چاپ خبــر
بزرگترین موزه جهان در فرانسه؛

2500 اثر تاریخی ایران در موزه لوور فرانسه+تاریخچه و تصاویر

موزه لوور فرانسه سالانه چیزی حدود 8 میلیون بازدید کننده دارد و از طرفی حدود 2500 اثر تاریخی از ایران در بزرگترین موزه دنیا یعنی لوور نگهداری می‌شود.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، بازدید از بزرگترین و شگفت انگیزترین موزه دنیا آرزوی هر کدام از آن 7 میلیارد انسانی است که در جهان حضور دارند.

«موزه لوور فرانسه» بی گمان بزرگترین و حجیم‌ ترین موزه دنیا است و بیش از 35 هزار اثر تاریخی، فرهنگی و هنری در آن نگهداری می‌شود.

موزه لوور فرانسه که در شهر زیبای پاریس واقع شده است از طریق خط یک مترو به نام Louvre Rivole دسترسی آسانی برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است.

ورودی موزه در زیر هرم شیشه‌ای بزرگی قرار دارد که پس از گذشتن از بازرسی امنیتی و کنترل مأموران حاضر در این قسمت، امکان ورود به محوطه زیرین این موزه از طریق پله‌های برقی برای بازدیدکنندگان فراهم می‌شود.

در طبقه زیرین این هرم بزرگ شیشه‌ای باجه‌های متعدد بلیط فروشی و همچنین راهنمایان متعددی وجود دارند. تهیه بلیط برای افرادی که دارای کارت‌های اعتباری بین‌المللی هستند بدون ایستادن در صف میسر است، اما مابقی افراد می‌توانند با مراجعه به باجه‌های بلیط فروشی با پرداخت 15 یورو که حدود 55 هزار تومان می‌شود، وارد موزه شوند.

قبل از ورود و پس از تهیه بلیط، میز دایره‌ای شکل بزرگی برای کسب اطلاعات به گردشگران با در اختیار گذاشتن نقشه بازدید از موزه به زبان‌های مختلف کار بازدید را تسهیل کرده است.

گفته می‌شود، بیش از 1400 کارمند در موزه لوور به صورت مستقیم و غیر مستقیم در چندین شیفت کاری مشغول به کار هستند و این عمارت زیبا دارای 400 اتاق و راهروی بیشماری است.

بر اساس اعلام مسئولان موزه لوور، بیش از 35 هزار اثر هنری، تاریخی و فرهنگی در این موزه از کشورهای متعدد نگهداری می‌شود.

لوور بزرگترین و مشهورترین موزه جهان است که به گفته مسئولان این موزه سالانه حدود 8 میلیون گردشگر از کشورهای مختلف از آن بازدید می‌کنند که در نوع خود یک رکورد شگفت‌انگیز است. یعنی به طور متوسط روزانه 22 هزار نفر از موزه لوور بازدید می‌کنند.

مساحت موزه لوور بیش از 200 هزار متر مربع است و در جوار رود سن که از وسط شهر پاریس می‌گذرد قرار دارد. اما نکته جالب درباره ساختمان این موزه این است که نمای بیرونی موزه دارای زیبایی منحصر به فرد و تاریخی است و شروع به کار این موزه با کاخ سلطنتی فیلیپ دوم بوده است؛ نمای داخلی این موزه تماماً از سنگ‌های مرغوب ساخته شده و البته بر اساس آن چه اشیاء و اجسام در سالن‌ها قرار گرفته‌اند طراحی داخلی متفاوتی دارد.

در این موزه آثار هنری، تاریخی، فرهنگی، نقاشی، مجسمه‌های مرمری، طراحی‌های مختلف، کاشی کاری، سرامیک، فلز، سفال، سنگ نگاشته، فرش، قالیچه و بسیاری اشیاء و اجسام دیگر قرار دارد.

مهمترین آثاری که در طبقه همکف که سالن‌های مربوط به ایران قرار دارد، گاو بالدار مربوط بین النهرین، تابوت‌ها، الهه عشق و زیبایی و میکل آنژ وجود دارد.

همچنین مهمترین اجسام و اشیاء واقع در طبقه اول این موزه آپارتمان ناپلئون سوم، کاتب نشسته، مجسمه پیروزی بدون سر و نقاشی مونا لیزا یا همان لبخند ژوکوند قرار دارند.

*ایران باستان در موزه لوور فرانسه

موزه لوور در فرانسه بخش عظیمی از آثار تاریخی و باستانی ایران را در دل خود جای داده است که توجه بیشتر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

هنگامی که وارد بخش ایران در موزه لوور می‌شوی و زمانی که اجسام باستانی عظیم‌الجثه ایران را در آن جا مشاهده می‌کنی در ابتدا اشک در چشمان هر ایرانی حلقه می‌زند که چرا این اشیاء تاریخی باید در این کشور باشد، اما از طرفی خوشحال می‌شوی زیرا در این موزه تعداد بیشتری از مردم دنیا آنها را مشاهده می‌کنند و با فرهنگ و تاریخ ایران آشنا شده و تقریباً در این مکان این اشیاء سالم خواهند ماند.

اما چیزی حدود 2500 اثر تاریخی که مربوط به ایران است در موزه لوور فرانسه وجود دارد که در سالن‌های 12 تا 20 جا نمایی شده‌اند.

برخی اشیاء و آثار تاریخی در بخش ایران موزه لوور آنقدر حجیم هستند که برای حرکت دادن آنها نیاز به تریلرهای بسیار بزرگ بوده است و مشخص نیست چگونه این اجسام از ایران به فرانسه حمل شده‌اند. اما آنچه در برخی روایات وجود دارد اینکه به نظر می‌رسد این اجسام از طریق کشور عراق به پاریس حمل شده‌اند.

گفته می‌شود بیشترین آثار تاریخی که از ایران خارج شده است مربوط به دوران ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه است که در آن زمان‌ها امتیازات ویژه‌ای برای کشف و خارج کردن اشیاء و اجسام تاریخی ایران به فرانسوی‌ها داده شده بود.

یکی از مهمترین، زیباترین و ارزشمندترین اشیاء تاریخی ایران در موزه لوور فرانسه،  بدون شک «اسب دوسر» یکی از سرستون‌های اصلی تخت جمشید است.


سر ستون اصلی تخت جمشید

همچنین مجسمه‌های سنگی بسیار بزرگ مربوط به بین النهرین که در آن دوران متعلق به ایران بوده است، در این موزه خودنمایی می‌کند.


مجسمه‌های سنگی اسب بالدار مربوط بین النهرین

در بخش ایران آثار مختلفی از لرستان، کرمان، شوش، کاشان، دشت لوت، باختران و بسیاری دیگر از شهرهای ایران وجود دارد که شامل سفال، شیشه، فلز، سرامیک، موزاییک، سنگ، چوب، قالیچه، تابلو و بسیاری اجسام ریز و درشت دیگر می‌شود.

از دیگر آثاری که متعلق به ایران باستان بوده و امروز در موزه لوور فرانسه نگهداری می‌شود می‌توان به بخش‌های مختلف و عظیمی از پرسپولیس، آثار عتیقه باستانی، کاسه‌های گلی قدیمی، نقاشی‌های نفیس، مجسمه‌های سنگی، نقش برجسته‌ها، کتیبه‌ها، سنگ‌های حجیم و مجسمه‌های مربوط به تخت جمشید، ظروف غذا خوری، آثار مربوط به آشپزخانه، کشاورزی، لوازم جنگ، پول، شمشیرهای طلا و نقره، شمعدان و رسم الخط‌های مربوط به دوره‌های ساسانیان، دیلمیان، هخامنشیان و اشکانیان اشاره کرد.


کتبه‌های منقش به خط میخی

یکی از مهمترین تابلوهایی که در موزه لوور فرانسه نگهداری می‌شود، تابلوی نقاشی «مونا لیزا» یا «لبخند ژوکوند» اثر «لئوناردو داوینچی» معروف است. گفته می‌شود این تابلو یک بار به سرقت رفته است و یک بار هم روی قسمت‌هایی از آن اسید پاشیده شده است که به همین علت از نقاشی مونا لیزا به شدت حفاظت می‌شود و یک شیشه حائل جلوی آن تعبیه شده و سیستم حفاظتی قوی‌تری دارد، اما هم‌چنان یکی از سالن‌های شلوغ این موزه را به خود اختصاص داده است.


نقاشی لبخند ژوکوند اثر لئوناردو داوینچی

وجود تابلوهای عظیم‌الجثه متعلق به چندین قرن پیش آن هم متعلق به کشورهایی چون فرانسه، انگلستان، یونان، اسپانیا، ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی جذابیت این موزه را چندین برابر کرده است.

مسئولان و طراحان موزه لوور در فرانسه قسمتی از این موزه را به خانه ناپلئون سوم اختصاص داده‌اند که بسیار بی نظیر و شگفت انگیز است. به نظر می‌رسد تمام آنچه در کاخ ناپلئون وجود داشته است امروز در موزه لوور فرانسه با همان ابهت و عظمت است.


منزل ناپلئون سوم به همراه تمام لوازم


راهروهایی با صدها تابلوی نقاشی مربوط به صدها سال پیش


مجسمه بالدار بدون سر

کشور مصر نیز یکی از بخش‌های بزرگ این موزه را به خود اختصاص داده است و در مورد مصر فقط این نکته را می‌توان گفت که فرانسه نتوانسته تا اهرام مصر را جا به جا و به این موزه بیاورد، زیرا قسمتی از تمدن مصر هم در بخش بزرگی از موزه لوور قرار دارد.

*حفاظت از موزه لوور

در بیشتر سالن‌های این موزه افرادی حضور دارند که هم به عنوان راهنما و هم به عنوان محافظان آثار در بخش‌های مختلف هستند و برخی مأموران موزه هم مدام سرکشی‌های متعددی را انجام می‌دهند.

این موزه مجهز به دوربین‌های متعدد و همچنین قوی‌ترین سیستم امنیتی است که این طور به بازدیدکنندگان القا می‌کند که امکان هرگونه سرقت از موزه به صفر رسیده است.

بیشتر آثاری که در محفظه‌های شیشه‌ای قرار ندارند به سیستم سنسورهای لیزری پیشرفته مجهز شده‌اند و به محض ورود بازدید کننده خارج از مکان‌های تعریف شده سریعاً مأموران مخصوص در آن محل حضور پیدا می‌کنند.

بازدید از موزه لوور که در پنج طبقه و سالن‌های بسیار زیاد و مساحت غیر قابل تصوری قرار گرفته است نیاز به روزها زمان برای بازدید از تمام آن دارد.

بازدید از بخش ایران این موزه حداقل یک روز زمان نیاز دارد و بازدید از تمام قسمت‌های آن حدود 3 یا چهار روز زمان طلب می‌کند.

موزه لوور تقریباً همه روزه از ساعت 9 صبح تا 18 باز است اما روزهای چهارشنبه و جمعه این موزه تا ساعت 21:45 به بازدیدکنندگان خدمات ارائه می‌کند.

منبع: فارس

  1. باسلام خیلی خیلی عالی است واقعاٌازشما به خاطر این گزارش وسوژه انتخابی تشکر می کنم وافسوس میخورم چرا باید این آثار ارزشمند درفرانسه باشد .امیدوام باهوشیاری ملت عزیز ایران بعد ازاین دیگر شاهد انتقال هیچ اثری ازایران نباشیم.

  2. نارسيس گفت:

    من تو ٦ساعت تقريبا تمام قسمت هارو ديدم ولي واقعا به طرز باور نكردي بزرگ و زيباست بخش ايران و بين النهرين و مصر عالي بود و غير قابل توصيف خلاصه كاش اثار بيشتري از ايران اونجا بود و بيشتر با كشور ما اشنا ميشدن و يكي از جالبترين ها تو بخش ايران يك وان سنگي به رنگ ابي فيروزه اي وجود داشت كه پيشرفت و تمدن اون زمان هخامنشين رو نشان ميداد

Go to TOP