چاپ خبــر
دبیر کل سازمان ملل:

بیش از ۷۵۰ میلیون نفر از بزرگسالان جهان بی‌سواد هستند

دبیرکل سازمان ملل در پیام خود به مناسبت روز جهانی سوادآموزی، از وجود بیش از ۷۵۰ میلیون بی‌سواد بزرگسال در جهان خبر داد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل،‌دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی سوادآموزی، 8 سپتامبر ( برابر با 17 شهریور) ضمن اعلام این حقیقت تلخ که هنوز بیش از 750 میلیون بزرگسال در دنیا بی سواد هستند، دولت‌ها را فراخواند تا به نیروهای سوادآموزی جهانی بپیوندند.

متن کامل بان کی مون به شرح زیر است:

سوادآموزی، حق بشری است که افراد را توانمند و همچنین باعث پیشرفت جوامع می‌شود و در هنگامی که سازمان ملل متحد برای اتخاذ یک دستور کار جهانی برای توسعه پایدار آماده می‌شود، بیش از پیش مورد نیاز است.

دستور کار بلندپروازانه و دگرگون‌کننده 2030 به دنبال ریشه‌کنی فقر، کاهش نابرابری و صیانت از زمین است. اتخاذ این دستور کار توسط رهران جهان در پایان این ماه فرصتی را برای تعهد دوباره برای ترویج سوادآموزی به عنوان بخشی از کمک جمعی ما برای یک زندگی شرافتمندانه برای همه، ایجاد می‌کند.

بیش از 750 میلیون بزرگسال در دنیای ما بی‌سواد هستند که دو سوم آنان را زنان تشکیل می‌دهند. حدود 250 میلیون کودک در سن دبسستان از مهارت‌های سواد پایه برخوردار نیستند، در عین حال 124 میلیون کودک و نوجوان از مدرسه رفتن محروم هستند. تمام این افراد، در هر سنی، شایسته داشتن فرصت یادگیری خواندن هستند. وقتی ما این فرصت را به آنان می‌دهیم، جوامعی پربار، با ثبات و امن را برای همه ایجاد می‌کنیم.

در این روز جهانی سوادآموزی،‌ من از دولت‌ها و شرکا، شامل بخش خصوصی می‌خواهم به نیروهای سوادآموزی جهانی به عنوان بخش ضروری آینده‌ای که به دنبال آن هستیم، بپیوندند.

منبع: تسنیم

Go to TOP