چاپ خبــر
هشتم ابان

هشتم ابان سالگرد شهادت محمد حسین فهیمده

شهید محمدحسين فهميده
تاریخ تولد: ۱۳۴۶
تاریخ شهادت: ۸ آبان ۱۳۵۹
محل تولد: قم
طول مدت حیات: ۱۳ سال
محل شهادت: جبهه خونین‎شهر

شهید محمد حسین فهمیده ، نوجوان شجاع و دلاور جبهه‎های نبرد حق علیه باطل در سال ۱۳۴۶ش در شهر مقدس قم چشم به جهان هستی گشود و در محیطی مذهبی و خانواده‌ای متدین پرورش یافت. در آستانه انقلاب اسلامی به‌واسطه حوادث آن دوران، روح وی نیز مانند میلیون‌ها جوان و نوجوان دیگر کشور دچار تحولات عظیمی شد و شیفته حضرت امام خمینی (ره) گردید.

شهید فهمیده نوجوانی شجاع، فعال، کوشا و خوش‌برخورد بود و به مطالعه علاقه زیادی داشت. با وجود آن‌که به سن تکلیف نرسیده بود، نماز می‌خواند و هم‌چنین برای والدین خود احترام خاصی قائل بود. محمدحسین ۱۲ ساله بود که حوادث کردستان پس از انقلاب اتفاق افتاد. شهید فهمیده که عاشق امام (ره) و انقلاب بود، خود را به کردستان رساند، اما به‌دلیل سن و سال کم او را بازگرداندند. به‌دنبال تجاوز ناجوانمردانه ارتش رژیم بعثی و شروع جنگ تحمیلی، محمدحسین در‌‌ همان روزهای نخست تصمیم می‌گیرد به جبهه برود و با سختی فراوان عازم خرمشهر می‌شود و با وجود سن و سال کم به فرماندهان ثابت می‌کند که لیاقت و شهامت حضور در جبهه را دارد. او در‌‌ همان مدت کوتاه، رشادت‌های فراوانی از خود نشان داد.

هنوز مدت زیادی از حضور محمدحسین در جبهه‌های نور علیه ظلمت نگذشته بود که با بستن نارنجک به کمر خود، زیر تانک دشمن بعثی رفت و ضمن انهدام تانک دشمن، خود نیز به شهادت رسید. شهید فهمیده با این عمل شجاعانه، برگ سرخ دیگری بر تاریخ حماسه‎گونه جنگ تحمیلی افزود و نام خود را جاودانه ساخت. رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهید فهمیده را یک نوجوان نمونه، استثنایى و پرورش‌یافته در آب و هواى تحول یک ملت توصیف کردند.

شهید فهمیده آن‎گونه بود که حضرت امام خمینی (ره) درباره او فرمودند: «رهبر ما آن طفل ۱۲ ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صد‌ها زبان و قلم‌ ما بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نیز شربت شهادت نوشید.» مقام معظم رهبری، آیت‌الله خامنه‌ای نیز پیرامون این شهید بزرگوار بیاناتی عنوان نموده‎اند که بخش‎هایی از آن در ادامه می‎آید: «مواردى است که شخصیت‌هاى حقیقى، به نماد و به حقایق اسطوره‌گون تبدیل مى‌شوند… و از جمله‌ زیبا‌ترین آن‌ها، شهادت این نوجوان بسیجى است»… «او سیزده ساله بود؛ اما بارشد، باشعور، بااراده و مصمم، کشور خود را ‌شناخت، امام خود را ‌شناخت، دشمن خود را ‌شناخت، اهمیت وجود و فعالیت خود را هم ‌شناخت و رفت این سرمایه را تقدیم عزت کشور و آینده‌ انقلاب و منافع و مصالح مردم کرد»… «جسم او (شهید فهمیده) رفت؛ اما روحش زنده ماند، یادش ابدى شد و خاطره‌اش به‎صورت اسطوره درآمد. این الگوست»… «او واقعاً یک نوجوان نمونه، استثنایى و پرورش‌یافته در آب و هواى تحول یک ملت و البته با استعداد لازم بود»… نحوه عروج ملکوتی شهید فهمیده در تاریخ هشتم آبان‌‌ماه سال ۱۳۵۹ هجری شمسی از این قرار بود که محمدحسین به‌اتفاق دوست شهیدش – محمدرضا شمس – در یک سنگر قرار داشتند که طی هجوم عراقی‌ها، محاصره می‌شوند. محمدرضا زخمی می‌شود و حسین با سختی و زحمت زیاد او را به پشت خط می‌رساند و به جایگاه قبلی خود بازگشته و مشاهده می‌کند که پنج تانک عراقی به طرف رزمندگان اسلام هجوم آورده و درصدد محاصره و قتل عام آنان‌اند. محمدحسین – درحالی‌که تعدادی نارنجک به کمر خود بسته بود – به طرف تانک‌ها حرکت می‌کند. تیری به پای او می‌خورد اما در اراده پولادینش خللی وارد نمی‌کند و در‌‌ همان حال، موفق می‌شود که خود را به تانک پیش رو رسانده و با استفاده از نارنجک، آن را منفجر کند. دشمن در این حال تصور می‌کند که حمله‌ای صورت گرفته و با سرعت تانک‌ها را‌‌ رها کرده و فرار می‌کند؛ درنتیجه، حلقه محاصره شکسته می‌شود و پس از مدتی، نیروهای کمکی نیز می‌رسند و آن قسمت را از وجود متجاوزین پاک‌سازی می‌کنند.

Go to TOP