چاپ خبــر
فرماندار فریدونشهر:

سرمایه‌گذاری برای راه‌های روستایی توجیه انسانی دارد نه توجیه اقتصادی

تسریع در ساخت محور برف انبار-فریدونشهر و اختصاص 15 میلیارد ریال برای جاده‌های روستایی فریدونشهر از مصوبات سفر مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان به فریدونشهر بود.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان اصفهان به همراه مدیران ستادی این اداره روز گذشته به فریدونشهر سفر کردند تا از نزدیک از روند پیشرفت پروژه‌های راه و شهرسازی در این شهرستان بازدید کرده و جلسه‌ای برای رفع مشکلات حوزه راه و شهرسازی با مدیران شهرستان فریدونشهر برگزار کنند.

فرماندار فریدونشهر در این جلسه که دیروز در فرمانداری فریدونشهر تشکیل شد با بیان این که یکی از پارامترهای توسعه یافتگی وجود راه‌های مناسب و مطمئن است خواستار نگاه ویژه به فریدونشهر به عنوان یک شهرستان محروم و توسعه نیافته شد.

ناصر اسدی طول کل راه‌های شهرستان را 540 کیلومتر عنوان کرد و گفت: از این مقدار 225 کیلومتر راه فرعی روستایی است که 60 کیلومتر آن زیرسازی شده و بدون آسفالت است. وی فریدونشهر را دارای 85 روستای دارای سکنه و 35 روستای فصلی دانست.

مقام عالی شهرستان خواستار تزریق سرمایه به پیمانکاران جاده برف انبار-فریدونشهر شد تا ظرف مدت یک ماه این پروژه را به سرانجام برسانند. نماینده دولت در شهرستان با اشاره به استعداد بالای این شهرستان در جذب گردشگر خواستار دوبانده کردن محور ارتباطی فریدونشهر تا پیست اسکی برای جذب بیشتر گردشگر و همچنین برای رفع مشکل تردد روستاهای غرب شهرستان در مواقع شلوغی مسیر پیست اسکی شد.

فرماندار فریدونشهر از مسئولین ارشد استانی اداره راه و شهرسازی خواست تا تدابیر لازم را برای رفع مشکل گردنه کلوسه در زمستان، احداث راه برای روستای حیران، حل مشکل پیچ‌های خطرناک محور فریدونشهر-اسلام آباد و کمربندی فریدونشهر اتخاذ کنند و تصمیمات لازم برای رسیدگی به بافت قدیمی منازل سازمانی تحت مدیریت این اداره و محوطه سازی و ایمن سازی مسکن مهر را اخذ کنند.

شهردار فریدونشهر نیز در این جلسه به معرفی این شهر پرداخت و با بیان این که در ایام تعطیلات گاهی بیش از ده برابر جمعیت شهرستان، گردشگر وارد شهر می‌شود به عدم وجود زیرساخت های لازم در این مورد پرداخت.

ابراهیم گوگونانی به وجود 60 روستا و کارگاه‌های بزرگ تونل‌های جشمه لنگان و سدسازی در غرب فریدونشهر اشاره کرد که باعث تحمیل بار ترافیکی زیادی به خیابان مرکزی شهر شده و تخریب‌های مداومی را برای خیابان‌های شهر به همراه دارند. وی بیان کرد: برای گریز از این قفل شهری، شهرداری فریدونشهر کنارگذر شمالی شهر با طول 4.6 کیلومتر و کنارگذر جنوبی شهر را در دستور کار قرار داده است.

کلیددار شهر فریدونشهر به نبود جاده اختصاصی برای کارخانه خوشگوار فریدونشهر با بیش از 250 نفر اشتغال زایی و تردد روزانه 20 کامیون برای انتقال مواد اولیه و محصولات این کارخانه پرداخت و خواهان احداث جاده اختصاصی برای این کارخانه به طول 1.4 کیلومتر شد. شهردار فریدونشهر گفت: در حال حاضر تمام ترددهای این کارخانه از یک خیابان شش متری شهری انجام می‌شود.

گوگونانی از مسکن مهر سخن گفت و ایمن سازی اختلاف سطح بالا در محوطه مسکن مهر، نبود فضای سبز برای 264 واحد مسکونی این مجموعه و هدایت آ‌ب‌های سطحی را از ملزومات این مجموعه قبل از تحویل به شهرداری دانست.

وی همچنین به میدان ورودی شهر در ابتدای بلوار وحدت آباد اشاره کرد و خواستار کمک اداره راه و شهرسازی برای احداث این میدان 4 میلیارد و 600 میلیونی شد. چرا که احداث این میدان، منجر به ایمن سازی سه راهی سروشجان و سه راهی تونل چشمه لنگان شده و بار ترافیکی روستاهای شرق شهرستان را به عهده می‌گیرد.

شهردار فریدونشهر درخواست واگذاری سند مالکیت کارگاه‌های مزاحم و نیمه مزاحم به مساحت 70 هزار متر مربع و سند مالکیت فضاهای عمومی مثل جایگاه‌های سوخت، کشتارگاه، پایانه‌های مسافربری، آتش نشانی و تالار به شهرداری شد.

IMG_7833

رئیس شورای شهر و شهرستان فریدونشهر نیز در جلسه مدیران ستادی اداره راه و شهرسازی و مسئولین شهرستان فریدونشهر خواهان رسیدگی به پیچ‌های خطرناک محور ارتباطی فریدونشهر-اسلام آباد با توجه به تردد بالای گردشگران از این مسیر شد و از مسئولان اداره کل راه و شهرسازی درخواست کرد نسبت به تسریع جاده دو بانده برف انبار-فریدونشهر، ساخت جاده دو بانده پیست اسکی و جاده درمیلگان به پشتکوه اقدام نمایند.

عبدالرضا اصلانی همچنین خواستار تعیین تکلیف سوله‌های اداره راه و شهرسازی در شهر و درنظر گرفتن فضای تجاری در محدوده کوی فرهنگیان شد.

در این جلسه شهردار برف انبار بعد از معرفی شهر برف انبار به بلوار اصلی این شهر به طول شش کیلومتر اشاره کرد و با بیان این که در ایام گردشگری روزانه چهار هزار خودرو بجز خودروهای مردم بومی شهرستان از این بلوار عبور می‌کنند خواستار مساعدت اداره راه و شهرسازی در تکمیل و نگهداری این بلوار شد.

علیمراد نعمتی از وجود 130 روز یخبندان در شهرستان فریدونشهر سخن گفت که موجب از بین رفتن تأسیسات شهری می‌گردد و با تأکید بر این نکته که میانگین درآمد مردم برف انبار زیر دو میلیون ریال است، گفت: تأمین هزینه تکمیل و نگهداری بلوار برف انبار از ید قدرت شهرداری برف انبار خارج است. وی همچنین خواهان از سرگیری وام مسکن شد.

بخشدار مرکزی فریدونشهر نیز مسئول دیگر شهرستان بود که به بیان مشکلات بخش تحت نظارت خود پرداخت. گشتاسب مری با اظهار این که 19700 نفر در روستاهای شهرستان سکونت دارند و 17 هزار نفر عشایر این منطقه را به عنوان ییلاق خود انتخاب می‌کنند، از وجود 12 روستا در شرق شهرستان، 11 روستا در جنوب غرب و 82 روستا در منطقه پیشکوه، پشتکوه اول و پشتکوه دوم سخن گفت.

وی خواستار رسیدگی به تنها جاده روستاهای پشتکوه دوم، جاده عشایری کیوارستان که محل عبور شش هزار نفر عشایر و روستائیان پشتکوه دوم است، جاده تهلگی-باغ ناظر و احداث جاده حیران و جاده درمیلگان به سمت پشتکوه که مسیر 2.5 ساعته پشتکوه را به 40 دقیقه کاهش می‌دهد، شد.

بخشدار فریدونشهر وضعیت نامناسب پل‌های مسیر پشتکوه را متذکر شد و از مسئولین اداره کل راه و شهرسازی استان خواست نسبت به تجهیز وسایل نقلیه و برفروب اداره راه و شهرسازی فریدونشهر مخصوصاً به سیستم گرمایشی اقدام کنند.

مدیر عامل مسکن مهر فریدونشهر آخرین مسئول شهرستان بود که مشکلات شهرستان فریدونشهر در رابطه با اداره کل راه و شهرسازی را بیان کرد. ابراهیم اصلانی با تاکید بر این که آماده سازی محوطه مسکن مهر سه سال به طول انجامیده است، از وجود شیب 30 درجه در محدوده در نظر گرفته شده سخن گفت و سطح اشغال مجتمع‌های مسکونی را 12 هزار متر مربع بیان کرد.

وی از ضرورت ایمن سازی محوطه و کشیدن دیوارهای سنگی 11.5 متری و 9 متری بدین منظور سخن گفت و از اداره راه و شهرسازی خواست مساعدت لازم برای تسریع در به انجام رساندن این پروژه را انجام دهند.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان اصفهان در این جلسه ضمن تأکید بر لزوم توجه بیشتر به مناطق محروم از عزم این اداره برای رفع مشکلات شهرستان فریدونشهر خبر داد. حجت اله غلامی خواستار توجه مسئولین به این امر شد که فریدونشهر یک شهرک توریستی است که در ایامی از سال تردد و ترافیک سنگینی بر آن حاکم می‌شود.

مدیر ارشد راه و شهرسازی استان از پیگیری‌های ویژه این اداره برای اتمام سریعتر محور دامنه-داران-الیگودرز و محور برف انبار-فریدونشهر سخن گفت و با تزریق سرمایه به پیمانکاران محور ارتباطی برف انبار-فریدونشهر برای اتمام این جاده موافقت کرد. وی از اداره راه و شهرسازی فریدونشهر خواست نسبت به ایمن سازی پیچ‌های خطرناک جاده فریدونشهر-اسلام آباد اقدام کند.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان بودجه‌ای معادل 15 میلیارد ریال را جهت بهبود و ساخت راه‌های روستایی در اختیار اداره راه و شهرسازی فریدونشهر قرار داد و با کمک به تکمیل بلوار برف انبار، ساخت کنارگذر شمالی و میدان ورودی فریدونشهر به علت تحمیل شدن بار ترافیکی بین شهری به این سه نقطه موافقت کرد.

غلامی همچنین دستور انجام مطالعات برای احداث جاده حیران و دستور بررسی واگذاری فضاهای عمومی شهر مثل کشتارگاه، پایانه‌های مسافربری و جایگاه‌های سوخت را صادر کرد. مدیر ارشد راه و شهرسازی استان برای برون رفت مسکن مهر از مشکلات فعلی خواستار نشست سه جانبه بین مدیر عامل مسکن مهر، شهرداری فریدونشهر و نماینده اداره راه و شهرسازی شد.

این جلسه 3 ساعت و نیم به طول انجامید و بعد از آن مدیران ستادی اداره کل راه و شهرسازی استان از چند پروژه این اداره همچون مسکن مهر فریدونشهر بازدید کردند.

  1. با سلام و عرض ادب، ضمن عرض خدا قوت و خسته نباشید خدمت سرپرست محترم فرماندار قبلی و عرض تبریک خدمت فرماندار محترم جدید جناب آقای اسدی، به نظر می رسد با طرح موضوعات بسیار اساسی فوق در جلسه ای بسیار سنگین، قرار است خون تازه ای در رگهای فریدونشهر جریان یابد و مسیرهای توسعه پایدار را با سرعت هر چه بیشتر طی نماید تا بلاخص روستائیان بسیار محروم آن خطه از میهن عزیز ایران اسلامی نیز از حداقل های زندگی (راه، برق، بهداشت، غذا و ….) بهره مند شوند و به جای مهاجرت نا خواسته از ناچاری به حواشی های مراکز استان های اصفهان و تهران، در زادگاه دوست داشتنی خود زندگی شرافتمندانه ای داشته باشند. از خداوند متعال سلامتی و موفقیت هر چه بیشتر برای مدیران خدمتگزار، دلسوز و زحمتگش آن شهرستان آرزومندم.

  2. آقای پروفسور اگه شما مال همین زادگاه دوست داشتنی هستید پس در ارومیه چکار میکنید.

    • حسینی گفت:

      این چه سوالیه دیگه؟ خب خود منم عاشق فریدونشهر و زادگاه خودم هستم ولی چون تخصصم در فریدونشهر نیست الان در تهران مشغول به کارم، دلیل نمیشه چون عاشق دیار خودم هستم فریدونشهر بمونم و کار نکنم. چرا اگر تخصصم فریدونشهر به درد می خورد و فریدونشهر ظرفیت کافی برای شغل من را داشت با جان و دل می آمدم آنجا

  3. با سلام، شاید ضرورتی به پاسخ دادن به سئوال آن عزیز نباشد ولی چون سئوال فرمودند ادب ایجاب می کند که خدمت ایشان باشم. اینجانب استاد تمام دانشگاه ارومیه با سابقه 30 سال خدمت هستم. به سایت دانشگاه مراجعه کنید و یا در اینترنت جستجو نمایید. در طول این مدت بیش از 2000 دانشجوی دکترای عمومی در کلاس بنده آموزش دیده اند و تعداد 18 دانشجوی دکترای تخصصی تربیت نموده ام که خدا را شکر آنها نیز در سایر دانشگاهای ایران عزیز تدریس می نمایند. از مسن های فریدونشهر 55 ساله ها و بعضی جوانان عزیز سئوال کنید خیلی ها بنده را می شناسند و می دانند که در دبستان 4 آبان (بالای کهریز) و دبیرستان سعدی درس خواندم. چقدر فریدو نشهر را دوست دارم. در طول روز امکان ندارد که از سایت های فریدونشهر دیدن نکنم چون هر خبر خوب آنجا اعم از شهر و روستا و اقوام مختلف بنده را از ته قلب خوشحال و کوچکترین اتفاق ناگوار بنده را ناراحت می کند. در طول سال 2 الی 3 بار برای رفع دلتنگی های خودم، دیدار آشنایان، دوستان همکلاسی و دیدن طبیعت زادگاهم خدمت می رسم. خلاصه عرض کنم از برفهای 1 تا 2 متری، کوچه های تنگ قدیمی، لاله های واژگون، سراب، معلمین ابتدایی و دبیران محترم دبیرستان، همکلاسی ها (خدا رحمت کند بعضی از درگذشتگان را)، کارهای کشاورزی و دامداری، شادیها، ناراحتی ها و …خاطرات بسیار زیادی دارم که گاهی اگر وقت اجازه بدهد با بستن چشم ها، خود را در آنجا نزد شما عزیز تصور می کنم.

  4. داود گفت:

    شما باعث افتخار مایی دکتر.موفق باشید

Go to TOP