چاپ خبــر
سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس:

برجام مفهوماً و منسوقاً یک معاهده است و طبق قانون باید به تصویب مجلس برسد

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن معاهده دانستن برجام، تلاش عده‌ای برای رفتن برجام به شورای امنیت ملی را نگرانی از تصویب نشدن برخی از تعهدات ایران دانست.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پونه زار اختلاف ناشی از روند تصویب « برجام » را نشئت گرفته از اختلاف در ماهیت معاهده‌ای بودن یا قطعنامه بودن برجام دانست.

محمدعلی اسفنانی گفت: اگر برجام معاهده باشد حتما باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و اگر ماهیت برجام را قطعنامه‌ای بدانیم امکان عدم نیاز به تصویب در مجلس وجود دارد و چون برجام در بندهای قطعنامه سازمان ملل آمده است، عده‌ای ماهیت آن را قطعنامه‌ای می‌دانند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: قطعنامه توسط سازمان ملل صادر شده و معمولاً الزاماتی را برای دولت‌ها ایجاد می‌کند بدون این که تعهدی را در قبال آن دولت در پی داشته باشد اما معاهده دو طرف را ملزم به انجام تعهداتی می‌کند و دارای تعامل دوطرفه است.

وی اظهار کرد: طبق اصل 77 و 125 قانون اساسی، کلیه معاهدات، مقابله‌نامه‌ها و عهدنامه‌های بین المللی باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

اسفنانی بیان کرد: خود نام «برجام» یعنی «برنامه جامع اقدام مشترک» از لحاظ حقوقی هم مفهوماً و هم منسوقاً حکایت از این دارد که برجام یک معاهده است.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس به مصوبه تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام اشاره کرد و تصریح کرد: این کمیسیون قبل از ورود به موضوع طبیعتا باید این را تصویب کند که آیا برجام یک معاهده است یا یک قطعنامه و پس از آن تصمیم گیری خواهد کرد که به عنوان یک معاهده به برجام نگاه شود و یا به عنوان یک قطعنامه.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان این که استنباط ما از برجام معاهده بودن آن است به این نظر شورای نگهبان استناد کرد که «کلیه قراردادهای بین المللی که دولت جمهوری اسلامی ایران با کشورهای دیگر منعقد می‌کند اگر الزامی را برای کشور ما ایجاد کند، معاهده بوده و باید در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.»

وی گفت با در نظر گرفتن این مباحث به این نتیجه می‌رسیم که ماهیت معاهده‌ای داشتن برجام غالب بر ماهیت قطعنامه‌ای آن است.

اسفنانی در مورد اظهارات برخی از مسئولین دولتی مبنی بر تصویب برجام در شورای عالی امنیت ملی که موجب رفع نیاز به تصویب در مجلس می‌گردد اظهار کرد: طبق قانون اساسی مصوبات شورای عالی امنیت ملی زمانی دارای اعتبار است که به تأیید رهبر معظم انقلاب برسد و در صورت تأیید آن توسط رهبر معظم انقلاب دیگر نیازی به تصویب توسط مجلس نخواهد بود.

این نماینده مجلس تلاش عده‌ای برای رفتن برجام به شورای عالی امنیت ملی و خروج از مجلس را به این دلیل دانست که امکان دارد در صورت بررسی برجام در مجلس برخی از تعهدات کشور در برجام توسط نمایندگان پذیرفته نشده و تصویب نگردد.

  1. پس بگو! رفسنجانی گفته بود مجلس جرات ندارد در کار توافق مشکل ایجاد کند.

  2. آقای اسفنانی ول کن این حرفا رو

    یه کاری کن تا بی فرمانداری فریدونشهر 2 ساله نشده برادر. والا

Go to TOP