چاپ خبــر
برای یافتن راهکارها؛

بررسی تخصصی دو مسأله شهرستان در بسیج با حضور مسئولان

مباحثه و هم‌فکری نخبگان شهرستان در مورد «جمع‌آوری و دفع زباله» و «فرصت‌ها و تهدیدهای پیست اسکی» بعد از بررسی تخصصی این دو موضوع در کارگروه‌های ویژه، موضوع مجمع بسیج شهرستان فریدونشهر بود.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، مسئولین، نخبگان، اقشار مختلف و بسیجیان شهرستان امروز در ناحیه مقاومت بسیج فریدونشهر جمع شدند تا دو موضوع «جمع‌آوری و دفع زباله‌ها» و «فرصت‌ها و تهدیدهای پیست اسکی » را که بعد از چکش‌کاری‌های لازم در کارگروه‌های ویژه به مجمع بسیج شهرستان آمده بود را بعد از بیان نظرات موافقان و مخالفان، مورد رأی گیری قرار دهند.

Basij004

موضوعات قبل از طرح در مجمع در کارگروه‌های تخصصی مطرح و مورد بررسی قرار گرفته و بعد از مطالعات و بررسی‌های مختلف جهت رأی گیری به مجمع عمومی بسیج آورده شده بودند. اعضای هر کارگروه را قشر مربوط به آن کارگروه تشکیل می‌دهد.

موضوع جمع آوری و دفع زباله‌ها که از طرف کارگروه سلامت مطرح شد به شیوع بیماری‌های خطرناک در اثر ادامه شیوه فعلی جمع آوری و دفع زباله‌ها توجه داشت. این کارگروه برای رفع خطر ناشی از شیوه فعلی جمع‌آوری زباله‌ها پیشنهاد فرهنگ‌سازی برای قرار دادن زباله در سطل زباله شهری فقط در روزهایی که ماشین جمع آوری زباله به محل می‌آید، و تفکیک زباله از مبدأ را داد و پیشنهاد داد در صورت عدم تغییر شیوه فعلی، جمع‌آوری زباله به همان شیوه قبل بازگردد.

Basij003

این کارگروه همچنین نبود حصار و عدم عایق کاری کف محل دفن زباله را باعث پراکنده شدن زباله‌ها و نفوذ شیرآبه آن به آب‌های زیرزمینی دانست و پیشنهاد داد ضمن عایق کاری کف، اطراف این محل حصارکشی شود.

پیست اسکی فریدونشهر هم موضوع دیگری بود که توسط کارگروه اجتماعی به مجمع بسیج آورده شده بود. این کارگروه بر لزوم بهره‌مندی از فرصت‌هایی که ژئوفیزیک منطقه و پیست اسکی به وجود آورده است، تاکید داشت. جذب گردشگر، معرفی شهرستان و ایجاد فضای مناسب ورزشی-تفریحی برای اوقات فراغت مردم شهرستان از جمله این فرصت‌ها بود.

Basij002

کارگروه اجتماعی با توجه به اهمیت فرهنگ برای مردم شهرستان، ناهنجاری‌هایی که طی سال های گذشته به طور مرتب در پیست اسکی اتفاق افتاده بود را برشمرد و از لزوم برطرف کردن و مقابله با این ناهنجاری‌ها سخن به میان آورد.

تجهیز پیست اسکی به امکانات ورزشی و رفاهی، تأمین نیرو جهت برقراری نظم و امنیت در محیط پیست، ایجاد فضاهای رفاهی و ورزشی مجزای آقایان و بانوان بنا بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تقویت باورهای دینی و نصب دوربین در محدوده پیست اسکی پیشنهاداتی بود که این کارگروه به مجمع ارائه داد.

Basij006

به مدت سه ساعت این دو موضوع به طور جداگانه طرح شده و بعد از بیان نظرات دو مخالف و دو موافق برای هر موضوع، به رأی گذاشته شدند که هر دو موضوع آرای مورد نیاز را کسب کرده و به عنوان پیشنهادات حائز آرا تصویب شدند تا توسط مسئولان سپاه به عنوان راهکاری مطالعه شده و بررسی شده در اختیار مسئولان زیربط قرار گیرد.

  1. ط گفت:

    بارها به عینه دیده ام که کارگران شهرداری هنگام جمع آوری زباله ابتدا نگاهی به داخل ظرف زباله می اندازند ، اگر تا نصفه یا کمتر پر بود چند بسته زباله را از ظرف برمی دارند و بقیه زباله را به حال خود رها می کنند یعنی به طور مکانیزه تخلیه نمی کنند. زباله های مانده در ظرف هم در این فصل به شدت متعفن می گردند. این مسئله هم برای کارگران حطرناک است و هم برای شهروندان.

  2. باسلام
    1-تعیین زمان مقررتحویل زباله ضرورت حتمی این طرح است .واگرغیرازاین باشد اجرای موجود بیهوده است.
    2-اعلام زمان تحویل زباله به وسیله تراکت ودرمجامع عمومی با بنربرای فرهنگ سازی لازم است.
    3-باافراد متخلف بعد ازاطلاع رسانی ونصب اطلاعیه ،باید بدون رودربایستی برخوردکرد.
    4-شستشوی سطلهای جدید نصب شده بایدهرهفته صورت گیرد.

  3. بهزاد گفت:

    با سلام
    یکی از بزرگترین اشتباهات شهرداری فریدونشهرتغییر روش جمع آوری زباله و نصب سطل های زباله در شهر بوده که واقعا وجه شهر را خراب و آلودگی را برای شهر به ارمغان آوردند .متاسفانه فرهنگ سازی و تبلیغ و آگاه سازی در ادارات شهر ما مقوله ای نااشناست . اگر به شهروندان آموزش بدهند که سر ساعت مشخص زباله هایشان را بیرون گذاشته و کارکنان زحمت کش شهرداری نیز سر تایم اعلام شده به محله ها مراجعه کنند خیلی کار راحتتر انجام میشد ضمن اینکه بحث زباله های بازیافت نیز مقوله جداییست که پیشنهاد میگردد سایت پونه زار در مورد اصول بازیافت آموزشهایی در سایت برای استفاده شهروندان قرار دهد .

  4. چرا اجرای روش زباله را که در خیلی از کلان شهرهای دنیا به این روش اقدام میشه زیر سوال میبریم فکری به حال فرهنگ خودمان کنیم که به جای استفاده از نایلن وبستن در کیسه وقراردادن ان در سطل زباله ان را از ماشین کنار سطل پرت میکنیم در ضمن هیچ میدونید اگه یک بار ساعت 9 صبح از خیابان شریعتی عبور کنید ویک کمی دقت کنید میبینید که خاربار فروشی ها چه جوری کارتن وپلاستیکها را توی پیاده رو رها میکنند این که روش جمع آوری زباله عوض شده یعنی شهرداری

  5. بهروز گفت:

    در اهمیت جمع آوری زباله به روش جدید می توان به موارد ذیل اشاره اشاره نمود.
    1- در روش قبلی پلاستک های زباله در کنار درب منازل موجب نشت شیرابه می شد که برای سلامت افراد خصوصا بجه ها بسیار خطرناک بود.
    2- پلاستیک های زباله ها توسط حیوانات پاره می شد که باعث پخش زباله و الودگی محیط اطراف می شد.
    3- به خاطر نبود محل دفع زباله در زمان های مختلف شبانه روز گاها بعضی از شهروندان بخصوص زباله های مراسم مانند عروسی را در اطراف شهر پخش می کردند که باعث الودگی محیط زیست می شد.
    4- گارگران زحمت کش شهرداری در روش قبلی با پلاستیک های زباله تماس مستقیم داشتند که سلامت اا نها را تهدید می نمود.
    5-در روش قبلی گارگران زحمت کش شهرداری مشقت فراوانی را در جمع آوری زباله تحمل می نمودند و سلامت انهاا از لحاظ مشکلات مفاصل و نیز کرامت اجتماعی انها در معرض خطر بود که به لحاظ اخلاقی و شرعی صحیح نبود
    6- به شهرداری برای جمع آوری زباله هزینه زیادی تحمیل می شد.
    7- محلی برای تخلیه زباله های گردشگران نبود و مسیر های گردشگری اطراف شهر الوده شده بود.
    8-در روش قبلی میزان انتقال بیماری از طریق حشرات به مراتب بیشتر بود.
    و موارد بیشمار دیگر که قابل اشاره می باشد و در این پی نوشت نمی گنجد به هر حال هر کار جدید نیاز به اجرای فرهنگ حمایتی توسط شهروندان عزیز را دارد و تلاش در جهت فرهنگ سازی امری لازم می باشد و این مسله دلیل آن نیست که ما به روش غیر اصولی قبلی بر گردیم لذا بنده به بعضی از موارد اشاره می نمایم.
    1- در جهت اجرای بهتر این پروژه پیشنهاد می شود شهروندان عزیز در در ساعت مقرر زباله ها را به سطل های زباله منتقل نمایند.
    2- زباله ها حتما باید در پلاستیک های مخصوص زباله و کاملا در بسته در داخل سطل ها انتقال یابند.
    3- شهروندان عزیز به صورت چهره به چهره در خصوص فرهنگ سازی فعال شوند.
    4-نهاد های آموزشی وفرهنگی و اصناف مختلف برای فرهنگ سازی در این خصوص شهرداری را یاری نمایند.
    5- شهرداری حتما دقت نماید در ساعت های مقرر زباله ها راجمع آوری نماید.
    6-در روز های مخصوص مثل جمعه ها شهرداری شیفت مخصوص داشته باشد.
    و اما در خصوص بازیافت که اهمیت فراوانی در حوزه فرهنگ ومحیط زیست دارد موارد ذیل قابل ذکر می باشد.
    1- شهروندان عزیز باید همکاری نمایند و اقلام بازیافت را به پیمانکار شهرداری تحویل دهند توجه داشته باشید به جهت اینکه این کار مهم بر زمین نیفتد لازم است شهروندان عزیز گذشت نمایند و کلیه اقلام را به پیمانکار بدهند و از تحویل اقلام مرغوب به دستفروشها جدا پرهیز نمایند چرا که این عمل باعث بصرفه نبودن کار برای پیمانکار خواهد شد وعمل بازیافت که اهمیت زیست محیطی دارد آسیب خواهد دید.
    2- اصناف وبازاریان شهر باید اقلام بازیافت را به پیمانکار تحویل دهند تا در این مسله همکاری اساسی داشته باشند متاسفانه به جز چند نفر از بازاریان محترم اکثرا بازیافت بازاریان تحویل دستفروشان می شود
    3- بعد از مسله فرهنگ سازی وهمکاری ونیز درک زیست محیطی شهروندان طبق قانون پسماندها اصناف محترم باید بازیافت را تحویل پیمانکار شهرداری بدهند در غیر این صورت عمل خلاف قانون انجام داده اند و جرم آن هم تعریف شده که در این مورد ضمن اینکه همه باید به قانون تمکین نماییم شهرداری محترم هم در ابتدا ضمن فرهنگ سازی و تبین اهمیت موضوع وحسب وظیفه قانونی باید نسبت به کسانی که قانون را رعایت نمی کنند اعمال قانون نماید.
    4- شهرداری محترم بهتر است دیگر زباله های خشک به غیر از اقلام بازیافت را از پیمانکار خریداری نماید تا ان شا ا… شاهد ان باشیم که در اینده هیچ زباله خشک به طبیعت نرود.
    5- اگر بخواهیم زباله ها به طبیعت نروند باید روش های جدید را اجرا کنیم و این مورد فقط با همکاری شهروندان عزیز ممکن خواهد شد که البته فریدونشهر در استان اصفهان در این مورد پیشتاز است ولی برای رسیدن به هدف مطلوب راه بسیاری در پیش داریم که گام به گام باید جلو برویم ولی هرگز به عقب برنگردیم.

  6. آقا بهروز عزیز لطفا صورت مساله را پاک نکن . نمونه کوچکش سطل زباله روبروی شهرداریه که هر روز خیابان پاسداران مملو از کیسه نایلونهای پاره وسط خیابونه این که روبروی شهرداریه وضعش اینه وای به جاهای دیگه . البته هنوز مسکن مهر پرنشده تا بفهمی ما چی میگیم.

  7. بهروز گفت:

    در خصوص مسکن مهر بگویم اصلا این روش ابتدا در مسکن مهر شروع شد ودر مسکن مهر بدون سطل زباله اصلا جواب نخواهد داد و ما مشکلات عمیق نبود سطل های زباله را به عینه دیدیم انباشت کل زباله های اپارتمان ها در کنار در ورودی مجتمع ها واقعا معضل بزرگی بود در خیابان پاسداران هم قبلا کل کوچه های سمت جنوبی بلوار زباله ها را در خیابان وکنار نهر اب انباشت می کردند که این مسله هم برطرف شد

Go to TOP