چاپ خبــر
فرزندان این دیار؛

مصاحبه با دریانورد فریدونشهری در کشتی اقیانوس پیما

دریانورد فریدونشهری: من کشورهای زیادی را دیده ام، این حس من شاید باورکردنی نباشد ولی کسانی که محرم و امام حسین(ع) را ندارند هر چند خیلی چیزها داشته باشند اما بهترین چیز که همان عشق حسین(ع) است را ندارند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، در هفته‌های گذشته روز دریانوردی را پشت سر گذاشتیم. با فرا رسیدن ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به سراغ یکی از فریدونشهری‌های خادم حضرت اباعبدالله(ع) رفتیم که این ایام را در  کشتی‌های اقیانوس پیما  به عنوان سرمهندس الکترونیک دریایی مشغول خدمت رسانی است.
– پونه زار: لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.
– ابراهیم رفیعی هستم اهل فریدونشهر و مدت شش سال است افتخار خدمت در ناوگان بزرگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را دارم.
– پونه زار: الان کجا هستید؟
– من الان در کشتی اقیانوس‌پیمای 53 هزار تنی بانی در لنگرگاه بندرعباس و در 30 کیلومتری ساحل هستم. ما امروز پنجمین روزی است که منتظریم بندر اجازه ورود به اسکله را به ما بدهد و عملیات تخلیه را شروع کنیم.
– پونه زار: چند روز روی آب بودید؟
– الان چهارمین ماهی است که ما روی آب هستیم و از هند پنجاه هزار تن شکر بارگیری کرده و به لنگرگاه بندرعباس آورده‌ایم.
– پونه زار: آیا در طول مسیرتان در اقیانوس به اینترنت دسترسی دارید؟
– در مسیر اقیانوس خیر ولی در هنگام رسیدن به سواحل کشورها با تهیه سیمکارت آن کشور به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنیم.
– پونه زار: کشتی‌ها نمی توانند مجوز استفاده از اینترنت ماهواره‌ای را بگیرند؟
– بله کشتی ها امکان دسترسی را دارند و احتمالا شرکت ما هم به زودی به این سیستم مجهز شود.
– پونه زار: بعد از این که در ساحل بندرعباس پهلو گرفتید و بار خود را خالی کردید به فریدونشهر می‌آیید؟
– قراردادهای ما شش ماهه تنظیم شده است و ما موظف هستیم که شش ماه در کشتی باشیم و بعد به مدت سه ماه مرخصی خواهیم داشت و ممکن است در طول این شش ماه چندین سفر انجام دهیم.
البته هم اکنون شرکت با کمبود نیروی مهندس الکترونیک دریایی مواجه است لذا ممکن است این شش ماه گاهی تا هفت یا هشت ماه هم به طول بیانجامد.
– پونه زار: از تحصیلاتتان بفرمایید.
– من مهندس برق گرایش قدرت از دانشگاه آزاد نجف آباد و دارای مدرک مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی درجه یک از سازمان بین المللی دریانوردی هستم.
– پونه زار: در کشتی چه موقعیت و سمتی دارید؟
– من تاکنون در هشت کشتی از 150 کشتی اقیانوس پیمای شرکت ملی کشتیرانی خدمت کرده‌ام و هم اکنون به عنوان سرمهندس الکترونیک بر روی کشتی فله‌بر 53 هزار تنی بانی مشغول هستم.

Daryanavard002

– پونه زار: موقعی که می خواستید وارد این شغل شوید، تصورتان چقدر با واقعیت‌های این شغل مطابقت داشت؟
– متاسفانه شناخت عموم مردم خصوصا مردم مرکز کشور از این شغل بسیار کم است و من هم شناخت کمی از این شغل داشتم و تصورم چیز دیگری بود.
– پونه زار: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی دولتی است؟
– خیر، این شرکت در بورس عرضه شده و سهامداران عمده آن سازمان بازنشستگی کل کشور و سازمان تأمین اجتماعی هستند.
– پونه زار: آیا در حال حاضر تنها همین یک شرکت ایرانی، ترانزیت بین المللی کالا از طریق دریا را انجام می‌دهد؟
– خیر، شرکت‌های دیگری هم وجود دارند ولی عمده کالاها از طریق شرکت ما حمل می‌شود. البته فعالیت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به حمل کالاهای ایرانی محدود نمی‌شود و ما با وجود تحریم‌ها به عنوان 21مین شرکت بزرگ کشتیرانی دنیا، حمل بار کشورهای دیگر را هم به عهده می‌گیریم.
ناگفته نماند شرکت ملی نفتکش کشورمان هم وظیفه حمل بارهای نفتی را با حدود 50 کشتی بزرگ برعهده دارد.
– پونه زار: در یک کشتی تجاری چند نفر کار می کنند؟
– روی کشتی 25 نفر مشغول به کارند که شامل چهار افسر عرشه، چهار مهندس مکانیک، دو مهندس الکترونیک و مخابرات دریایی و 15 نفر ملوان عرشه و موتورخانه و آشپز می‌شوند.
– پونه زار: هم اکنون چند نفر از هم وطنانمان بر روی کشتی‌های تجاری مشغول خدمت هستند؟
– در کشور حدود شش هزار نفر دریانورد در کشتی‌های تجاری مشغول به کارند.
– پونه زار: در وسط اقیانوس و در جایی که از هر چهار طرف جز دریا چیزی دیده نمی‌شود یک شبانه روز شما چطور می‌گذرد؟
– کار روی کشتی بسیار سنگین و پراسترس است. ما از هشت صبح تا ساعت 17 عصر کار تعمیرات و نگهداری ماشین آلات کشتی را انجام می‌دهیم و بعد از آن هم در صورت بروز مشکلات جدی مجبوریم دوباره کار کنیم.
کار نگهداری و تعمیر ماشین آلات شامل ژنراتورها، موتور اصلی، جرثقیل‌ها، تصویه‌گرهای سوخت، دیگ بخار کشتی، سیستم سکان و کنترل اتوماتیک، رادارها، جی پی اس ها و بسیاری تجهیزات دیگر می‌شود.
خوب است بدانید یک کشتی در سایز اقیانوس پیما می تواند روزانه 30 تا 50 تن سوخت مازوت مصرف کند و مخازن سوخت آن چند هزار تنی است. وزن لنگر کشتی با زنجیر آن بیش از 30 تن است. پروانه کشتی به تنهایی تا 60 تن وزن دارد. شفتی میل لنگ موتور اصلی با شفت دپ دو تا سه هزار تن وزن دارد.

کشتی‌های اقیانوس پیما تا 350 متر طول، 40 متر عرض و از سطح آب تا پل فرماندهی حدود 40 متر ارتفاع دارند.

Daryanavard004
– پونه زار: تاکنون طولانی‌ترین مدتی که در دریا بودید چقدر بوده است؟
– من در کشتی قبلی حدود چهار ماه فقط روی کشتی بودم و پا روی زمین نگذاشتم چون حتی وقتی کشتی به اسکله رسید به علت عملیات تخلیه و بارگیری و حساسیت آن امکان پیاده شدن از کشتی را نداشتم.
– پونه زار: چه بارهای خاص و جالب توجهی تاکنون حمل کرده اید؟
– کالاهای خاص معمولا داخل کانتینرهایِ پلمپ شده بارگیری و حمل می شوند. یکی از جالب توجه ترین بارها همین 50 هزار تن شکری است که همین الان در کشتی است.
– پونه زار: تاکنون چه بارهایی که در کشور هم تولید می‌شده‌اند را به کشور حمل کرده‌اید؟
– رول های بزرگ میلگرد، شمش های بزرگ فولادی و وسایل الکتریکی. البته فراموش نشود این به شرکت ما مربوط نمی‌شود و صاحبان کالا اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر هستند و گمرک وظیفه ترخیص این کالاها به کشور را به عهده دارد.
– پونه زار: از مزایا و معایب شغلتان بگویید.
– از مزیت‌های این شغل می‌توانم به کسب تجربه کاری خوب برای مهندسین، آشنایی با تکنولوژی‌های روز دنیا در صنعت، تسلط خوب به زبان انگلیسی چرا که لازمه این شغل است، آب دیده شدن و کسب آمادگی برای کار در شرایطی که کمتر کسی به آن تن می‌دهد، حقوق و مزایا و درآمد نسبتا خوب، قانون‌مداری و انجام کارها به بهترین نحو که لازمه این کار است، سفر و دیدن کشورهای زیاد اشاره کنم.
از معایب این شغل هم می‌توان به دوری از خانواده و محل زندگی، شرایط کاری سخت مثل کار در دمای شصت درجه موتورخانه در دریای سرخ و یا در دمای چهل درجه زیر صفر روسیه حرف زد.
– پونه زار: بازنشستگی در شغل دریانوردی چند ساله است؟
– در این شغل هر یک سال کار کردن، یک و نیم سال سابقه بیمه به حساب می آید و دریانوردان بعد از بیست سال دریانوردی بازنشسته می‌شوند.
– پونه زار: آیا می‌توانید خانواده‌تان را هم همراه خود ببرید؟
– در بعضی سفرها همراه بردن همسر و فرزند با دارا بودن مدارک دریایی مثل شناسنامه دریانوردی، کارت سلامت و غیره برای مهندسین و افسران امکان پذیر است و من تاکنون همسرم را به بلغارستان، مصر، ترکیه، هند، پاکستان و امارات برده‌ام.
– پونه زار: دوری از خانواده را چطور تحمل می کنید؟
– این سؤالی است که خودم هم جواب دقیقی برای آن ندارم شاید تلاش برای پیشرفت، علاقه و کنجکاوی در چیزهای خاص و این که فکر می‌کنم باید تمام تلاشم را برای راحتی و خوب زندگی کردن خانواده‌ام بکنم. ما نباید خودمان را به هر دلیلی مثل دوری از خانواده محدود کنیم.
– پونه زار: در کشتی امکانات رفاهی هم برایتان فراهم است؟
– بله، یک ساختمان تمام فلزی شش یا هفت طبقه با حدود سی اتاق و سوییت روی کشتی است که به هر فردی بر حسب سابقه و درجه‌ای که دارد یک اتاق یا سوییت با امکانات داده می‌شود. یک آشپزخانه مرکزی، سه سالن غذاخوری و دو سالن تجمع هم در این مجتمع وجود دارد.
– پونه زار: چند بار از درجه در کشتی حرف زدید، آیا در کشتی مناسبات نظامی برقرار است؟
– خیر، اصلا نظامی نیست. ولی یک درجه‌بندی بین المللی برای دریانوردان وجود دارد که شرکت ما هم از این موضوع مستثنی نیست. مثلا در مهندسین الکترونیک چهار درجه وجود دارد: سرمهندس الکترونیک، مهندس الکترونیک دو، مهندس الکترونیک سه و کمک مهندس الکترونیک و در افسران عرشه کاپیتان، سرافسر، افسر دوم و افسر سوم.
درجات مختلف موظف به احترام کامل به درجات بالاتر هستند و تصمیمات اساسی و کارهای حساس و سخت توسط درجات بالاتر انجام می‌شود.

Daryanavard003

– پونه زار: در جریان مبارزه، مهار و دستگیری دزدان دریایی خلیج عدن و برقراری مقتدرانه امنیت در آن منطقه توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دریانوردان کشورهای دیگر چه واکنشی نسبت به این موضوع داشتند؟
– وجود نیروهای دریایی ارتش کشورمان و حضور آن‌ها در شرایط خطر همواره باعث قوت قلب همه و به خصوص پرسنل خارجی از جمله دریانوردان اوکراینی، هندی، غنایی، پاکستانی و فیلیپینی است که بیشتر با این مسأله دست و پنجه نرم می‌کردند.
– پونه زار: وقتی کشتی‌تان در ساحل کشورهای دیگر پهلو می‌گیرد می‌توانید به گردش در آن کشورها بپردازید؟
– بله در اکثر کشورها مجوز خروج بر اساس شناسنامه دریانوردی داده می‌شود و در مدت توقف کشتی در اسکله به شرط این که تخلیه و بارگیری کالا با مشکل مواجه نشود می‌توان در آن شهرها به گردش پرداخت.
– پونه زار: یک خاطره از یکی از روزهای خودتان در عرشه کشتی در وسط اقیانوس بیان کنید.
– پنج سال پیش که از چین عازم اندونزی بودیم، حدود هفت صبح بود که با من تماس گرفتند و گفتند یک مشکل فنی پیش آمده است. من خودم را به عرشه کشتی رساندم و وقتی روی عرشه رسیدم تا به خودم آمدم دیدم سر تا پا خیس شدم و همکارانم می‌خندند. آن موقع بود که متوجه شدم این جشنی است که برای هر دریانورد که برای بار اول از خط استوا عبور می‌کند می‌گیرند.
این یک رسم بین همه دریانوردان دنیاست و برای هر دریانوردی خاطره است. آن روز کاپیتان کشتی مدرک عبور از خط استوا را هم به من داد تا این جشن دیگر برایم تکرار نشود. همکارانم از بالا یک سطل آب روی سرم خالی کرده بودند.
– پونه زار: محرم امسال هم فرا رسید. با شنیدن این کلمه چه احساسی به شما دست می دهد؟
– محرم بزرگترین نعمتی است که خدا به شیعه به واسطه ذبح شدن بهترین انسان داد. من کشورهای زیادی را دیده ام، این حس من شاید باورکردنی نباشد ولی کسانی که محرم و امام حسین(ع) را ندارند هر چند خیلی چیزها داشته باشند اما بهترین چیز که همان عشق حسین(ع) است را ندارند.
– پونه زار: از این که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید از شما سپاسگذاریم.
– باعث افتخار من است که در خدمت شما و مخاطبین عزیزتان بودم. این سؤالات شاید هزار بار توسط افراد گوناگون در مکان‌های مختلف از من شده است و من دوست دارم مردم با این شغل آشنا شوند. در ضمن من آمادگی پاسخ دادن به سوالات همه دوستان خصوصا در مورد این فرصت شغلی را دارم البته ممکن است با کمی تاخیر باشد. متشکرم.

  1. مجهول گفت:

    مصاحبه ی جالبی بود برای آقای رفیعی آرزوی موفقیت روز افزون دارم
    امیدوارم از دیگر جوانان موفق فریدونشهری هم گزارشی به همین صورت تهیه شود

  2. کرتولی گفت:

    با سلام.خیلی جالب بود برام وباعث افتخار که میبینم از جوانهای شهرم به موفقیت میرسن.امیدوارم تمام این جوانهایی که به موفقیتهایی رسیدن در هر زمینه به دیگران معرفی کنید.اقای جدیدی از شما هم سپاسگذارم.

  3. ناشناس گفت:

    خدا به شما قوت بده.ما افتخار میکنیم به شما جوانان اینچنینی که با همه ی سختی ها و مشکلات برای موفقیت و پیشرفت کشورتون تلاش میکنید.براتون ارزوی بهترینها رو دارم.موفق باشید.امیدوارم کار شما سرلوحه ای باشه برای بقیه جوانان شهرمون تا یکم در برابر مشکلات از خودشون بیشتر مقاومت نشون بدن.

  4. خیلی جالب بود با تشکر از مدیر سایت و با آرزوی موفقیت و سربلندی بای جوانان فریدونشهری ما می توانیم …

  5. جالب بود
    در پناه حق باشید

  6. ارزوی موفقیت و بهروزی و تندرستی میکنیم برای مهندس رفیعی دست خدا بهمرات .

  7. مهدی ... گفت:

    سلام داداش ابراهیم خیلی دوست داریم به عنوان یه ایرانی موفق وهمشهری وگرجی دوست داشتنی با عث مباهات ما هستی …بت افتخار میکنیم با غیرت.

  8. باسلام به مدیریت محترم سایت پونه زارازاین مصاحبه جالب شما لذت برده وبه این فرزندان شهرمان افتخار می کنیم.
    درضمن آقای ابراهیم رفیعی ازدانش آموزان خوب و فعال وازجوانان شایسته شهرستان شهید پرورفریدونشهر می باشند که ماافتخاری خدمتگزاری به آنها رابه عهده داشتیم .وخداوند متعال رابدین سبب شاکریم.

  9. احمد گفت:

    اپراتوری هم کار سختیه-چند ماه دور از خانواده-خیلی بده-خسته نباشی تکنسین زبردست

  10. ابراهیم رفیعی گفت:

    باتشکر از همه ی عزیزانی که نظرشون رو اعلام کردن،،در مورد آقایی که خودشون را فرهنگی معرفی فرمودن باید عرض کنم که، من و امثال من تا هستیم مدیون زحمات و تلاش های معلمان و قشر زحمتکش فرهنگی هستیم،،از همینجا به نشانه ی احترام دست این بزرگوار و همه ی معلمان دلسوزم را میبوسم و شرمنده هستم که نتوانستم بهتر جواب زحماتشون را بدم،امیدوارم که من را از دعای خیرشان محروم نفرمایند

  11. باعرض سلام وخسته نباشیدخدمت برادر عزیزم
    افرادی مثل شما که باهمه ی سختی ها ومشکلات ودوری از کشور وخانواده باغیرت ومردانگی برای پیشرفت کشورشان وکسب روزی حلال تلاش میکنید مایه ی افتخار وسربلندی کشور وخانواده هستند.
    بنده ای خدا را گفت : اگر سرنوشت انسان ها را تو نوشته ای پس چرا دعا کنیم؟ خداوند فرمود…..شایدنوشته باشم هرجه دعا کرد…. پس برایتان دعا میکنم که انشاالله هرجاکه هستیدسالم وسلامت وموفق باشید برایتان بهترین هارا آرزو میکنم.
    مشتاق دیدارتان وحضورگرمتان هستیم
    التماس دعا

  12. با ارزوی موفقیت روز افزون برای شما جوان عزیر کشورمون.خسته نباشید و خدا قوت برای شما جوان عزیز و پر تلاش باعث افتخار مایید

  13. شما کوه صبر و استواری هستید از خدا برای شما ارزوی سلامتی دارم

  14. محمود گفت:

    باسلام .
    خوشحالم ک یک فریدونشهری ویک شهروندگرجی به موفقیت هایی رسیده است.دوستان همشهری بنظرتون بهتره که همشهریان ماپیروزباشندیاباالعکس؟برای پیروزی بایدبه همدیگرکمک کنیم وچشم پیشرفت همدیگرراداشته باشیم.به حرفام فک کنید.باتشکر

  15. با سلام .
    آقای رفیعی در دوران تحصیلیشون به فعالیتهای ورزشی هم توجه ویژه داشتند و از تکوندوکاران مطرح شهرمون بودندحالا هم با تلاش و کوشش و تحمل زحمات فراوان به این سطح فنی رسیدند فکر میکنم شاه کلید بسیاری از موفقیتهاتحمل سختیها مشکلات و استقامت باشه و این را همه باید یاد بگیریم برای رسیدن به اهدافمون تمام توانمون را بکار بگیریم.
    ناز پرورده تنعم نبرد راه به دوست عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد
    ان شاء الله هر روز شاهد موفقیت جوانهامون و سربلندی هر چه بیشتر کشور عزیزمون باشیم.
    ” خسته نباشی پهلون”

  16. با سلام وخسته نباشيد به تمام شما خدمتگذاران كشور عزيزمان :
    اميدوارم در تمام عرصه هاي زندگي موفق باشيد ودوري از خانواده شما را دلسرد نكند .ما هميشه دعاگوي شما هستيم ….موفق وپيروز باشيد

  17. فرهنگى گفت:

    موفق باشى

  18. رحيمى,فرهنگى گفت:

    -احسنت به همت وتلاشت”-سپاسگزار پدر ومادرت باش که موفقيت خود را مديون اىشان هستى”-سپاسگزار همسرت باش که دورى را تحمل ميکند تا شما بدون دغدقه به وظيفه ات برسى.

  19. مهران گفت:

    درود بر شما جناب رفیعی

    خدا قوت

    خوشحالم که انقد پر انرژی هستید.

    منم شرایطم مثل شماست،میخواستم اگر واستون مقدوره ایمیلتون رو داشته باشم.
    ایمیل من اینه:
    mehranmoosavi63@yahoo.com

    خوشحال میشم.باعث افتخاره
    تشکر

  20. مهران گفت:

    منم در حال جذب شدن به عنوان مهندس الکترونیک کشتی هستم. مدرک دانشگاهیمم برق قدرت هست

  21. ابراهیم رفیعی گفت:

    با سلام خدمت آقای مهران عزیز،عذر من را برای تاخیر در جواب بپذیرید،،،باعث افتخاره که بتونم کمکی انجام بدم، شماره تلفن خودم را روی ایمیلتون ارسال کردم، میتونید صفحات اجتماعی از جمله تلگرام و واتس آپ من را ببینید و پیام بدین،،،متشکرم

    • مهران گفت:

      سلام مهندس
      پیامتون رو دیدم.خیلی لطف کردید. هرجای این دنیا هستید سالم و سلامت باشید. از آشنایی باهاتون خرسندم.

    • علی گفت:

      سلام
      خدا قوت
      من مرحله دوم مصاحبه هستم
      نفر. مهندس برق
      لطفا اگه امکان داره شماره تماس شما داشته باشم خیلی فوری هست ممنونم
      ایمیلمkashefiniya.ali@gmail.com

      • ابراهیم رفیعی گفت:

        با سلام،، مشغله زیاد و عدم دسترسی به اینترنت در هنگام سفر به برزیل باعث شد جوابتون را با تاخیر بدم،، من شماره تماسم را براتون ارسال میکنم،، البته انشالا که جذب شده باشید و در آینده به عنوان همکار بتونم خدمتتون باشنم،

  22. مهران گفت:

    درود بر تمام ایران زمین، مخصوصا دیار سردسیر فریدون شهر
    سلام و عرض ادب خدمت دست اندرکاران پایگاه تحلیلی خبری پونه زار

    قدردان زحماتتون هستم. چرا که این پایگاه خبری باعث شد که بتونم با مهندس رفیعی ارتباط برقرار کنم و از ایشون راهنمایی بخوام. مهندس عزیز هم راقب هستن که تمام توانشون رو به کار بگیرن.

    در پناه دادار همواره سبز باشید

    سید مهران موسوی
    استان فارس-شهرستان مرودشت

  23. محمد گفت:

    البته اولین کسی که از منطقه فریدونشهر به دریانوردی رو آورد آقای کاتبی از وحدت آبا د بود که در سال 69جذب نیرو دریایی ارتش شد و به روسیه جهت آموزش زیر دریایی اعزام شد.و دومین نفر هم آقای بهزاد ابراری از وحدت اباد هست که نزدیک به بیست سال هست که در شرکت ملی نفت کش خدمت میکنه.

  24. مهران گفت:

    با عرض سلام وخسته نباشید جناب اقای رفیعی میشه با شما تماس پیدا کنم تا اطلاعات زیادی در زمینه شغلیتون جویا باشم منم قصد کار در این شغل را دارم ولی نمیدونم باید از کجا شروع کنم اگه امکانش هست شمارتونو به ایمیلم بفرستید تا از شما راهنمایی بگیرم. با تشکر

  25. ناشناس گفت:

    خدا قوت

  26. Mohammad گفت:

    سلام من میخوام کاپیتان کشتی شم ترو خدا یه نفر که هر اطلاعاتی داره بیاد پی.وی تلگرامم
    @Mohammadit1378

  27. باعرض سلام وخسته نباشید خدمت آقای رفیعی میخواستم درزمینه ی سوخت کشتی ،چگونگی استفاده ،استفاده از سوخت بایودیزل درزمینه کشتی ها و مزایاو معایب اطلاعاتی کسب کنم باتشکر.

  28. Ali گفت:

    دوستان یه سوال اساسی اینکه حقوق رو میتونید بگید چقدره؟؟

    • حقوق افسران و مهندسان کشتی های تجاری بر حسب سمت و تجربه ی کاری و نوع کشتی و کمپانی از 1500 تا 15000 دلار آمریکا متغیر میباشد.

      • ابراهیم رفیعی گفت:

        البته باید اضافه کنم که پرداخت حقوق در شرکتهای کشتیرانی ج.ا.ا و شرکت ملی نفتکش به صورت ریالی و دلاری بوده و حقوق در بالاترین حالت به بیش از 6000 دلار نمیرسد،،اما با جذب در کمپانی های خصوصی و خارجی در بعضی از کشتی های خاص حقوق افسران و مهندسین ارشد همونطور که عرض کردم تا 15000 دلار هم میرسه،، اما رسیدن به چنین جایگاهی تلاش و خبرگی بسیاری میطلبد.

  29. مهیار گفت:

    ببخشید میشه از رشته انسانی( دبیرستان) افسر عرشه کشتی های تجاری یا نفت کش شد؟؟؟

    • ابراهیم رفیعی گفت:

      با سلام خدمت دوست گرامی،آقای مهیار عزیز،برای جذب به عنوان افسر عرشه در شرکت های کشتیرانی نیازمند اخذ مدارک افسر عرشه دوم از سازمان بنادر و کشتیرانی هست،، برای اطلاع از شرایط دقیق اخذ این مدرک از سازمان بنادر باید به سایت این سازمان مراجعه بفرمایید،، البته سلامت کامل بدنی و… هم جزیی از همین شرایط است،تحصیل در رشته ی ناوبری در مقطع کارشناسی در یکی از دانشگاه‌های دولتی یا آزاد یکی از اصلیترین شرایط میباشد،، فکر میکنم شما باید از گروه علوم ریاضی در کنکور شرکت بفرمایید و با قبولی در این رشته به هدفتون برسید،،البته داشتن کارشناسی ناوبری لازم است ولی کافی نیست و شرایط دیگری هم لازم است.

  30. محمد گفت:

    سلام جناب رفیعی
    خدا قوت میگم به شما
    شما خدمت بزرگی رو با مصاحبتون به جامعه مهندسین برق کشتی متحمل شدید.
    در صورت صلاح دید شما تقاضای مکاتبه حول این موضوع و گرفتن مشاوره را از جنابعالی دارم،
    M.Tofighi89@gmail.Com

    • ابراهیم رفیعی گفت:

      با سلام خدمت شما دوست عزیز، شما میتوانید با ebrahimrafiei@ در تلگرام به بنده پیام بدین،،در خدمتتون هستم

  31. محمد گفت:

    سلام جناب مهندس رفیعی
    احوال شما، امید وارم الان هرجا که هستین صحیح و سالم باشین
    انشاالله هر زمان آمدین و وقت کردین ، بتوانیم از راهنماییهای شما استفاده کنیم
    اگر امکانش هست لطف بفرمایید شماره تماستون رو یمیل کنین، با تشکر ازشما
    M.Tofighi89@gmail.com

  32. با سلام و خسته نباشید
    بنده لیسانس مهندسی مخابرات از دانشگاه آزاد شهرری دارم .سپاس بابت مصاحبه کاملی که انجام دادید. فقط میخواستم بدونم نحو جذب در کشتیرانی به چه صورتی هستش و اینکه از کجا باید شروع کنیم برای جذب
    ممنون

  33. Jalilian گفت:

    سلام جناب رفیعی بزرگوار
    خسته نباشید مرد بزرگ
    ممنون ازین که تجربیاتتون در بیان کردید
    بنده مدرک لیسانس الکترونیک از دانشکده فنی هستم و قصد دارم که افسر برق کشتی بشم اگر میشه لطف کنید منو راهنمایی کنید که از کجا شروع کنم
    @yazdaanjim00
    ممنون

  34. خدا قوت و خدا خیرت بده … مهندس
    من خودم افسر برق کشتیرانی هستم و واقعا از این ارایه مطلب لذت بردم.
    بالاخره یکی پیدا شد و این شغل ما رو برای مردم عادی به زبان خیلی خوب و ساده بیان کرد.
    واقعاخیلی از دوستانمون در زمان خواستگای و ازدواج مشکل دارند. چون کسی از شغل شون با خبر نیست . برای همین ایجاد نگرانی های زیادی برای خانواده دختر میکنه.

    s_rahim_khodabande@gmail.com
    خیلی از زحماتتون ممنون

  35. حیدری گفت:

    سلام.
    ازدواج با مهندس برق کشتی . لطفا در این زمینه هم مطلب بذارید. ممنون میشم

    • ابراهیم رفیعی گفت:

      در پاسخ به شما باید عرض کنم که ازدواج با یک دریانورد امری بسیار سخت و پیچیده هست،تحمل دوری از همسر،اداره خانه بدون وجود همسر،تربیت فرزندان و بسیاری از موارد دیگر تحت تاثیر این شغل قرار میگیرند،به نظر بنده خانومی که قصد انتخاب یک دریانورد به عنوان همسر را دارد ابتدا خود را آماده برای مواجه شدن با مشکلاتی کند که اطرافیان تجربه ی مواجهه با چنین مشکلاتی را ندارند،نهایتا عرض کنم ازدواج با یک دریانورد تنها مزیتش رفاه مادی نسبی است،البته از خود گذشتگی و سخت کوشی و بسیاری از صفات خوب دیگر دریانوردان،، صفاتی است که نمیتوان آنها را نادیده گرفت.

  36. بهنام رستمی گفت:

    سلام بسیار جالب بود من هم رو کشتی مشغولم البته از نوع نظامی با شرایط سخت تر

  37. با سلام خدمت دوست عزیزم جناب مهندس ابراهیم رفیعی. من ارشد برق قدرتم. خیلی ممنون میشم ک برای جذب در قسمت برق کشتی بنده رو راهنمایی بفرمایید. mohalijani@gmail.com

    • ابراهیم رفیعی گفت:

      متاسفانه کشتیرانی جمهوری اسلامی در حال حاضر در سمت مهندسی برق و الکترونیک برنامه ای برای جذب نیرو ندارد،، دلیل این تصمیم،جذب نیروی بیش از نیاز در دو سال گذشته بوده،موفق باشید

  38. سلام و خدا قوت به شما اقای رفیعی
    سوالاتی راجع به دریانوردی دارم ممکن هست که به ایدی تلگرامم پیام بدین متشکر میشم.
    besaz-befrosh

  39. سینا گفت:

    سلام.ممنون از مطلبتون.
    رشتم کارشناسی الکترونیکه می خوام مدارک مربوط به برق کشتی رو بگیرم اگه میشه بگید شرایط چطوره الان نیروجذب میشه یا نه؟ اگه لطف کنید ایمیلتون یا شمارتون رو هر وقت که این پیام رو دید بدید ممنون میشم.

  40. mohammad گفت:

    سلام،خداقوت…

  41. مازیار دهقانی گفت:

    سلا خدمت مهندس رفیعی من مدرک مهندسی معماری دارم و میخام وارد کار دریا بشم تو رده افسر عرشه زیر۳۰۰۰ سوالاتی دارم اگه شما بتونید راهنمایی کنید ممنون میشم این شماره وات ساپ و تلگرام منه ممنون میشم راهنمایی کنید ,۰۹۱۷۸۵۶۶۰۸۵ واینم ای دی تلگرامم @maziyar-dehghani

  42. عرفان گفت:

    سلام و عرض خسته نباشید خدمت مهندس رفیعی من کلاس دوازدهم هستم و 1400 کنکور دارم و به رشته مهندسی دریانوردی افسر عرشه علاقمند هستم میخواستم اگه میشه یه راهنمایی هایی بکنید باتشکر 09179219324 این شمارمه هم واتساپ و هم تلگرام هست متشکر میشم راهنمایی بکنید

Go to TOP