چاپ خبــر

متخصص پوست: جوانان تا ۲۵ سالگی باید با جوش بسازند

جوش های صورت متاسفانه مشکل ظاهری است که برای فرد ایجاد کرده واسکارهایی که برجای می گذارد ممکن است تا آخرعمرهمراه فرد باشد، بنابراین لزوم درمان برای داشتن به دلیل ظاهر خوب و پیشگیری ازاسکارهای پایداربر روی پوست ضروری است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از سلامتنا، جوش های صورت یکی از مزاحم ترین و وقت نشناس ترین چیزهایی هستند که ما را آزار می دهند اما با دانستن علت و درمان های مناسب این بخش به راحتی می توان آنها را برطرف کرد.

برخی جوش ها در دوران نوجوانی که معروف به جوش غرور جوانی هستند نمایان می شوند اما به طور کلی عواملی هستند که پایه و اساس جوش صورت به شمارمی روند که ازبین آنها اصلی ترین شان هورمون ها و اختلالات آنها مصرف داروهای خواص حاوی آندروژن و..هستند.

داشتن رژیم غذایی نامناسب حاوی چربی فست فودها، استفاده از لوازم آرایشی چرب و نامناسب و عوامل استرس زا به وجود آورنده جوش صورت هستند.

تغییرات هورمونی درهنگام بلوغ منجر به افزایش فعالیت غددی در پوست می گردد، که آنها را غدد سباسه می گویند، به طوری که این غدد بزرگتر شده و سموم بیشتری ترشح می کنند و این تغییرات به قدری در بلوغ شایع است که آن را ضمیمه طبیعی و فیزیولوژیک بلوغ می دانند و گاهی به آن آکنه یا جوش جوانی گفته می شود.

شروع جوش هنگام بلوغ

متخصص پوست جوش های صورت را شایع ترین بیماری پوستی جوانان دانست و گفت: جوش های صورت شایع ترین بیماری پوستی جوانان است به طوری که حدود ۸۵ درصد نوجوانان و جوانان بین ۱۲ تا ۲۴ سال درگیراین مساله می شوند.

شروع جوش صورت معمولا هنگام بلوغ است و در سن ۲۵ سالگی خود به خود برطرف خواهد شد.

مشکلی که جوش صورت دارد حیاتی نیست،متاسفانه مشکل ظاهری است که برای فرد ایجاد کرده واسکارهایی که برجای می گذارد ممکن است تا آخرعمرهمراه فرد باشد، بنابراین لزوم درمان برای داشتن به دلیل ظاهر خوب و پیشگیری ازاسکارهای پایداربر روی پوست ضروری است.

دلایل ایجاد جوش صورت در پوست

دکتر واعظ شوشتری درخصوص علل بروزجوش صورت اذعان داشت: پایه و اساس جوش صورت در دوران بلوغ است وغدد سه باسه، غدد چربی ساز پوست اند که موجب تامین چربی و رطوبت پوست می شود.

هنگام بلوغ این غدد به دلیل افزایش هورمون های جنسی، ترشح شان زیاد شده و به دلایل مشابه انسداد پیدا نموده وعفونت می یابد وهمین مساله باعث ایجاد جوش صورت می شود.

ازعلل دیگری که درایجاد جوش صورت موثراند، وراثت است، بررسی های انجام شده نشان داده که ۷۰ درصد افرادی که جوش صورت دارند درفامیل درجه یک این سابقه را داشته اند وازطرف دیگر مصرف داروها و مواد آرایشی، مواد کلردارمی تواند جزوعلل ایجاد جوش صورت باشند.
داروهای زیادی است که باعث ایجاد جوش صورت می شود، داروهای روان پزشکی درهمه رشته ها می تواند ایجاد جوش صورت کند.

چنانچه بخواهیم داروها را دسته بندی کلی کنیم دو دسته اند، یک دسته حاوی هورمون های مردانه اند که صد درصد درایجاد جوش موثراند و دسته دیگر مواد پرکالری اند که موجب ایجاد جوش صورت می شوند.

استرس در تشدید جوش صورت موثر است

وی در ادامه بحث تاکید کرد: چنانچه از کرم نامناسبی استفاده شود، کرم های ضد آفتاب یا کرم های آرایشی وحتی کرم مرطوب کننده که نامناسب با پوست اند، امکان تشدید و افزایش جوش صورت وجود دارد.

اشخاصی که دارای پوست چرب وجوش دارهستند، موقع خرید کرم باید دقت کنند که روی کرم، لفظ فاقد چربی یا غیرجوش ذکرشده باشد.
این کرم ها ازموادی که درآنها استفاده شده، تحریک کننده غدد سه باسه نیستند و حاوی موادی اند که باعث تشدید جوش صورت نمی شود، نکته دیگر اینکه در اولین فرصت کرم آرایشی شسته شود، هرچه قدرمدت زمانی که کرم ها روی پوست می ماند کمترشود امکان تشدید جوش صورت کمتراست.

اگر کرم ضد آفتاب فاقد چربی باشد،مشکلی ایجاد نخواهد شد و ضد آفتاب را باید درفضای خارج ازخانه که میزان اشعه فرابنفش درآفتاب بیشتر است، استفاده نمود.

ازعلل دیگری که جوش صورت را تشدید می کند، به غیر ازکرم ها، قائدگی درخانم ها است که می تواند باعث تشدید جوش صورت شود و اطلاع از آن برای دختران قانع کننده است.

معمولا ۳ تا ۵ روز قبل از قاعدگی جوش ها تشدید شده و وابسته به علل هورمونی است و درسنین بالای ۲۵ به بررسی های بیشتری نیاز دارد.
آلودگی و رطوبت بالای هوا و مشاغلی که درمحیط مرطوب است، باعث تشدید جوش صورت می شوند، استرس هم در تشدید جوش صورت موثر است.

همچنین دست کاری کردن جوش صورت باعث توسعه عفونت در پوست، افزایش جوش و اسکار می شود و اشعه فرابنفش خورشید باعث تشدید جوش های صورت خواهد شد، بنابراین توصیه می شود که این گروه از اشخاص از ضد آفتاب استفاده کنند.

البته جوش های سرسیاه توسط یک کرم لایه برداری که توسط پزشک تجویز می شود درمان خواهد شد و این کرم ها با برداشت لایه های سطحی پوست منافذ را باز نموده تا ترشحات جوشها خارج شود.

مصرف میوه و سبزی و بهبود جوش صورت

متخصص پوست در خصوص کیفیت کرم ها مورد استفاده اظهار داشت: به طورکلی کیفیت مواد بیشتر وابسته به شرکت تولید کننده، کیفیت تولید ومواد استفاده شده دارد.

اغلب شرکتهای ایرانی معمولا مواد اولیه را از شرکت های معتبر تهیه کرده و در واقع اینجا بیشتر بسته بندی انجام می شود برای همین نمیتوان ذکر نمود که یک کرم خارجی آیا صدرصد بهتراست یا ایرانی، اما کرمی مورد استفاده فاقد چربی باشد، مشکلی برای پوست ایجاد نمی کند.

جوش صورت می تواند وابسته به استفاده از کرم های آرایشی هم باشد، با افزایش سن هم ممکن است که مشکلات هورمونی در زمینه، جوش صورت موثرباشد.

برای درمان جوش صورت باید بررسی هورمونی انجام شود و درصورت بروزمشکل درمان هورمونی ۳ تا ۶ ماه انجام شود وبرای درمان جوشگاه ها (اسکار) روشهای مختلفی است ازجمله: لیزرهای مختلف، تکنولوژی های جدید که همه در درمان پوست موثراست.

وی متذکر شد: هرجوش را باید یک گوی فرض نمود که درون آن با کراتین و مواد باکتری پرشده است و دست کاری کردن جوش مواد داخل جوش را تخلیه می کند و عفونت به زیرپوست گسترش می یابند و باعث افزایش التهاب شده و موجب التهاب پوستی می شود و بعد ازآن نیزممکن است که موجب تغییر رنگ پوستی شود.

شوشتری در ادامه گفت: بررسی ها زیادی انجام شده که پی ببرند که کدام مواد غذایی درتشدید جوش صورت موثراند و به ماده غذایی خاصی دست نیافته اند نرسیده اند،لکن طورکلی به این نتیجه رسیده اند، که مواد غذایی پرکالری درتشدید جوش موثرند و مصرف میوه و سبزی دربهبود جوش صورت موثراست.

بروز این عارضه بعد از ۲۵ سالگی درخانم ها، زمینه هورمونی دارد

برای شستشوی صورت تحقیقات نشان داده که از شستشو دهنده های غیر صابونی استفاده شود، شستشو دهنده غیرصابونی باعث بهبود پوست صورت شده و فرد مبتلا به جوش صورت چندین بار درطول روز شستشو با آب ولرم و ملایم با شستشو دهنده های غیرصابونی انجام دهد.

اشخاصی که مبتلا به عارضه جوش صورت اند، ۹۰ درصد این افراد جوش هایشان تا ۲۵ سالگی ادامه دارد و سپس بهبود می یابد و ۱۰ درصد دیگر بعد از ۲۵ سالگی هم عارضه شان ادامه دارد.

بروزجوش ها بعد از ۲۵ سالگی درخانم ها، زمینه هورمونی دارد، استروژن و پروژسترون اثرات متناقصی روی جوش صورت خواهد داشت وتستسترون همیشه وابسته به زمان غلظت و مصرف ممکن است اثرات افزاینده یا کاهنده داشته باشد.

باید درنظر داشت که یبوست، کم‌خونی، تغذیه نادرست و استرس از عواملی است که موجب ایجاد جوش می‌شوند، افرادی که پوست‌شان زیاد جوش می‌زند، باید ازمصرف کردن مواد قندی وچرب خودداری کنند و به جای خوردن شیرینی، شکلات وغذاهای سرخ‌شده و پرادویه، در رژیم غذایی روزانه خود ازآب، سبزی ومیوه‌های تازه استفاده کنند.

Go to TOP