چاپ خبــر
در هفته دولت؛

بزرگترین پروژه سال‌های اخیر جهاد کشاورزی فریدونشهر افتتاح شد/کشاورزان به فکر تحول باشند

مزرعه 80 هکتاری یکپارچه کشت بذر اصلاح شده سیب زمینی با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد ریال افتتاح شد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، مزرعه‌ 80 هکتاری کشت بذر اصلاح شده سیب زمینی در روستای اسلام آباد با اجرای اصول علمی کشاورزی همزمان با هفته دولت افتتاح شد. در مراسم افتتاح این پروژه هشت میلیارد ریالی نماینده مردم فریدونشهر در مجلس، سرپرست فرمانداری فریدونشهر و جمعی از مسئولان این شهرستان حضور داشتند.

مدیریت جهاد کشاورزی فریدونشهر در گفتگو با خبرنگار پونه زار با الگو دانستن این مزرعه، آن را از لحاظ به روز بودن در استان کم نظیر دانست. علیرضا اصلانی شیوه آبیاری ترکیبی بارانی و Tape، کشاورزی یکپارچه در سطح زیر کشت بالا، ایزوله بودن زمین در برابر کشت سیب زمینی، مکانیزه بودن و استفاده از بذر اصلاح شده را از ویژگی‌های برتر این مزرعه برشمرد.

EslamAbad002

این مزرعه با یکپارچه سازی مزارع کوچک حدود 70 کشاورز روستای اسلام آباد به پیشنهاد اداره جهاد کشاورزی فریدونشهر و با اجرای شیوه آبیاری دومنظوره بارانی و Tape و کشت بذر اصلاح شده توانسته است به یکی از موف‌ترین طرح‌های کشاورزی استان اصفهان تبدیل شود.

اعتبار این پروژه هشت میلیارد ریال بوده که چهار میلیارد ریال آن کمک بلاعوض و چهار میلیارد ریال دیگر توسط کشاورزان تأمین و آب مورد نیاز برای این مزرعه از چشمه تنگوله پمپاژ شده است.

سیستم آبیاری این پروژه به صورت دومنظوره طراحی و اجرا شده است که برای آبیاری محصولات بوته‌ای از نوار Tape و برای آبیاری در زمان آمایشی و برای کشت گندم و جو از سیستم بارانی استفاده می‌کند. این سیستم، راندمان آبیاری را تا 85 درصد افزایش خواهد داد.

از مزایای این مزرعه میتوان به کاشت بذر اصلاح شده در آن اشاره کرد که در نتیجه آن محصول این زمین تا سه نسل، بذر اصلاح شده سیب زمینی خواهد بود که به مراتب از لحاظ اقتصادی نسبت به خود محصول سیب زمینی به صرفه‌تر است.

مدیریت جهاد کشاورزی فریدونشهر اصل اجرای این طرح الگویی را اجماع کشاورزان دانست و گفت: یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی این منطقه موجب صرفه جویی و کاهش هزینه مراحل کاشت، داشت و برداشت می‌گردد.

هوشنگ براتی، مسئول اداره آب و خاک جهاد کشاورزی فریدونشهر، زمین‌های انتخاب شده برای این مزرعه را به خاطر نداشتن سابقه کشت سیب زمینی نسبت به این محصول ایزوله و از آفات و بیماری‌های این محصول مبرا دانست.

EslamAbad001

عملیاتی شدن این طرح بزرگ که نمود اقتصاد مقاومتی است، ثابت کرد که کشاورزی فریدونشهر هم ظرفیت به روز شدن و تبدیل شدن به بنگاه‌های اقتصادی با درآمدزایی بالا را دارند.

کمک بلاعوض چهار میلیارد ریالی دولت به این طرح، همچنین حسن نیت دولت در کمک به طرح‌های با توجیه اقتصادی را اثبات کرد و با توجه به اظهار کشاورزان سنتی این شهرستان مبنتی بر به صرفه نبودن کشاورزی ایشان، می‌بایست کشاورزان هر چه سریعتر با یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی خود، کشاورزی خود را بروز کنند تا با استفاده از مزایای این امر به افزایش قابل توجهی در درآمد کشاورزی برسند.

  1. باسلام ، وتشکرفراوان ازمدیریت جهاد کشاورزی فریدونشهر بسیار کاربزرگ وستودنی است آفرین بقول شاعر (همت اگر سلسله جنبان شود مور تواند که سلیمان شود )

  2. پول کارگری ما را که نداده اند!حدود100نفر هنگام برداشت اینجا سختی کشیده اند…صاحب کار هم که رفته و انگار نه انگار

Go to TOP