند سالم عنوان شد:

آمار سزارین در استان اصفهان ۶۲ درصد / ابتلای ۵۰ درصد کودکان سزارینی به آسم

هرچند که بارها گفته شده سزارین باید تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد اما متاسفانه این آمار هر روز رو به افزایش است و در استان اصفهان این رقم به ۶۲ درصد رسیده است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از سلامت نا، ظهر امروز در همایش بزرگ سلامت مادر و فرزند سالم در هزار روز اول زندگی در چهار حوزه اصلی مورد نیاز ماردران باردار و ماردان شیرده است آموزشهای مورد نیاز ارایه شد.

در این همایش مدیر مامایی و رئیس جمعیت مامایی استان اصفهان با تشریح دپارتمان مامایی اظهار داشت: درباره دپارتمان مامایی فعالیت های عمده ای درتمام سنین از بلوغ تا یائسگی وجود دارد و طرح هزار روز سلامت با هدف داشتن مادران سالم و کمک به سلامت خانواده از بعد ذهنی، عاطفی، جسمی و روانشناسی است و سلامت خانواده تحت تاثیر عوامل مختلف می باشد که خواهانیم با ارایه کمک به زندگی زوجین این اهداف تامین شود.

دکتر محبوبه والیانی تصریح کرد: اهداف دپارتمان مامایی توانمند سازی زنان در مدیریت بارداری ایمن و خانواده سالم وارتقای سلامت زوج درسنین باروری و تولد نوزاد سالم و تجربه بارداری لذت بخش توسط مادران و همسران و ارتقای سطح نگرش مادران در سلامت بارداری است.

وی یادآور شد: زنان باید با خرسندی و شادابی دوران بارداری را طی کنند و این اتفاق خارق العاده ، رخدادی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت، بلکه باید با نگاه عمیقی به آن نگریست.

هنگامی که کودک به دنیا آمد، تا سالیان زیاد پاک ترین مخلوق خداوند بوده و مادر و درکل جنس زن اولین کسی است که این پاک ترین مخلوق خداوند را در اولین دقایق لمس می کند.

وی با ابراز این موضوع که هدف شناساندن این توانمندی به زنان است، گفت: قصه اصلی این است که این توانمندی را به بانوان شناسانده و به آنها بیاموزیم که از اتفاقاتی که در زندگی روی می دهند جنبه های مثبت را دریابند و پیوسته مثبت بیندیشند.

رئیس جمعیت مامایی استان تاکید کرد: این اندیشه مثبت می تواند به جنین هم منتقل شود، کودک از همان ابتدا بسیاری از موارد را درک نموده و مشاجرات و بحث های خانوادگی در نقش تربیتی بچه از همان اوان اثر گذار است.

در واقع در زمان بارداری مفاهیم درک و فایل بندی می شود و از همین زمان می تواند تربیت فرزند را درنظر گرفت.

وی در به کاربردن تکنیک ها را در رسیدن به ظرافت خلقت موثر دانست و خاطرنشان کرد: تجربه بارداری و زایمان لذت بخش با به کاربردن تکنیک ها برای رسیدن به این ظرافت خلقت موثر است و با مثبت اندیشی می توان به این امر دست یافت.

خدمات دپارتمان مامایی بامشاوره ها و آموزش تکنیک ها و برگزاری کلاسها و آموزش ها، بعد ازمراحل زایمان،کنترل بیماری ها و غربالگری انجام داده که فوق العاده کمک کننده است.

والیانی پیرامون کلاسهای بارداری گفت: برای دوره بارداری کلاسهای ۸ جلسه ای با اهداف کلاسهای آمادگی برای زایمان به نحوه احسنت و مطالب نظری تئوری و ابعاد عملی است که به مرور زمان آموخته شده و در هر جلسه تمرین بدنی صورت می پذیرد.

کسب اطلاعات به منظور کاهش استرس و افزایش اطلاعات در مورد برنامه مراقبتی و بهداشتی و آموزش مهارت های عصبی و تن آرامی هم در این جلسات آموزشی ارایه می شود.

وی در ادامه بحث متذکر شد: تکنیک ها برای کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس، کسب مهارت ها برای مقابله با درد ، مستحکم کردن ارتباط اعضای خانواد، تطابق مناسب با دوره پس از زایمان بوده و هدف کمک رسانی به والدین است.

طول دوره های آموزشی از هفته بیستم شروع شده و برای هر زن باردار تا هفته ۳۷ ادامه دارد و ارایه مفاهیم با تاکید برگزاری کلاس ها و اصول تغذیه مناسب برای کمک به بارداری زنان است .

همه این موارد برای این است که بدانیم رفتار مناسب ما در دوران بارداری به چه صورت است و زنان به دلیل تغییرات هورمونی به رفتارهای مناسب از سوی همسر و اعضای خانواده نیازمند هستند.

والیانی در خصوص زایمان ها توضیح داد: اصلا نمی توان گفت زایمان سزارین بهتر است یا طبیعی ، زایمان سزارین روشی است که ما را از مشکلاتی که با آن مواجه می شویم مثل: مرگ مادر ونوزاد نجات می دهد، بنابراین در مواقع اورژانسی و خاص عمل مناسب و خوبی است اما در زمانی که با زایمان طبیعی می توان نوزاد را به دنیا آورد نیازی به سزارین نیست.

بسیاری به اشتباه می گویند که زایمان طبیعی هوش را کم می کند که این مفاهیم غلط است و خداوند زایمان طبیعی را قرار داده و ۹۵ درصد از زنان می توانند زایمان طبیعی داشته باشند و ۵ درصد باقیمانده کسانی هستند که قدشان زیر ۱۵۰ سانتی متراست و باید سزارین شوند بنابراین مادران بهتر است زایمان طبیعی داشته باشند.

وی تاکید کرد: در سزارین حجم مصرف دارو و خونریزی ماردان بیشتر است و در زایمان طبیعی ارتباط عاطفی بین مادر و فرزند برقرار شده و مشکل چندانی بروز نخواهد کرد و بر اساس تحقیقات بعمل آمده ماردانی که سزارین کنند ، درصد ۵۰ این کودکان دچار آسم و ۲۵ درصد دیابت و ۲۵ درصد چاقی را دارند.

رئیس جمعیت مامایی استان با ابراز تاسف اذعان داشت: سزارین باید ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد و متاسفانه در استان اصفهان این رقم ۶۲ درصد است و این اصلا خوشایند نیست.

باید با تصمیم درست این رقم را کاهش دهیم ، چرا که در زایمان سزارین کشور ما رتبه اول را در دنیا دارد و به اقتصاد سلامت لطمه بسیاری وارد شده و تدبیر درست آن است که زایمان طبیعی راافزایش دهیم.

مراحل پس از زایمان هم نیازمند مراقبت های ویژ ه ای است و پدیده ای فیزیولوژیکی است که به دلیل تغییر هورمون ها، غم مادرانه ای در ۱۰ روز اول زایمان به وجود می آید و مادر احساس بیماری نموده و همین امر موجب بروز افسردگی است.

محبوبه والیانی در خاتمه بحث یادآور شد: همین ۱۰ روز اول را باید دریابیم و همسر نقش ویژه ای را در این زمینه داشته و از طریق محبت و عاطفه ای که انجام شده و رعایت و نکات مهم در بهبودی مادر موثراست.

همچنین برای شیردهی بانوان انواع ماساژها موثر بوده و اینکه واقف باشیم بهترین تغذیه برای کودک شیر مادر است و کودک با این شرایط سالم تر و کمتر با مشکل گوارشی روبه رو خواهد شد.

** فعالیت های بدنی به تضمین سلامت مادران باردار کمک می کند

در ادامه این همایش دکتر محمد مرندی؛ استاد فیزیولوژی ورزشی و عضو هیات علمی و رئیس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه اصفهان درزمینه خدمات بدنی برای ارایه به خانم های باردار و شیرده عنوان کرد: درحال حاضر سکونت به سمت آپارتمان نشینی رفته و امکان تحرک را از خانواده ها گرفته و الگوی زندگی ساکن و بی تحرک حتی اوقات فراغت و بازیهای کودکان را بی تحرک نموده است و اگرنگاهی به تمام الگوهای سبک زندگی مان بیندازیم، شاهدیم که با فقر حرکتی و کم تحرکی روبه رو است که موجب کاهش آمادگی جسمانی و بروز چاقی است و باعث بروز بیماری ها قلبی و عروقی، سرطان، دردهای مفاصل و … می شود که فقدان آمادگی جسمانی را به دنبال دارد.

وی در خصوص خانم های باردار گفت: اما در مورد شرایط خانم های باردار ، تحقیقات نشان داده که فعالیت های بدن می تواند حتی در زایمان طبیعی به مادران باردار کمک کند و به تضمین سلامت ماردان باردار و جنین کمک نماید.

از دوران بارداری استارت فعالیت بدنی باید زده شود و استانداردهای خاصی داشته که باید تحت نظارت آموزش های تخصصی به صورت تئوری و عملی به اجرا در آید.
این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان متذکر شد: ورزش و فعالیت بدنی دردوران بارداری و دوران پس از زایمان و شیر دهی لازم است و بر پایه تحقیقات انجام شده خانم ها در دوران بارداری به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی که در سیستم قلبی عروقی و تغییرات متابولیکی، اسکلتی و عضلانی دارند، موجب تغییر در توازن و تعادل مادر شده و کمردردهای مزمن را درپی دارد.

بسیاری از این تغییرات در این دوران رخ داده و به دلیل همین تغییرات ماردان مشکلاتی را در حفظ تعادل شان خواهند داشت.

در دوران بارداری افزایش ضربان قلب، حجم خون و حجم برون قلبی است که برای تحمل این امرتنها روش تقویت سیستم قلبی عروقی، فعالیت های بدنی است و این امکان است در دوران بارداری با انجام فعالیت بدنی مناسب تقویت می شود.

دکترمحمد مرندی خاطرنشان کرد: فعالیت بدنی به سهولت اجابت مزاج مادران باردار کمک نموده و تغییرات روانی در دوران بارداری زیاد اند و یکی ازمشکلات زنان باردار تصویری است که از تناسب اندامشان داشته و این امر پیوسته آنان را نگران و افسرده می کند.

می توان با فعالیت های بدنی مناسب به تقویت عضلانی و تناسب اندام کمک نمود تا این تصویر استرس زا کم نمود.

توصیه می شود که بانوان باردار فعالیت روزمره راداشته باشند و از کم تحرکی بپرهیزند.
درحال حاضر فعالیت بدنی یک درمان مکمل برای خانم های باردار است و فواید ورزش از نظر روانشناختی در این دوران و پس از زایمان انکارناپذیر است.

** بحث دلبستگی از مباحث قابل اهمیت است

دکتر طبائیان، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در ادامه این همایش پیرامون ابعاد روانی انسانها گفت: یکی ازابعاد وجود انسان ابعادروانی است و از دوران بارداری تا به دنیا آمدن کودک این ابعاد روانی قابل توجه است و تضمین کننده سلامت کودک در سنین بعدی است.

بحث دلبستگی از مباحث قابل اهمیت است و سه سال اول زندگی کودک را در برمی گیرد و داشتن رابطه عاطفی نزدیک با کودک تضمین کننده سلامت کودک است.

دلبستگی ایمن دوران کودکی موضوعی مهم بوده که از لحظات اولیه و بعد از تولد شروع شده و بعداز سه سال می توان پیش بینی نمود که کودک با این دلبستگی در آینده می تواند چه روابطی داشته باشد.

نتیجه عمده کنش متقابل و وابستگی عاطفی موجب امنیت روانی فرزندان می شود.

در زمینه دلبستگی کودکان به ماردان توصیه می شود که نیازهای کودکان بلافاصله تامین شده تا از بروز تنش پیشگیری کند و بچه ها به مادر اعتماد پیدا نمایند.

وی با اشاره به روشهای فرزند پروری اذعان داشت: کودک با هر تنش این ادراک را داشته که مادر تنش را از بین خواهد برد و این امر موجب خوش بینی کودک و منبع اعتماد به نفس او می شود.
هدف اصلی در روشهای فرزند پروری برقراری نوع تعامل با فرزندان است که موجب ایجاد دلبستگی ایمن می شود.

کودکانی که دلبستگی ایمن دارند، توانایی جدا شدن از والدین را داشته و کسب آرامش از والدین به هنگام ترس و احساس خرسندی به هنگام بازگشت والدین و ترجیح والدین بر بیگانگان را دارند.

دلبستگی های ایمن در بزرگسالی موجب پایدار بودن روابط و داشتن اعتماد به دیگران و عزت به نفس بالا و سهولت در به اشتراک گذاشتن احساسات با دوستان است.

دپارتمان روانشناسی تصمیم دارد که در دو حوزه فعالیت کند و اولین حوزه پیشگیری است که به والدین می آموزد که نیازهای رشدی فرزندان را پاسخگو باشند و بچه های شاد و سالم تربیت کنند و دومین بحث بحث مشاوره های فردی است که به والدین توصیه و آموخته می شود.

Go to TOP