چاپ خبــر

بازی‏هاى رایانه ‏اى رسانه‏ اى خاموش در جنگ نرم

اگر بخواهیم تفاوت‏هاى بین صنعت بازی‏هاى رایانه ‏اى رابا سینما مقایسه کنیم، باید به مباحثى همچون سود شرکت‏هاى تولیدکننده، میزان استفاده کاربر از این دورسانه و تفاوت‏هاى کیفى این دو اشاره کنیم. با بررسى این سه موضوع، به‏ راحتى مى‏توان به میزان اثربخشى بازى‏ها نسبت به فیلم‏هاى سینمایى اشاره کرد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، اگر بخواهیم تفاوت‏هاى بین صنعت بازی‏هاى رایانه ‏اى رابا سینما مقایسه کنیم، باید به مباحثى همچون سود شرکت‏هاى تولیدکننده، میزان استفاده کاربر از این دورسانه و تفاوت‏هاى کیفى این دو اشاره کنیم. با بررسى این سه موضوع، به‏ راحتى مى‏توان به میزان اثربخشى بازى‏ها نسبت به فیلم‏هاى سینمایى اشاره کرد.

دلایل کمّى رواج بازى‏هاى رایانه‏ اى

الف. مقایسه میزان درآمد: چنانچه میزان درآمد و سودشرکت‏هاى فیلم‏سازى و بازى ‏هاى رایانه‏ اى را ملاک قراردهیم، امروزه صنعت بازى‏ هاى رایانه‏ اى از سینما پیشى گرفته است. براى نمونه، در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۰۷فروش این بازى‏ ها درکشورهاى اروپایى از فروش فیلم‏هاى هالیوودى بیشتر بوده است.

ب. مدت زمان صرف‏ شده توسط کاربر: از سوى دیگر، میزان زمانى که کاربر صرف فیلم سینمایى مى‏کند، با بازى رایانه‏ اى قابل مقایسه نیست. با در نظر گرفتن متوسط مدت زمان فیلم و با در نظر گرفتن جاذبه‏ هاى ویژه مانند موضوع یا جذابیت‏ هاى دیدارى و…، اگر کاربر این فیلم رادو بار تماشا کند، در نهایت، به‏ طور میانگین بین ۳ تا ۶ساعت زمان صرف تماشاى فیلم خواهد شد. ولى مدت زمانى که کاربر بازى رایانه‏ اى در حالت عادى، حتى بااستفاده از کدهاى ویژه‏ اى که به کدهاى تقلب نسوزکننده‏ ها معروف‏ اند و فقط براى اقناع حس کنجکاوى و دیدن تمامى مراحل بازى است، صرف مى‏کند، مى‏تواند چندین برابر این مدت زمان باشد. در حقیقت، مدت زمان استفاده ازبازى‏ها اصلاً با سینما قابل قیاس نیست.

دلایل کیفى رواج بازى‏هاى رایانه‏ اى

در حقیقت، صنعت سینما،تلویزیون و رادیو تقریبا صنعت یک‏سویه هستند ومخاطب نمى‏تواند در محتواى آن دخالت داشته باشد، امادر بازى‏هاى رایانه‏ اى شخص مى‏تواند بر اساس دیدگاه خودش از روش‏هاى مختلف یک بازى را انجام دهد. البته باید در نظر داشت که کاربر هر مسیر و تاکتیکى را انتخاب کند، در نهایت، در گام راهبردى طراح بازى قرار خواهدگرفت. براى مثال، اگر شما در نقش یک کاربر آمریکایى باشید، الزاما باید تعداد مشخصى از مسلمانان را بکشید تابه مرحله بعد بروید. شما صرفا انتخاب‏ کننده روش این کشتار هستید. به‏ عبارتى، شما اجازه تغییر در راهبرد راندارید، اما با استفاده از چندین تاکتیک مى‏توانید به هدف موردنظر برسید .

ارتباط بازى‏ هاى رایانه‏ اى و شرکت‏هاى سازنده آن با مراکز قدرت آمریکایى

یکى از اتفاقات جالب، پیش‏گویى‏ هاى بازى‏ هاى رایانه‏ اىاست که با واقعیت رخ‏داده در ماه‏ها و سال‏هاى آینده همخوانى دارد. در بسیارى از بازى‏ها، پیش از وقوع یکواقعه سعى مى‏شود افکار عمومى توجیه شده و زمینه اقدامات و تهاجمات نظامى فراهم شود. پیش از حمله آمریکا به عراق و افغانستان با بازى‏هاى رایانه‏ اى باسناریوى حمله آمریکا به این ۲ کشور مواجه بودیم.برخى از شرکت‏هاى بازى‏هاى رایانه‏ اى اقدام به ساخت بازى‏ هایى مى‏کنند که کاملاً با راهبرد و برنامه‏ ریزى خاصى طراحى شده‏ اند. براى مثال، در سبک بازى‏ هاى اکشن،شرکت کانفلیست (Conflict) بازى‏هایى همچون بازىتوفان صحرا (۱)، بازى توفان صحرا (۲)، بازى ویتنام وبازى گلوبال استورم را به بازار عرضه کرده است. شرکت«کوماوار» که در سال ۲۰۰۴ توسط گروهى از افسران بازنشسته آمریکا راه‏ اندازى شد، بیش از ۸۰ بازى تک‏ مرحله‏ اى منتشر کرده است. این بازى‏ها معمولاً در عراق، افغانستان و ایران روى مى‏دهد؛ مانند بازى مقابله جنبش شیخ‏ المهدى و… .این شرکت‏ها کاملاً به‏ صورت مستقیم با اهداف سیاسىساخته شده است. در این بازى‏ ها عملاً کاربر نیروىنظامى آمریکایى یا غربى را کنترل مى‏کند و باید به کشورهاى اسلامى حمله کند.


بعضى از شرکت‏هاى دیگر زیرکانه‏ تر عمل مى‏کنند؛ وکاربر در نگاه اول به آن بازى‏ها به‏ عنوان بازى ضداسلامى و ضدایرانى نگاه نمى‏کند یا حتى فکر مى‏کند به منظورمعرفى تاریخ ایران یا اسلام ساخته شده‏ اند، اما درواقع وقتى به صورت دقیق این بازى‏ها را بررسى کنیم، خواهیم دید به صورت کاملاً مخفیانه و نرم در پى القاى تفکرات ضداسلامى و ضدانسانى خود هستند. شرکت«یوبى‏سافت» (UBI SAFT) ازجمله این شرکت‏هاست.بعضى از این بازى‏ها به‏ صورت مستقیم ایران را موردهدف قرار داده‏ اند که سرى بازى‏هاى کوماوار از ایندست مى‏باشد. اما وجه غالب در بازى‏ها، حمله آمریکا وبرخى کشورهاى اروپایى به کشورهاى ضداستکبارى است. کشورهایى که کاربر باید به آنها حمله کند، به نحوىمتأثر از اسلام و به‏ ویژه ایران هستند. براى اثبات رابطه بین سازندگان بازى و سیاست‏مداران، کافى است به مصادیقى از بازى‏ها اشاره کنیم که از سال ۲۰۰۰ تا به امروز منتشرشده‏ اند. سال ۲۰۰۰ بازى رایانه‏ اى «سرباز شانس» منتشرشد. سه مرحله این بازى در عراق اتفاق مى‏افتد و شماباید در نقش نیروهاى آمریکایى براى مقابله با تحرکات صدام و پیدا کردن وى به عراق حمله کنید. این بازى وامثال آن، پیش از حمله آمریکا به عراق منتشر شدند و به توجیه سیاست‏هاى آمریکا مى‏پرداختند.

مصادیقى از بازى‏هاى رایانه‏ اى علیه اسلام و ایران

بخشى از این بازى‏ها که با همان هدف قهرمان‏ پرورى وتوجیه تجاوزات نظامى به دیگر کشورهاست، متوجه کشورهاى اسلامى و عمدتا ایران و کشورهاى همسایه ایران، که تحت تأثیر فرهنگ اسلام انقلابى ایران هستند،مى‏شود تا ضمن معرفى این قدرت معنوى جدید به‏ عنوان نماد تروریسم، آمریکا به‏ عنوان منجى جهانیان از شرارت تروریست‏ها مطرح گردد و فلش راهنماى فرهنگ«انتظار» آمریکا را به‏ عنوان مصلح موجود، به جاى مصلح غیبى نشان دهد. یعنى افکار عمومى جهان باید باور کنندکه  آمریکا همان منجى است که همه منتظر اوهستند.

نمادهایى که در این بازى‏ها به‏ عنوان پایگاه‏هاىدشمن استفاده مى‏شود مساجد و اماکن مذهبى مسلمانان با رنگ‏هاى سبز و آبى است که کاشى‏ها و معرق‏کارى‏هاى اسلامى به ‏صورت بسیار واضح و روشن در آن نمایان است. آشنایى با اسامى بازى‏هایى که در ادامه مى‏آید،مى‏تواند مقدمه‏اى براى تحقیق و شروعى براى ورودمنتقدان و تحلیلگران و دلسوزان مسائل فرهنگى به عرصه نقد مفهومى بازى‏هاى رایانه‏ اى و ویدئویى باشد.

 

۱٫ بازى «آیین قاتل» (Assassins creed)

کاربر باید یک شخصیت با عنوان «الطائر» را هدایت کند.این عقاب مسلمان از فرقه اسماعیلیه که یکى از فرقشیعى محسوب مى‏شود، است. این شخص موظف است سران مسیحى جنگ‏هاى صلیبى را ترور کند. نکته قابلتوجه اینجاست که در عمده بازى‏هاى دیگر با این امرمواجه هستیم که شما باید در نقش نیروهاى مثبت(نظامیان غربى) با تروریست‏ها مبارزه کنید، اما در اینبازى شما شخصیت منفى را کنترل و هدایت مى‏کنید و باخشونت زیادى رقیبان خود را به قتل مى‏رسانید وجالب‏تر از همه اینکه ویژگى‏هاى این شخصیت در بازىاین‏گونه بیان شده است: مردى سفیدپوست سوار بر اسبىبا شمشیر مى‏آید، او خود را فدایى مى‏داند و هدفى جزکشتن ندارد. جالب‏تر اینکه بازى دیگرى تحت عنوان«شاهزاده ایرانى» نیز توسط همین شرکت ساخته شده بود، اما در یکى از نسخه‏ هاى این بازى مى‏بینیم که شاهزاده ایرانى شمشیرهاى مختلف با قابلیت‏هاىمتفاوت دارد و روى هر کدام از آنها نوشته ‏هایى به عربىبه چشم مى‏خورد: «سیف فارس القوى، شمشیرسوارقوى»، «سیف فارس المنتقم، شمشیرسوار انتقام‏گیرنده»،«سیف فارس المهتدى، شمشیرسوار هدایت‏کننده». حالسؤال اینجاست که نقش بستن القاب امام زمان (عج) مانند«قوى»، «مهتدى» و «منتقم» روى شمشیر شاهزاده ایرانى به چه معناست؟ آیا نقش بستن القاب امام زمان (عج) روىشمشیر شاهزاده ایرانى‏تصادفى‏ است؟!.

 

۲٫ بازى سام ماجراجو در پرسپولیس

یک نکته از این بازى این است که هرچند شما به پرسپولیس ایران باستان مى آیید، اما اکثر نمادها و سمبل ها، نمادهاى اسلامى است، نه نمادهاى ایران باستان. در تمام صحنه هاى این بازى که از نظر گرافیکى بسیار زیبا و خیره کننده طراحى شده است، پایگاه هاى دشمن با نمادهاى اسلامى مانند گنبد و مناره معرفى مى شوند. جالب است که اگر صحنه هاى گرافیکى و همان نمادهاى اسلامى را بزرگ نمایى کنید، روى کاشى کارى ها عبارت هایى مثل انا مدینه العلم و على بابها و روایت هایى از این قبیل را به وضوح مشاهده مى کنید.

 

۳٫ بازى رایانه‏اى IGI 2

در یکى از مراحل این بازى، شما در لیبى وارد عملیات مى‏شوید. صداى قرآن و صلوات به گوش مى‏رسد، نام خداوند (اللّه) و نام پیامبر (محمد) بر روى دیوار نقش بسته است و در یک مرحله دیگر تروریست‏ها به صداىرادیو فارسى ایران گوش مى‏دهند. مثلاً، در بسیارى ازمراحل که داراى طرح‏ هاى اسلامى است، چنانچه روىاین تصاویر بزرگ‏نمایى کنیم، نام «على» بر روى آنها نقش بسته است. و در نهایت، شما پس از گذراندن مراحل سخت و دشوار در کلیسا [!] با اهریمن جهانى روبه ‏روشده و در نهایت او را شکست مى‏دهید. تصویرسازى ونزدیک ساختن مفهوم تروریست و خشونت با «على» و…از نکات القایى این بازى است .

 


۴٫ نداى وظیفه ۴ (Call of duty)

بازى نداى وظیفه ۴ خبر از جنگ هاى آینده مى دهد. جبهه ضداستکبارى در خاورمیانه و روسیه در حال شکل گیرى است. انقلابى در عربستان روى داده و حکومت ضدآمریکایى قدرت را به دست گرفته است. رهبرى این انقلاب را شخصى به نام خالد الاسد بر عهده دارد و هم پیمان وى عمران زخائف نیز در روسیه در حال به دست گرفتن حکومت است. عراق نیز محور تحولات منطقه به شمار مى رود. آمریکا و انگلیس براى جلوگیرى از ایجاد این جبهه متحد عظیم، تحرکات خود را در منطقه افزایش مى دهند و کاربر در نقش این نیروها بازى را به پیش مى برد.

آنچه باید به آن دقت کرد، این است که صداى سخنرانى خالد الاسد (رهبر انقلاب ضدآمریکایى عربستان در بازى) بسیار شبیه سخنرانى سیدحسن نصراللّه رهبر شیعیان لبنان طراحى شده است. نکته اینجاست که در بازى نداى وظیفه، خالد الاسد یک تروریست نشان داده مى شود که شما باید وى را از بین ببرید. زخائف نیز بمب هاى اتمى خود را به سمت آمریکا شلیک مى کند، تیر خلاص به سمت نیروهاى زخمى انگلیسى شلیک مى کنند و…

 

۵٫ بازى رایانه‏ اى حمله به ایران

در این بازی، سربازان آمریکایى وظیفه دارند ضمن حمله به تأسیسات هسته اى نطنز، دانشمندان ایرانى را از بین ببرند و یک دانشمند را زندانى کنند.

۶٫ بازى رایانه ‏اى آموزش گریلا تروریسم(جنگ‏هاى پارتیزانى)

این بازى ها در حقیقت، نوجوانان و جوانان را وارد فضاى مبارزه با حکومت مى کنند. محور اکثر این بازى ها وجود یک دیکتاتور در کشور است و مبارزات براى از بین بردن یک حکومت دیکتاتورى است. در این بازى ها شما با مردمى مواجه مى شوید که لباس هایى هم رنگ شما پوشیده اند و به جنگیدن در کنار شما افتخار مى کنند. براى مثال، در بازى حزب سرخ، وقتى که در منطقه اى دست به اسلحه مى برید ناگهان مشاهده مى کنید که کارگران دیگرى که در آن منطقه در حال کار کردن بودند ناگهان اسلحه هاى خود را بیرون آورده و در کنار شما مبارزه را آغاز مى کنند.

پیشنهادها و راه‏کارها

الف. سلبى

این راه‏کارها را باید در ۲ سطح دولت و مردم بررسى کرد.

۱٫ یکى از اقدامات دولت، نظارت بر نشر و توزیع بازى‏هاى رایانه ‏اى است که متأسفانه اقدام جدى وقابل‏ قبولى در این زمینه صورت نگرفته و بسیارى ازبازى‏ها با موضوعاتى همچون روابط نامشروع،شیطان‏ پرستى، همجنس‏گرایى، فراماسونرى و… به‏ راحتىو با کمترین قیمت قابل دسترسى است.

۲٫ بحث دیگر، رده‏ بندى بازى‏هاى رایانه‏ اى است.طبیعتا والدین نمى‏توانند بازى‏ها را انجام داده وکارشناسى کرده و سپس آن بازى را به فرزندشان توصیه یابراى آنها تهیه کنند. جالب اینجاست که تمام کشورهاى غربى هم که خودشان تولیدکنندگان اصلى این بازى‏هاهستند، مؤسساتى دارند که این بازى‏ها را رده‏ بندىمى‏کنند. در ایران، هرچند بنیاد ملى بازى‏هاى رایانه‏ اىبه‏ منظور بسترسازى براى تولید بازى‏هاى متناسب بافرهنگ بومى و دینى و نظارت بر بازى‏هاى خارجىتأسیس شده، اما در چند سال گذشته نقاط ضعفى دررده‏ بندى بازى‏هاى رایانه‏ اى وجود داشته است.

البته رده‏ بندى «ESRA» یا «آسرا» توسط بنیاد ملى بازى‏ هاىرایانه‏ اى طراحى شده تا بسیارى از بازى‏ها را بر اساس فرهنگ ایرانى و اسلامى طراحى کند؛ این اقدام، بسیارعالى و قابل تقدیر است، اما با وجود این، در مواردى دیده شده که بازى‏هایى که در کشورهاى غربى براى سنین پایین ممنوع اعلام گردیده، توسط این بنیاد در ایران براىسن بالاترى مجاز اعلام شده، درحالى‏که به دلیل صحنه‏ هاى خلاف عفت عمومى در ایران اصلاً نبایدمجوز انتشار دریافت کند.

یکى از مصادیق عینى آن، یکبازى تحت عنوان «barbie in 12 dancing princess»است. در این بازى، عملاً به دختربچه‏ ها رقص آموزش داده مى‏شود. این بازى در رده‏ بندى اتحادیه اروپامخصوص بچه‏ هاى بالاى ۳ سال است، ولى در رده‏ بندىبازى‏ها در ایران، بنیاد ملى بازى‏هاى رایانه‏ اى با این توجیه که رقص براى دختربچه ۳ ساله خوب نیست، آن را براىسن بالاى ۷ سال مجاز اعلام کردند.

۳٫ یکى از معضلاتى که در بحث بازى‏هاى رایانه ‏اىموجب آسیب ‏هاى تربیتى براى کودکان مى‏شود وجود نگاه سرگرمى‏ محور به آنهاست. همین نگاه باعث شده بسیارى از مسئولان و والدین به این رسانه توجه جدىنداشته باشند. اصلاح این نگاه و توجه به نقش بازى‏هاىرایانه‏ اى در انتقال ارزش‏ها و سبک زندگى به کاربر بسیارحایز اهمیت است.

۴٫ در بخش مردمى، ما تا زمانى که بخواهیم به آن نقطه آرمانى (یعنى همان تولید بازى‏هاى رایانه‏اى با کیفیت ودر سبک‏هاى مختلف) برسیم، باید اقدامات جدىصورت دهیم. نمى‏توانیم بگوییم چون دولت نتوانسته کاملاً به‏صورت آرمانى و صددرصد این جایگزین‏ ها راارائه دهد، پس ما هم موضوع را رها مى‏کنیم. به وسیله برخى از راه‏کارهاى بسیار ساده مى‏توانیم وارد این حوزهشویم. یکى از این راه‏کارها، مراجعه به رده ‏بندى بنیادبازى‏ هاى رایانه اى است. نگاه کردن به برچسب‏هایى که روى بازى‏ها نصب شده مى‏تواندوالدین را در تشخیص درست یارى دهد.

۵٫ نگاه کردن والدین به قسمت‏هاى اول بازى که معمولاً کوتاه است، به‏ راحتى مى‏تواند آنها را در تشخیص محتواى بازى کمک کند.

۶٫ یکى از راه‏کارها ارائه آموزش و آگاهى دادن به والدین، جوانان و نوجوانان نسبت به مخاطرات بسیار اینبازى‏هاست. کوچک‏ترین اشتباه از سوى بنیاد ملى بازى‏هاى رایانه‏ اى از طرف خانواده‏ ها قابل بخشش نیست. برگزارى جلسات توسط نهادهاى فرهنگى درحوزه اطلاع‏ رسانى به والدین و مسئولان مى‏تواند بسیارتأثیرگذار باشد.

ب. ایجابى

۱٫ ورود حوزه به عرصه بازى‏هاى رایانه‏ اى: به نظرمى‏رسد همچنان‏که براى ساخت بازى‏ها از لحاظ فنى،تیم‏هاى مختلف با یکدیگر همکارى مى‏کنند، لازم استاز لحاظ محتواى بازى‏ها هم یک تیم متشکل ازکارشناسان مختلفى از رشته‏ هاى روان‏شناسى،جامعه‏ شناسى، علوم تربیتى و بخصوص یک روحانى فاضل آشنا به مبانى دینى در کنار گروه‏هاى فنى وجودداشته باشد. همکارى حوزه و طلاب علاقه‏ مند به این عرصه با مراکز ساخت بازى در ایران براى تولید بازى‏ هاىبا پیام‏هاى دینى لازم به نظر مى‏رسد.

۲٫ وارد کردن تاریخ اسلام و مفاهیم دینى به عرصه بازى‏هاى رایانه‏ اى: یکى دیگر از بحث‏هایى که باید توسط دولت انجام شود، حمایت از ساخت بازى‏هاى رایانه‏ اىاست. چون بحث تولید بازى‏هاى رایانه‏اى بسیار هزینه‏ برو زمان‏بر است، شرکت‏هاى خصوصى کمتر وارد اینحوزه مى‏شوند و در کشور بازى‏هاى در حد انتظار تولیدنشده؛ به همین دلیل، کاربر با یک نگاه ساده از خیر اینبازى‏ها مى‏گذرد.

البته در یکى دو سال اخیر برخى ازبازى‏هاى خوب تولید شده‏ اند، اما در مقام قیاس با این هجمه وسیع غرب، شاید بتوان گفت بسیار ناچیز بوده است. همچنان‏که تجربه‏ هاى موفقى را در ساخت فیلم وسریال با موضوعات دینى داشته‏ ایم (مانند سریال‏هاى امام على علیه‏ السلام، امام رضا علیه‏ السلام، یوسف پیامبر، مختار و…) با توجه به استفاده بیشتر نسل جوان و نوجوان و حتى کودکان ازبازى‏هاى رایانه‏ اى، مى‏توان از این رسانه مدرن براى انتقال تاریخ و مفاهیم دینى به کودکان و نوجوانان استفاده کرد.

براى مثال، در ژانر سیاسى در مقابل هجمه وسیع بازى‏هاى رایانه‏اى غربى، نخستین اقدام پدافندى دنیاى اسلام در ساخت این بازى‏ها توسطحزب‏اللّه لبنان صورت پذیرفت. حزب‏اللّه با ساختبازى «نیروى مخصوص» و ارائه آن به ۴ زبان عربى،فارسى، انگلیسى و فرانسه مسئولان رژیم صهیونیستى رابه واکنش وادار کرد، به ‏گونه‏اى‏که آنها اعلام کردند: امثال این بازى‏ها به اهداف این رژیم لطمه مى‏زند.

نتیجه‏ گیرى

۱٫ امروزه نمى‏توان بازى‏هاى رایانه‏اى را تنها یک ابزارسرگرمى و تفریحى دانست، بلکه بازى‏هاى رایانه‏اى راباید رسانه خاموش ولى تأثیرگذار دانست که در خدمت اهداف استعمارى و جنگ نرم دشمن قرار گرفته است.

۲٫ بازى‏هایى نظیر: بازى سام ماجراجو در پرسپولیس،بازى رایانه‏اى IGI 2، نداى وظیفه ۴، حمله به ایران، وآموزش گریلا تروریسم (جنگ‏هاى پارتیزانى) تعدادى ازبازى‏هایى هستند که توسط شرکت‏هاى آمریکایى ساختبازى‏وباهمکارى‏پشت‏ پرده‏ مراکزامنیتى‏آمریکاعرضه‏ شده‏ اند.

۳٫ بازى‏هاىرایانه‏ اى که در ژانر سیاسى و توسط شرکت ‏هاى آمریکایىساخته مى‏شوند، با تصویرسازى منفى از مسلمانان و جهان اسلام، سعى مى‏کنند آنها را افرادى تروریست، عقب ‏مانده وعامل ناامنى معرفى کنند و نمادهاى مذهبى ازجمله اذان،مناره، مسجد و همچنین نوع پوشش مسلمانان را به‏عنوان نمادهاى تروریست‏ها به تصویر مى‏کشند.

۴٫ با توجه به تهاجم گسترده فرهنگى و سیاسى غرب و نقش بازى‏هاى رایانه‏اى، بخصوص بر روى نوجوانان وجوانان، لازم است هم در جهت سلبى و هم در جهت ایجابى اقداماتى انجام شود.

منبع: تبیین/محمدرضا انوارى

Go to TOP