چاپ خبــر

فعالیت تنها رسانه گرجی زبان کشور در بام ایران آغاز شد

سایت پونه زار به عنوان تنها رسانه گرجی زبان کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، این سایت به عنوان تنها رسانه گرجی زبان کشور فعالیت خود را با پوشش اخبار مهم کشور به زبان گرجی آغاز کرد. سایت پونه زار، سایت تحلیلی خبری شهرستان فریدونشهر بوده که محل سکونت ایرانیان گرجی است.

ایرانیان گرجی حدود 500 سال پیش و در زمانی که منطقه گرجستان متعلق به ایران عزیز بود، به شهرستان فریدونشهر، غربی‌ترین نقطه استان اصفهان، مهاجرت کردند و در اینجا سکنی گزیدند. ایشان با تقدیم 250 شهید و 750 جانباز، اعتقاد و التزام عملی خود به ولایت مطلقه فقیه و انقلاب اسلامی را اثبات نموده‌اند. خط گرجی یکی از 14 خط زنده دنیاست.

زندگی پرمهر پنج قوم این شهرستان در کنار یکدیگر و روابط برادرانه ایشان باعث شده تا از فریدونشهر در طول تاریخ به عنوان «بهشت اقوام» یاد کنند. حضور مردم این شهرستان محروم در عرصه‌های مختلف انقلاب و در جبهه مقابله با استکبار همواره زبانزد بوده است.

جالب آن‌که در حالی که در شهرستان فریدونشهر پنج قوم گرج، لر، ترک، فارس و ارمنی زندگی می‌کنند فریدونشهر با احساس امنیت بیش از 97 درصد، نه تنها امن‌ترین شهر کشور بوده بلکه نامزد امن‌ترین شهر جهان نیز می‌باشد.

این شهرستان علاوه بر «بهشت قومیت‌ها» به سبب وجود بارش‌های سالیانه، هوای خنک، طبیعت کوهستانی بکر و فوق العاده، جنگل‌ها، آبشارها، چشمه‌های جوشان و خروشان و پیست اسکی یکی از جذاب‌ترین مناطق کشور است. فریدونشهر با سطح ارتفاع متوسط 2540 متر از سطح دریا، مرتفع‌ترین شهر کشور بوده و «بام ایران» نامیده می‌شود.

  1. سلام آقا احسان گل. خیلی دمت گرم.

  2. مگر در شهرستان فریدونشهر فقط گرجی ها زندگی می کنند ؟ در حالی که خودت نوشته ای پنج قوم زندگی می کنند ؟؟؟؟
    در ثانی 250 شهید شهرستان که پنج قوم زندگی می کنند و درحالی که بیش از 50 درصد شهیدان غیر گرجی هستند /
    شما بروید شاه عباس را دعا کنید ؟
    حالا اگر راست می گوی این پیام را بگذار رو سایتت ؟؟؟؟؟؟؟

    • پونه زار گفت:

      توهین شما را روی سایت گذاشتم تا خدمتتان عرض کنم اولا گفته شده 250 شهید گرجی و نه شهدای شهرستان و محض اطلاعتان شهرستان حدود 130 شهید دارد.
      ثانیاً من با این کار تصمیم گرفتم از یکی از ظرفیت‌های شهرستان برای اشاعه فرهنگ غنی این مردم استفاده کنم شما ظرفیت‌های دیگر شهرستان را معرفی کن تا از آن هم استفاده کنم.
      ثالثاً رسما اعلام می‌کنم با آغوش باز از هر نظر و مطلبی که مردم آن را دوست داشته باشند و به درد ایشان بخورد استقبال می‌کنم و برای مجموعه پونه زار هیچ تفاوتی نمی‌کند این مطلب را چه کسی و یا چه قومی ارائه می‌دهد پس بسم الله …

    • omid گفت:

      دوست عزیزم
      چه ایرادی داره فرهنگ ایرانی اسلامی رو با همین خط به کشور دیگه معرفی کنیم؟ ثانیا مگه سایر اقوام عزیز خط الرسم دارند؟ ما همه باهم برادر و دوستیم 🙂

      • علی گفت:

        امید جان شما اگه تونستی همین حرفو به ارامنه عزیز بفرمایید که چرا رسانه به زبون خودتون دارید و چرا به خط ارمنی مجله چاپ می کنید. ببین چی جوابتو می دن. ما گرجی ها از بس بدبختیم. به ما که می رسه وا میرسه. همایشها و یادواره ها برای شهدای گرانقدر اقوام از قبیل لر و کرد و ارمنی و… هست ولی تا اسم شهدای گرجی میاد یه عده سریعا در مقابل جبهه میگیرن مثل همین که تو همین نظرات میبینید

    • بهزاد گفت:

      دوست عزیز ی که گرجی نیستید : در متن خبر نگفته اند که همه شهدا گرجی هستند ، ضمن اینکه از همه اقوام نامبرده شده و ذکر گردیده که تا به امروز امن ترین شهر کشور بوده است . پس لطفا با کمی تامل و تفکر سخن بگویید و مثل همشهریان گرجی که برای حفظ تمامی ارزشهایی که میدانند فقط در سایه آرامش و وحدت نصیب مردم میشود پاسخی به شما نداده اند، بزرگوارانه صحبت کنید. اگر چه شما منتظر پاسخهای تندی هستید .

    • رضا گفت:

      باریکلا به سایت پونه زار

    • خوب یک سری به بیوگرافی خودت بزن . . اصلا چرا اینا میگی خیلی ها هرجا میخوان اعتبار کسب کنند میگن با گرجیها زندگی میکنیم انوقت برمیگردن از پشت خنجر میزنن . ما افتخار میکنیم که گرجی ایرانیم و به قران و معصومین اعتقاد قلبی داریم نه زبانی . ما به رهبری عزیز و دولت محترم کشورمان مینازیم . ما همیشه و در همه جهات مطیع امر الهی و قانون اساسی جمهوری اسلامی و مردمی در صحنه هستیم و از ارمانهای والای کشورمان عزیزمان ایران تا اخرین قطره خون پاسداری میکنیم . قومی شجاع ولی بی ادعایم . ما ارج مینهیم به خون همه شهیدان عزیزمان از هر قومی و نژادی . انانی که خون دادند تا تفرقه گری همانند شما شعار ندهد و انرا ابزار صحبتهای نا پخته خود نکند . شهیدان نور چشمان همه ما هستند و هر گاه خواستید از ان عزیزان سخن بگویید به هدف انان بنگرید و تفکر کنید بعد سخن بگویید . ما شهیدان و بزرگانمان را دعا میکنیم . ما اجداد مان را که با همه سختیهای گذشته زبان و مرام و معرفت خود را به ارث گذاشته اند دعا میکنیم و تا ابد از انان سپاسگذاریم و این میراث بزرگ را با دل و جان به ایندگان انتقال خواهیم داد انشاالله. وتشکر ویژه داریم از زحمات مدیر محترم پونه زار.

  3. از زحمات شما بابت اطلاع رسانی به روز و همچنین سایت رسانه ای گرجی بی نهایت سپاسگذاریم..

  4. بختیاری گفت:

    از سایت پونه زار به خاطر این ابتکار سپاسگذاریم و از این که از فرصت های شهرستان استفاده کردید ممنونم
    دوستان خواهش میکنم با این سوءتفاهمات فرصتهای شهرستان را از بین نبرید … چه اشکالی داره که مطالب سایت به زبان گرجی هم بیان بشه تا مردم گرجستان هم با فرهنگ ایران آشنا بشن در مورد اسلام اطلاع پیدا کنند … قدرت کشور ما را بفهمند … آخه چرا بعضی‌ها این قدر کوته فکرند؟
    با همین حرفها نذاشتین فریدونشهر پیشرفت کنه..
    لامصبا از قوم و این چیزا بیاین بیرون … به فکر شهرستان باشید گرجی و لر چیه آخه شما چرا حرف تو کله تان نمی ره
    اصلا بعضیا را هر کاری براشون کنی بازم منفی نگرن

  5. تندیله گفت:

    ابتکار جنابعالی احسنت گفتن داره.آفرین
    در جواب مخاطب بی نام که توهین کرده بگم که مابقی قومیتهای شهرستان فقط یه گویش هستن و خط نوشتاری ندارن.ابتدای این صفحه هم نوشته شده که تو دنیا فقط 14 زبان هستن که خط دارن.

    • علی گفت:

      ارامنه هم خط دارن و رسانه به زبان ارمنی در ایران, از مجله گرفته تا رادیو ارمنی. البته رادیو گرجی هم بود که به لطف همشهریای عزیزمون تعطیل شد چون اصلا خبر نداشتن چنین چیزی هست چه برسه به اینکه گوش کنن

  6. بسیار تبریک میگم این کار بزرگیست دست همه دست اندرکاران درد نکنه خیلی عالی-تفرقه افکنان از هر فرصتی استفاده میکنن تا بین اقوام فاصله بندازن ولی باید بدونن تیرشون به سنگ میخوره -تا وقتی گرجی و لر و ترک و بختیاری با شعوری مثل همین اقای بختیاری که نظر دادن هستن اسلام هست و شیعه هست و وحدت هم هست -بعضیها از این وحدت میسوزن گرجیها شهید دادن بختیاریها و دیگر اقوام هم همینطور اقایی که دنبال تفرقه ای شما برای وطنت چیکار کردی؟ کاری نکردی حداقل ازاد باش و ازادانه فکر کن این همه رسانه دست ترکهاست و شب و روز تو تلویزیون ترانه ترکی میخونن یا بختیاری که خیلیهام دوست دارن حالا ما دیگه حق نداریم تو رسانه باشیم یا نظراتمونو بیان کنیم؟ اینقدر کوته فکر نباشید ایا اگه گرجی زاده شده بودید درباره قومتون تند روی میکردید؟همه انسانها برابرند والسلام

  7. داود گفت:

    این آقایی که گفته برید شاه عباس را دعا کنید.معلومه به اندازه سر سوزنی از تاریخ صفویه سر رشته نداره برادر دینی گرامی شاه عباس زمانی قدرتمند شد که از نیروی قزلباشها کاست و نیروی سوم(گرجی ها)را جایگزین آن کرد.شما برو الله وردیخان را در گوگل سرچ کن تا ببینی چه خدماتی به ایران و تشیع رسونده.برو امامقلی خان را سرچ کن .برو واخوشتی باگراتیونی را سرچ کن و….احترامی که شاه عباس نسبت به الله وردی خان قائل بود نسبت به هیچ کسی قائل نبود.و در حقیقت شاه عباس بود که الله وردی خان را دعا میکرد.اونوقت چند تا آدم بی سواد صرفا به جهت عقده های درونی خود از خودشون حرف درمیارن و شما هم نادانسته دنباله رو اونها میشی.

  8. ناشناس گفت:

    آقایی که با نام من گرجی نیستم کامنت گذاشتن.چرا بعد از هر جمله خبری و امری علامت سوال گذاشتی.دستور زبان فارسی را چرا رعایت نمیکنی؟!

  9. مریم گفت:

    ابتکارجالبیه .مرسی اززحماتی که برای هرچه بهترشدن این سایت انجام میدید.

  10. اقای جدید خواهشمند است این نظر را در سایت قرار دهید.
    خواهشمندم

    با سلام و عرض ادب خدمت جناب اقای جدیدی و تشکر از شما دوست عزیز
    اقای جدیدی ای کاش نظر جناب اقای(من گرجی نیست)را نمیگزاشتید.
    اقای جدیدی لطفا نظرات کوته فکرنه را نگزارید
    فریدونشهر می توانست در حال حاضر بسیار پیشرفته باشد زیبا اتحاد زیاد اگر انسان های کوته فکر نبودند یا حداقل کم بودند
    چرا نظرات که ما در همین سایت در جواب قوم بختیاری می گذاریم اراءه نمیدهید
    من به شخصه برای بختیاری ها احترام می گزارم و همچنین از فامیا های بسیار نزدیکم بختیاری نیز داریم
    اما تا به این جا چه سودی *
    و در پایان اقای من گرجی نیستم هیچ حرفی برای شما ندارم چون نظری بسیار کوته داده اید و سکوت بهتر از هر چیز است.
    اگر در کشورهای پیشرفته دنیا چنان نظری داده شود در بهترین جک های سال جای میگیرد و یک عمر به ان می خندند.

  11. مجید گفت:

    ممنون از ابتکار جالب شما بسیار خوشحالم که زبان مادریمان گرجی را می نویسید ونیز اندسته بی اطلاع و از هر چی بی خبر عرض میکنم افتخار این مملکت به غیرت تمامی فرهنگهای ان است پس فرهنگ غنی گرجی هم از همین است شما طاقت داشته باشید از این زبان هیچ ضرری به دیگر اقوام نمیرسه مگه اینکه توهینی بشه پس مواظب باشید انهایی که راه توهین وافراط را میپسندید منظورم با شماغیر گرجی هاست .شایسته شما نیست

  12. اقای جدیدی این همه نوشتم که اون قسمت * را بگزارید همونو پاک کردی بابا دمت گرم اون داره به گرجیا توهین میکنه شما اینو نمیزاری که یه واقعیته

    • پونه زار گفت:

      دوست عزیز چنین پیام‌ها و سخنانی جز این که به اختلافات دامن می‌زند هیچ سودی ندارد، مطمئنا اگر روی موضوع فکر کنید شما هم به همین نتیجه می‌رسید. الان شهرستان ما فقط به وحدت احتیاج دارد، وحدت با وجود همه این مطالب و با وجود همه تفاوت فرهنگ‌ها و اختلاف سلیقه‌ها

  13. برادران عزیزوگرامی:
    درضرب المثل ها آمده است که هرانسان به تعداد زبانهایی که توان گفتگو باآنهارادارد،همان قدرآدم محسوب میشود به زبان ساده هر آدمی که مثلاً سه زبان فارسی،عربی وانگلیسی رامی داند سه آدم حساب می شود.
    حال این راهم باید گفت که معرفت وشخصیت انسانها به فارس بودن یاعرب بودن یالربودن ویاگرجی وترک بودن نیست.بلکه به شخصیت ومعرفت وجودی اوبستگی داردو این بسیاردراین عصراتم وارتباطات مایه کوته فکری است که کسی خودرابراثر نژادش برتربداند بلکه مصداق(( ان اکرمکم عندالله اتقیکم ..))میباشد.

  14. سلام احسان جان پس کی در این زمینه اقدام می کنید

  15. مسئول محترم پونه زار: سلام . اقدام شما در خصوص استفاده از زبان گرجی در پونه زار قابل تقدیر است. چرا که برای اولین بار از مهمترین پتانسل موجود در منطقه که همان ادبیات ایثار و شهادت گرجیان است استفاده به جا کرده اید. استفاده زبان مذکور در ادبیات همگانی یعنی مقابله با استکبار و صهیونیزم جهانی است که چشم دیدن مای ایرانی را ندارد. ماگرجیان شهروندان اصیل ایرانی هستیم و به گرجی بودن خود هم افتخار می کنیم. ماافتخار می کنیم که از نسل الله وردی خان هستیم که به سبب شاسیتگی هایش مدفن ایشان در ده قدمی امام ما شیعیان امام رضا است مااز نسل امامقلی خان این خادم به شیعه هستیم. ما افتخار می کنیم که از تبار کسانی هستیم که مدفن ایشان در امام زاده عبدالعظیم حسنی در شهر ری است ما به تبار مسلمان شیعی خود می نازیم که در جوار حضرت معصومه در قم آرمیده اند. ما شیعه هستیم و از کفر و نفاق بیزارپ، دوستدار سرزمین آبا و اجدادی و تمدن ایرانی اسلامی مان پس با صلوات بر محمد و آل محمد این کار ثواب را به روز کنید و دستها را برای خدمت به غنی سازی فرهنگ منطقه بالا بزنید.
    په امید خالق هستی بخش.

  16. چه جالب حرفهای اون ادم کوته فکر به اختلافات دامن نمیزنه و نظرشو یا بهتر بگم توهینشو میذارید بعد جواب دوستان گرجی را نمیذارید چه عدالتی به به پیش خدا باید جوابگو باشید

  17. پونه زار حمایتت میکنیم

  18. رضا گفت:

    لطفا زودتر اخبار زبان گرجی را قرار بدید منتظریم ممنون

  19. فردین گفت:

    سلام بر همه عزیزان این سایت، خوشحالم که شما گرجیان فریدونشهر بنیان فرهنگی خود را پس از گذشت پانصد سال حفظ کرده اید۰ متاسفانه گرجیانی که در دوره قاجار به اسارت به ایران آورده شدند چنین شانسی را بدلیل پراکنده شدن نداشتند۰اجداد من از همین مهاجرین گرجی یا به بعبارت دیگر اسرایی هستند که زبان مادریشان را بتدریج از دست دادند۰ تنها نشانه گرجی بودن ما پسوند خانوادگی گرجی میباشد و نامهایی چون گورگین وآنیک که تا همین سه نسل پیش در خانواده مان رایج بودند۰ میخواهم از شما بپرسم آیا امکان تفحص در آرشیوهای دولتی گرجستان برای پیدا کردن آن بخش از خانواده که در آنجا ماندند، وجود دارد و چگونه؟ سپاسگزارم

  20. سلام من گرجی هستم و به گرجی بودنم افتخار میکنم از سایت پونه زار واقعا تشکر میکنم بابت این کار ارزشمند و فرهنگی . این بی فرهنگها هستن که براشون اینقدر سخته قبول کنن گرجیها هم حقوقی دارن مثل تمام شهروندان ایران

  21. ناتل گفت:

    همشهری محترم چه ربطی داره این مطالب بهم دیگه
    خب شماهم برو یه مقاله درباره خودتون بنویس
    چرا شما دنبال اختلاف میگردید
    بعدش هم
    قطعا و قطعا و قطعا هیچکس از اسارت خوشش نمیاد
    اما
    اون قضیه مال۴٠٠سال پیشه
    الان ما تو ایرانیم و ایرانی هستیم
    خشت خشت این شهر رو اجداد گرجی ما بنا گذاشتن()اگه مطالعه داشته باشید میدونید که قبل از ورود گرجی ها به فریدونشهر تو این منطقه احدی زندگی نمیکرده
    لر ها و ترک ها و…هم تو همین مناطق روستایی که الان زندگی میکنن ؛زندگی میکردن
    پس چندتا قانون رو آویزه گوشتون کنید
    ایران وطن ماست
    فریدونشهر شهر ماست
    و
    گذشته برا درس گرفتن هست
    وگرنه اصحابی که به گذشته تعلق دارند در قبرستانها و در دیار خاموشان آرمیده اند
    واقعیت ماییم
    حال ماییم
    اصل ماییم
    که باید بپذیریم دنیا دنیای تمدن ها و احترام به اقوامه
    از حصاری که براخودتون ساختید و سعی میکنید با اون به اقوام دیگه لطمه بزنید بیرون بیاید
    دیگه روزگار جنگهای قبیله ای تمام شده

  22. علی گفت:

    تاریخ این خبر مال شهریوره, یعنی تا الان هیچ خبر مهمی نبوده که به زبان گرجی انتشار بدید, یا انتشار دادید و من هنوز ندیدم

  23. علی گفت:

    راستی, عنوان وتوضیح گرجیتون اشتباه تایپی داره ساپرانگتی را نوشته ساپرانبتی
    საფრანბეთი
    اصلاح بشه بهსადრანგეთი

  24. ناشناس گفت:

    عالی

Go to TOP