چاپ خبــر

جدال میان لابی‌های یهودیان امریکایی بر سر توافق هسته‌ایی

یکی از عوامل تاثیرگذار داخلی در امریکا بر مذاکرات هسته ای، نوع نقش‌آفرینی لابی‌ها در این کشور است، کیفیت نقش‌آفرینی لابی‌ها در امریکا عمدتا در ارتباط با کنگره است ولی برخی از لابی‌های قدرتمند در امریکا بر نهادهای رسمی دیگر این کشور نیز تاثیرگذار هستند؛ از جمله لابی یهود.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از صاحب نیوز، دستیابی ایران و گروه ۱+۵ به راهکاری مدون در خصوص رسیدن به توافق در برنامه های هسته ای این کشور، لابی های اسراییل در آمریکا را دوپاره کرده است. باید توجه داشت که یکی از عوامل تاثیرگذار داخلی در امریکا بر مذاکرات هسته ای و پیشرفت احتمالی آن، نوع نقش آفرینی لابی ها در این کشور است. البته باید خاطر نشان کرد که کیفیت نقش آفرینی لابی ها در امریکا عمدتا در ارتباط با کنگره می باشد ولی برخی از لابی های قدرتمند در امریکا بر نهادهای رسمی دیگر این کشور نیز تاثیرگذار هستند. از جمله این موارد می توان به لابی یهود اشاره کرد.

بسیاری از سازمان های یهودیان آمریکا مخالف توافق هستند. از مهمترین آنها می توان به آیپک، کمیته یهودیان آمریکا، اتحادیه ضدافترا و مجمع رؤسای سازمان های اصلی یهودیان آمریکا اشاره کرد. لابی آیپک که مهم ترین مخالف توافق هسته ای است نزدیک به جمهوریخواهان و دست‌‌راستی‌های اسرائیل است آیپک مدعی است که توافق هسته ای اخیر شاخص های حیاتی مد نظر این لابی را شامل نمی شود و این توافق امنیت و منافع رژیم صهیونیستی را در معرض تهدید جدی قرار داده است به همین دلیل ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن از نمایندگان خود را به ایالت های آمریکا اعزام کرده تا علیه توافق نامه سخنرانی و لابی کنند. در مقابل گروه مخالفان توافق، لابی جی استریت موافق توافق هسته ای ایران با غرب است.

جی استریت یک لابی یهودی حاضر در آمریکاست که عمده فعالیت آن در زمینه به نتیجه رسیدن صلح خاورماینه و جلوگیری از افزایش مناقشات میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی است. لابی جی استریت از یهودیان لیبرال و نزدیک به حزب دموکرات امریکا و چپ‌های اسرائیل تشکیل شده است. در رویارویی این دو لابی در جریان توافق هسته ای، آیپک اعلام کرده است که کمپینی را با بودجه ۲۰ میلیون دلار برای به شکست کشاندن توافق اخیر هسته ای در کنگره آمریکا به راه انداخته است.

همچنین برآورد می شود جی استریت نیز حدود چهار میلیون دلار خرج تبلیغات به نفع توافق هسته ای کند.
البته باید توجه داشت که مخالفت آیپک با این مسئله سابقه دیرینه دارد. یهودیان دست راستی لیکودی در لابی اسراییل، بویژه آیپک حتی ماه ها پیش از پایان یافتن مذاکرات دیپلماتیک و انتشار سند «برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)» به فرمان افراطی ترین جریان های سیاسی داخل فلسطین اشغالی، مخالفت خود را اعلام کرده بودند. این گروه در اصل، با هرگونه راه حل دیپلماتیک مخالف است و بقای خود و اسراییل را در جنگ دائمی در خاورمیانه می داند. این گروه به دلیل بهره مندی از منابع مالی سرشار و استفاده تهاجمی از ابزاز تبلیغات رسانه ای ، بلندترین صدا را در میان گروه های تشکیل دهنده لابی اسراییل در آمریکا دارد.

با این حال، صدای آیپک تنها صدای شنیده شده در این فضا نیست. از دید گروه هایی همچون جی استریت، رفتار گروه های فوق افراطی و دست راستی در اسراییل، در نهایت به انزوای این رژیم و چه بسا نابودی تنها به اصطلاح دولت یهود در جهان منجر خواهد شد. در ارتباط با موضوع هسته ای ایران، گروه های لیبرال نزدیک به حزب دموکرات در درون لابی اسراییل در آمریکا معتقدند ، رسیدن به توافق هسته ای با ایران بهترین راه در تامین امنیت منطقه خاورمیانه و جهان است.

البته باید گفت که این گروه در خصومت با نظام جمهوری اسلامی ایران و محروم کردن حقوق هسته ای ملت ایران تفاوت بنیادین با جریان های لیکودی همچون آیپک ندارد. در خصوص اختلاف نظر میان صهیونیست های لیبرال آمریکایی و بزرگترین حزب چپ میانه اسرائیل باید توجه داشت که مواضع هر کدام از آنها بر یک تحلیل هزینه-فایده کاملا متفاوت مبتنی است که علت آن نیز عوامل داخلی مختلف و پیامدهای متفاوت توافق هسته ای برای سیاست خارجی اسرائیل و آمریکاست.

در روزهای اخیر شاهد هستیم که انجمن یهودیان شیکاگو نیز مخالفت خود با توافق هسته ای را اعلام کرده است. انجمن یهودیان شیکاگو که یکی از شاخه‌های با نفوذ در آمریکا به حساب می‌آید ضمن تأکید بر اینکه توافق هسته‌ای با ایران نیاز به تقویت بیشتر دارد از کنگره این کشور خواست تا با این توافق مخالفت کند.

در بیانیه هیأت مدیران انجمن یهودیان شیکاگو آمده بود: تهدیدات ایران برای نابود کردن آمریکا و اسرائیل، نقش این کشور به عنوان یکی از حامیان برجسته ترویسم، بی‌ثبات کردن کشورهای همسایه از جمله کشورهای همپیمان آمریکا و مذهبی و ضددموکراتیک این کشور، پیشینه بی‌پایان حقوق بشری این کشور و انکار هولوکاست و ضدیهودی‌گری آنها نباید توجیه شود و یا اینکه کم اهمیت جلوه داده شود. مدت‌ها است از اینکه بخواهیم ایران را به جایگاه اصلی‌اش در نقشه سیاسی جهان که همان انزوا و طرد شدن است، گذشته است.

از این رو هیچ توافقی نباید به صورت ناخواسته اجازه دهد خیلی سریع مشروعیت بین‌المللی پیدا کند. این گروه در ادامه از دولت اوباما درخواست کردند تا گزینه نظامی علیه ایران را اعتبار بخشد، تلاش‌های بین‌المللی علیه حمایت ایران از تروریسم را افزایش دهد و همکاری نظامی با اسرائیل را به روز رسانی کند و اسرائیل را یکی از اعضای ناتو کند.

این گروه همچنین ضمن حمایت از رژیم صهیونیستی اعلام کردند که از سازمان ملل حمایت می‌کنند تا انکار هولوکاست توسط ایران را محکوم کند. انجمن یهودیان شیکاگو در مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ به دست کم ۱۷ گروه دیگر از جامعه یهودیان پیوسته‌اند که البته بیشتر این گروهها همچنان مردد هستند و هنوز مخالفت خود را به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند.

در نهایت هر دو گروه موافقان و مخالفان توافق هسته ای در تلاش هستند تعداد بیشتری از نمایندگان کنگره آمریکا را حول موضوع مذاکرات هسته ای با ایران ، گرد خود جمع کنند اما اینکه برنده این نبرد سرنوشت ساز نهایتا چه گروهی خواهد بود ، به رای و نظر ۵۳۵ عضو هر دو مجلس نمایندگان و سنای کنگره آمریکا بستگی خواهد داشت که در۲۶ شهریور( ۱۷ سپتامبر) مشخص خواهد شد.

Go to TOP