چاپ خبــر
نماینده مردم ماکو در مجلس:

گرجستان علاقه‌مند انتقال آب از این کشور به دریاچه ارومیه است

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی گفت: گرجستان علاقه‌مندی خود مبنی بر انتقال آب از این کشور به دریاچه ارومیه را نشان داده است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از تسنیم، محمد علی‌پور با اشاره به اظهارات استاندار آذربایجان‌غربی در رابطه با طرح امکان‌سجی انتقال آب از وان ترکیه به دریاچه ارومیه اظهار داشت: با توجه به اینکه قربانعلی سعادت آشنایی بسیاری به جغرافیای منطقه و رابطه ایران و کشور همسایه دارد، برای تامین آب مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه، خواستار امکان‌سنجی انتقال آب از وان ترکیه شده است.

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه رود ارس از کشور ارمنستان جاری شده و به سمت استان هدایت می‌شود، امکان استفاده از آن برای احیای دریاچه وجود داشته و از سوی دیگر کشور گرجستان نیز علاقه‌مندی خود به انتقال آب از این کشور به دریاچه ارومیه را نشان داده است.

علی‌پور گفت: با توجه به اینکه رودخانه «زاب» نیز از پیرانشهر سرچشمه گرفته و به سمت عراق می‌رود، قرار بر این است که تونل آبی احداث شده و آب از این منطقه به دریاچه ارومیه هدایت شود.

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید از راههای سهل الوصول برای احیای دریاچه ارومیه بهره برد بیان کرد: بدین منظور انتقال آب از کشورهای همجوار نیز پیش‌بینی شده و با توجه به اینکه رودهایی از کوههای آرارات ترکیه به این سمت هدایت می‌شود، طرح انتقال آب از این کشور به دریاچه، مورد توجه قرار گرفته شده است.

وی افزود: بنابراین باید برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی برای احیای دریاچه ارومیه پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شود چون وضعیت آن بسیار بحرانی بوده و نیاز به توجه ویژه به احیای آن وجود دارد.

Go to TOP