چاپ خبــر
یادداشتی برای دختران؛

آیا به ویژگی‌های خاص بانوان در برنامه‌ریزی‌ها توجه می‌شود؟

بانوان به عنوان پرورش‌دهنده نسل بشر و تعیین کننده حالات همسر با داشتن ویژگی‌های جسمی و روحی خاص باید به عنوان مهمترین قشر جامعه در برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان مورد توجه قرار گیرند. سرمایه‌گذاری روی آموزش بانوان، یک سرمایه‌گذاری با سود چند برابری است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، در هفته گذشته میلاد حضرت معصومه(س) را سپری کردیم و روزی که به نام «دختر» نامگذاری شده بود. بر آن شدیم تا به جای درج خبر جشن روز دختر، گزارشی از توجه جامعه به ویژگی‌های خاص جسمی و روحی بانوان گرفته و منتشر کنیم.

اهمیت این یادداشت از این باب است که توجه به سلامت روحی و جسمی زن به عنوان پرورش دهنده اقشار مختلف جامعه و به عنوان رکن اصلی سلامت روان جامعه که می‌تواند سلامت جامعه را تا حد زیادی تأمین کند، از اهمیتی به مراتب بیشتر از توجه به مرد برخوردار است.

در این یادداشت از نظرات مشاور امور بانوان فرمانداری فریدونشهر و مسئول انجمن مردم نهاد سلامت روان این شهرستان بهره بردیم و سعی کردیم مشکلاتی که بانوان به خاطر ویژگی‌های خاص جسمی یا روحی خود با آن مواجه هستند را بررسی و حتی الامکان راهکاری ارائه نماییم.

بانوان در محیط کار

برای تنظیم این قسمت از گزارش با چند خانم شاغل نیز گفتگو کردیم. سوای استانداردهایی که عموماً برای همه مشاغل می‌بایست رعایت شود، خانم‌های شاغل به سبب داشتن ویژگی‌های خاص جسمی و روحی خود نیازمند داشتن استانداردهای خاصی نیز هستند. استانداردهایی که باید به فراز و فرودهای عادی در جسم بانوان نظر داشته باشد که در کوتاه مدت و بلندمدت تکرار شده و جزئی از زندگی هر جنس مؤنثی است.

عدم توجه به این مقوله نه تنها راندمان کاری بانوان را در ایام خاصی به شدت پایین می‌آورد بلکه این فشار، باعث وارد شدن صدمات جسمی و روحی به زن می‌شود که در بلند مدت و در آینده زندگی وی را تحت تأثیر قرار خواهد گذاشت. البته شدت این فراز و نشیب‌ها در بین خانم‌ها متفاوت است ولی آن‌چه غیرقابل انکار است، وجود چنین چالش‌هایی در زندگی همه بانوان است.

به زعم اکثر روان‌شناسان، خانم‌ها اساساً انسان‌های لطیف و احساساتی هستند و در محیط‌های پراسترس و پراضطراب دچار مشکل می‌شوند. حال اگر قرار باشد هر روز در چنین محیط‌هایی قرار بگیرند تعادل روحی آن‌ها به هم خورده و به یکی از این دو صورت بروز پیدا خواهد کرد، یا از لحاظ روحی به ایشان آسیب وارد شده و دچار تبعات می‌شوند و یا از روحیه زنانگی خود که خداوند برای ایفای نقش زن و مادر در نهاد آن‌ها قرار داده است، دور می‌شوند.

لذا بابد این موارد در واگذاری مشاغل به بانوان مورد توجه قرار گیرد. ضمن این که در نظر نگرفتن توان کاری پایین بانوان در محیط کار و محدودیت‌های ایشان می‌تواند هم برای مجموعه کاری و هم برای زن مشکل آفرین باشد.

در این مبحث جا دارد اشاره‌ای نیز به طرح تفکیک در محیط کار بانوان کنیم. چون تحقیقاتمان در این رابطه کامل نشد، اظهاری نخواهیم کرد ولی آن چه کاملاً محسوس است زن در محیط مختلط نمی‌تواند با کیفیتی که در محیط مخصوص خانم‌ها کار می‌کند، کار کند.

تفریح بانوان

برنامه‌ریزی مراکزی ویژه تفریح و گذراندن اوقات فراغت بانوان که با یک نگاه سطحی حداقل نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند ضروری است و در نگاهی عمیق‌تر توجه به نشاط زن به عنوان پرورش‌دهنده نسل بشر بسیار مهم‌تر از توجه به تفریح و نشاط مرد است. ولی در این راستا می‌بایست با زکاوت و هوشیاری از راهنمایی‌های آفریننده بشر و زمین و زمان استفاده کرد.

همه مردان بر این امر واقفند که اگر خانم خانه بانشاط و سرحال باشد، خانواده این چنین خواهد بود و اگر نه، بلعکس. پس نیاز به پژوهش تخصصی در این امر و اتخاذ تصمیمات لازم امری ضروری است. ولی آن چه گاه این تفکر را دچار انحطاط می‌کند عدم توجه به راهنمایی‌هایی است که خالق آسمان‌ها و زمین و خالق بشر به رایگان در اختیار بشریت قرار داده است.

راهنمایی‌های خداوند متعال در مورد انسان و خصوصاً در مورد زن به طور مفصل در دین اسلام آورده شده است که با استفاده از این راهنمایی‌ها می‌توان برنامه‌ریزی‌هایی صحیح برای نشاط بانوان ارائه کرد.

مشاهدات در نظام هستی و ماحصل کار دانشمندان این را اثبات می‌کند که جهان خلقت در عین نظام‌مند بودن دارای پیچیدگی فوق العاده‌ای است و در این بین انسان را می توان نماد پیچیدگی و نظم خلقت دانست که در ابعاد روحی، جسمی و اجتماعی گسترده شده است. زن به عنوان یک جنس از انسان، اختصاصات روحی و جسمی خاص به خود را دارد که به خاطر پیچیده بودن، هنوز پس از سال‌ها مطالعه و پژوهش هنوز دانشمندان نمی‌دانند در کجای کشف ویژگی‌های آن قرار دارند.

تصمیم گیری در عین عدم شناخت از زن و عدم توجه به فرامین خالق زن، باعث به وجود آمدن فاجعه‌های بشری در طول تاریخ نیز شده است که از آن جمله می‌توان به عواقب نظریه فروید اشاره کرد.

تأمین نشاط زن امری مسلم است ولی می بایست اختصاصات روحی و جسمی زن مورد توجه قرار گیرد و به دلایل مذکور این امر به درستی انجام نخواهد شد مگر این که طبق موازین و چارچوب تعالیم کتاب آسمانی باشد.

اختصاص ساعاتی از مراکز ورزشی مختص به بانوان و برگزاری کلاس‌های ویژه بانوان یکی از مواردی است که می‌تواند نشاط زن را تأمین کند و بحمدالله در کشور ما نیز مورد توجه واقع شده است ولی ساخت مراکز تفریحی ویژه بانوان مانند چیزی که از آن به «پارک بانوان» یاد می‌شود در دل طبیعت مخصوصاً در جایی مثل فریدونشهر که همه جای آن از زیبایی بهره‌مند است، نباید از قلم بیافتد که گرویدن به طبیعت جزئی از طبیعت بشر است.

آموزش بانوان

آموزش بانوان یکی دیگر از مواردی است که به دلیل نقش جامعه‌پروری زن می‌بایست بیش از سایر اقشار جامعه مورد توجه قرار گیرد. آموزش‌هایی برای تبیین جایگاه والای زن در جامعه که می‌بایست از کودکی ارائه شود تا آموزش برخورد با چالش‌های جسمانی زنان، آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش ازدواج و همسرگزینی، آموزش همسرداری به این منظور که زن نه تنها پرورش‌دهنده فرزندان بلکه تعیین کننده حالات روحی همسر نیز است، آموزش تربیت فرزند و غیره.

همه این آموزش‌ها باید مورد توجه قرار گیرند و می‌بایست دستگاه‌های دولتی با تمام توان برنامه‌ریزی‌های لازم برای کشاندن همه زن‌ها و دختران سر کلاس درس این آموزش‌ها را داشته باشند چرا که با ارائه این آموزش‌ها از به وجود آمدن بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه جلوگیری شده و به تبع آن از بیشتر آسیب‌هایی که از این طریق به جامعه وارد می‌شود جلوگیری به عمل می‌آید و در میلیاردها میلیارد هزینه‌ای که دولت می‌بایست برای رفع این مشکلات انجام دهد صرفه‌جویی می‌شود. با این سرمایه‌گذاری دولت، آینده‌ای سالم‌تر برای جامعه رقم خواهد خورد.

جای خالی این آموزش‌ها به شدت در جامعه دیده می‌شود. متأسفانه در حال حاضر تنها آموزش تخصصی بانوان در فریدونشهر، دو ساعتی است که مرکز بهداشت شهرستان برای زوج‌های جوان بالاجبار درنظر می‌گیرد. آموزش‌هایی نیز به طور بسیار محدود و کم‌رنگ توسط انجمن مردم نهاد سلامت روان انجام می‌شود که جای تحسین دارد. ولی آموزش‌هایی نیز هستند که بدون شک وجودشان می‌توانند از بسیاری از طلاق‌ها، از بسیاری از نارسایی‌ها و آسیب‌ها و از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند که هیچ اثری از آن‌ها در جامعه دیده نمی‌شود و اگر هم باشد آن قدر ناپیداست که حتی به چشم حقیر که به عنوان یک خبرنگار پیگیر تمام اخبار و وقایع شهرستان هستم نیامده است.

الگوسازی

روز دختر امسال هم گذشت و جشن‌های زیادی به این منظور گرفته شد. این روز، روز میلاد حضرت معصومه(س) است. سؤالی که از مسئولان داریم این است که چقدر تلاش کرده‌اند حضرت معصومه(س) به عنوان الگوی دختران به ایشان معرفی گردد؟ آیا مسئولان توجه دارند که اگر از حضرت معصومه(س) برای دختران الگوسازی نکنند، در این دنیای پرهیاهوی رسانه‌ای دختران از کدام بازیگر و خواننده الگو خواهند پذیرفت؟ آیا توجه مسئولان به الگوپذیری دختران از افراد یاد شده جلب نشده است؟

Go to TOP