چاپ خبــر
همچون سال‌های گذشته؛

عزاداری مردم فریدونشهر در روز عاشورا/ گزارش تصویری

مردم فریدونشهر در حزن انگیزترین روز سال در قالب دسته‌های منظم عزاداری به خیابان‌ها آمدند و در عزای حضرت اباعبدالله(ع) به سوگواری پرداختند.

  1. ح گفت:

    ممنون از عکاسی حرفه ای و بسیار زیبا. خسته نباشید

  2. میثم گفت:

    تشکر از زحمات شما ولی عکس ها اوج و کثرت جمعیت را نتونسته نشون بده

  3. پویا گفت:

    پونه زار جان فقط طرفای گلاز مستقر بودی ؟از ماهم که نگرفتی خیلی دیگه//

  4. سلام خوب بود اما جمعیت خیلی کم هست ؟
    بی زحمت یه سری هم به روستای بیجگرد مراجعه می کردید و از عزاداری و برنامه های هیئت قمر بنی هاشم روستای بیجگرد که از روز اول محرم به مدت 10 روز هیئت در خیابان می آید و به عزاداری می پردازد هم فیلم و عکس می گرفتید .

  5. محمود گفت:

    باسلام.
    آقای جدیدی عکسایی که برداشتی اصلاقابل قبول نیستن!واقعاحرمت واقتداردسته های عزاداری فریدونشهرنمایش داده نشده!میگفتی تامیومدیم کمکت عکس های خیلییییی بهتری میگرفتیم.
    1.اکثراازعزادارای یه مسجدعکسبرداری شده.
    2.ابهت دسته عزاداری نمایش داده نشده.
    3.آدم به این عکساکه نگاه میکنه فک میکنه باقصدخاصی چنین عکسایی گرفته شده.
    متاسفام….

  6. عزایی که با عروسی اشتباه گرفته شده

    وقتی که عقربه های ساعت، عدد نه را نشان می دهد، مریم و مرجان که چند ساعتی را مقابل آیینه به ارایش مو و صورت خود پرداخته اند به همراه مادر و احتمالا خاله و سایر دختران فامیل و در و همسایه راه خیابان های شهر را در پیش می گیرند تا به اصطلاح در عزاداری سالار شهیدان شرکت کنند. در این میان اما تنها نکته ای که به آن فکر نمی کنند این است که برای حضور در مراسم عزاداری باید مناسک آن را هم به جای اورد تا لاقل ظاهرشان شبیه به زمانی نباشد که به عروسی می روند!

    وقتی جایگاه صاحب مجلس رعایت نمی شود

    اگر دخترکان و زنان بزک کرده پیش از حضور در مراسم عزاداری عاشورا، برای لحظه ای به جایگاه بزرگمردی بیندیشند که در سالگرد شهادت جوانمردانه اش حضور دارند، شاید کمی به خود آمده و دست از این آرایش ها و پوشش های نامتناسب بردارند. اما مثل اینکه دهه محرم برای عده ای بهانه ای برای برگزاری کارناوال های شبانه و پوشش و آرایش های نابهنجار و نامناسب شده است تا به این بهانه در خیابان های حضور پیدا کرده و خودنمایی کنند.
    وقتی نظارت خانواده ها کمرنگ می شود

    یکی دیگر از اتفاقاتی که در شبهای محرم به وقوع می پیوندد این است که برخی از دختران و پسران نوجوان به بهانه حضور در مراسم عزاداری ، ساعاتی از شب را که در سایر روزهای سال بدون حضور خانواده نمی توانستند بیرون از خانه به سر ببرند، در خیابان های سپری می کند و در خلا نظارتی خانواده ها ممکن است در خیابان های شلوغ شهر در چنین شب های گرفتار روابطی بشوند که در ادامه خطراتی را برایشان در پی داشته باشد.

    آشنایی های خیابانی و شب های محرم

    یکی دیگر از اتفاقاتی که در شبهای محرم به وقوع می پیوندد، آشنایی های خیابانی است که به واسطه بیرون ماندن های شبانه دختران و پسران اتفاق می افتد، اشنایی هایی که در بیشتر موارد به دوستی های مقطعی و دور از نظارت خانواده های می انجامد و به آسیب های دنباله داری را برای خانواده های و نوجوانان به دنبال می آورد و همین مسائل است که لزوم نظارت بیشتر خانواده ها به حضور شبانه فرزندانشان در این خیابان ها را پر رنگ تر می کند.
    تب مانکنی در شب های محرم

    البته در کنار دختران و زنان بدحجابی که در مراسم عزاداری سالار شهیدان دیده می شوند، بسیار هم هستند پسرانی که با مدل های موهای آنچنانی و لباس های نامناسب در این مراسم شرکت می کنند، چه عزاداران درون دستجات که به زنجیرزنی و سینه زنی می پردازند و چه پسرانی که با ظواهری که بیشتر برای خودنمایی آراسته شده راه مراسم غزاداری را پیش می گیرند و انگاری بیش از اینکه به دنبال سوگواری باشند، قصد جلب توجه از تماشاگران غیرهمجنس خود دارند. این روزها هم در میان پسران جوان عزادار امام حسین بسیارند پسرانی که با مدل موهای فشن و لباس های تنگ و نامناسب تنها برای تماشا کردن و تماشا شدن قدم در خیابان ها می گذارند.

    لزوم فرهنگسازی رسانه ای در خصوص حجاب

    به رغم برخوردهای سلبی نیروی انتظامی در مسئله حجاب در قالب گشت ارشاد و طرح های امنیت اخلاقی اما در نهایت این برخوردها نتوانست تاثیر چندانی بر روند بی حجابی دختران و بانوان بگذارد و هنوز هم که هنور است، اگر ترس از گشت ارشاد و پلیس و دستگیری نباشد، بی حجابی بسیار پر رنگ تر در معابر عمومی شهر دیده خواهد شد. زمان محرم هم استثنایی برای این مسئله همیشگی نیست و در این میان نه نیروی انتظامی که نهادهای فرهنگسازی مانند رسانه ها هستند که باید تمهیدی بیندینشد تا خود دختران و زنان به نسبت به لزوم حجاب و تاثیر آن در مصونیت در اجتماع اگاهی پیدا کنند، نه اینکه با ارعاب و تهدید مردم را به نوع خاصی از حجاب مجبور شوند.

    این شب هایی که مردم با یاد سالار شهیدان در مراسم عزاداری امام حسین شرکت می کنند و در میان این گریه ها و عزاداری ها به دنبال حاجت خود می گردند، چه بهتر است که جوانان هم برای حضور در این محافل کمی رعایت صاحب مجلس را کرده و با پوشش و حجابی در این مجلس حضور به هم برسانند که بتوانند به بهترین نحو از ثواب این شبها بهره مند شوند.

    • ارام گفت:

      احسند بر شما /اینگونه اشخاص برای چنین روزرهایی لحظه شماری میکردند که پیش نقی و تقی ها خودنمایی کنن حالا حجاب کیلو چند /همین ادما تو روضه ها انچنان گریه میکنن که بخدا مات ومبهوت میمونیم/ اگه چیزی بهشون بگی میگن اصل دل ادمه ایا این حرف قبوله //پس ظاهر نباید اثبات باطن باشه ؟

    • مجهول گفت:

      حقا که حرفتون درسته…
      من خیلی وقته به خاطر همین مسئله خیلی کم در دسته های عزاداری شرکت می‌کنم…اصلا قلبم به درد میاد وقتی برای چند دقیقه میخوام بیام بیرون و این اوضاع و احوال رو نگاه کنم…
      حداقل به خاطر امام حسین…یکمی خودمان را جمع و جورتر کنیم…

    • حرفت کاملا درسته اما بازم شهر ما بهتر از جاهای دیگه س ، شهرهای بزرگ روز عاشورا وحشتناک میشن انگار ستاره های سینمای * توی خیابونا اومدن. و قلب هر مومنی به درد میاد.

    • با سلام نوشته ات را خواندم بسیار جالب وبجا بود خدا خیرت بدهد التماس دعا

    • اقا یا خانم محترم معترض یا منتقد . چادر پوشی نشانه ی ایمان نیست ایمان در قلب ادمهاست و خدا هر کسی را به اندازه ی وسعت ایمان قلبی اش می سنجد . البته که بد حجابی از بزرگترین گناهان است و این امر بستگی به غیرت خانواده اش دارد . اما جوانی تیپ میزند اما به عشق امام حسین سیاه هم می پوشد . چه بسا از این طریق به خدا بیشتر نزدیک میشوند تا با امر و نهی کردن یکسری افراد که خود از چند ین جهات تامین و از حال و روز بیکاری و نداری یعضی ها خبر ندارند . حال به این موضوع ریسده اید که چه کاستیهایی باعث این همه به قول شما لجام گسیختگی در بین جوانان شده است . گشت و مشت و اینها جوابگوی خواسته های جوانان نیست . از نظر روانشناسی ثابت شده است که جوان باید جوانی کند اما سالم و شاد تا اینکه عقده در دلش نماند و هر جایی نخواهد جوانیش را به رخ بکشد . حال عزیز من شما انجا که محل سالم و شاد باشد را به ما نشان بده . کدام کار. کدام پارک . کدام سینما . کدام جنگ شادی . . امر به معروف از واجبات دین است و بزرگترین هدف امام حسین بوده است . اما امام حسین خود و خانواده اش را فدا کرد و از کنار گود شعار نداد خود او درد و رنج مردم را چشید . ایا شما رنج بیکاری کشیده اید . رنج چند جوان بیکار در خانه کشیده ای . رنج ارزو های جوانی را کشیده ای . اگر کشیده ای ودر صدد برامدن احتیاجات انان به خود و دیگران توصیه کرده ای ان امر به معروف است و از بزرگترین ثوابها ست که شاید از یک عمر عزاداری هم ثوابش بیشتر باشد و دل و روح امام حسین را شادتر می کند . پس جوانان خود و دیگران را دریابید که دریای رحمت بیکران الهی بی انتهاست .

  7. من يه غريبه ام كه امسال هم تاسوعا و هم عاشورا تو دسته هاي فريدونشهر بودم. اين چنين نظم و انظباطي نسبت به اين جمعيت كثير والله تا حالا جايي نديده بودم.فرهنگ مردم فريدونشهر واقعا يه سر يه گردن از بقيه شهرستانها بالا تره. خدا پدر و مادر كسي را بيامرزد كه به فكر فرهنگسازي در شهرشه .در آخر اينا بگم تصميم قطعي گرفتم كه بقيه عمرما در فريدونشهره عزيز بگذرونم.

  8. پردیس گفت:

    سلام پونه زار گرامی / پس چرا از شام غریبان تصاویری نگرفتی ؟

  9. محمود گفت:

    باسلام خدمت دوستان.
    صحبت من باکسی هست که اون متن عریض وطولانی رونوشته راجع به حجاب وظاهرعزاداران:
    1.اگه توبه متنی که نوشتی اعتقادی داشتی خودتومعرفی میکردی.
    2.حرفت نمیگم کاملا ولی اکثرابی ربط بودراجع به مسایلی که نوشتی واستدلال های سطحی وظاهری کردی.
    3.من آدمایی رودیدم باتجربه شخصی خودم که نه تنهابه ائمه اعتقادی نداشتندبلکه درجاهایی علیه ائمه صحبت میکردندولی دیدم که یک سری ازکارهای اشتباه وگناهشون روبه خاطرامام حسین توی این چندروزترک کردندوتودهه محرم وحتی تاچهلم امام حسین سعی کردندخطایی انجام ندهند!
    حالابگوببینم ایناروچطورتوجیه میکنی؟هیچ وقت ازروی ظاهرقضاوت نکن…

    • برادر عزیز اقا محمود سلام .به ائمه که اعتقاد نداشتن بر علیه ائمه معصوم که حرف می زدن اون وقت بخاطر امام حسین ( ع) تا چهلم دست از گناه بر می داشتن این چه کاری اصلا با هم جور در نمیاد.مگر امام حسین (ع) از کارهای خوب یا بد ما نفع یا ضرری می برد که منتش را سر امام می گذاریم .من هم معتقدم که از ظاهر افراد نمی شود قضاوت کرد برادر عزیز حرف برادرمان این بود که در مراسم امام حسین (ع)یهتر است این مسائل نباشد همان گونه که وارد حرم ائمه شدن حجاب میخواهد پس به احترام صاحب عزا بعضی از مسائل را رعایت کنیم التماس دعا

  10. اقای محمود خان وضع حجاب بده خیلیم بده ما های که ادعا داریم شیعه ی و نوکر امام حسینیم چرا باید وضع حجاب این جوری باشه .من تمام اشکالاتونا نسبت به متن اقای نام و نام خانوادگی رد می کنم و میگم متنش عالی بود .

  11. رضا گفت:

    واقعا امسال جمعیت بسیار پایین امده بود بهونه ای هم نبود چون ن برفی بود و ن بارونی فقد یک یا دوروز بارون اومد. شما دسته عزاداری عصر عاشورا رو نگاه کنید جمعیت خیلی کمتر از سال پیش بود ولی در کل ممنونم از پونه زار و دم مردم فریدونشهر باز هم گرم.

  12. رضا گفت:

    اگر هم میشود فیلم ها رو هم بگذارید مچکر

  13. دستتون درد نکنه ولی همه دسته هانبودن اون همه دوربین مچرخید همین

  14. ارام گفت:

    پونه زار محترم
    اخرش از شام غریبان نه عکس گذاشتی نه فیلم خیلی دیگه!!

  15. سلا م من جدیدا سایتون را می خونم اون هم برای سوزه های خاص ولی این دخترکان بزک شده و این زنان روغن شده از همین شهرستانن نه از جای دیگه *

  16. ای بابا پونه زار میدونی چند روزه یه خبرم نزاستی بزار دیگه هر روز میایم تو سایت به امید این که یه خبر بخونیم

  17. هرچی گفت:

    پونه زار محترم مرخصی تشریف داری ؟نظرات رو هم که خیلی دیر تایید میکنی /حوصلمون سر رفت خبر جنجالی دیگه نداری دوستان بحث کنن؟

  18. روستايي گفت:

    با سلام
    پونه زار روز پنج شنبه سه برادر ناكام 27و23و20 ساله خويگاني در محور بويين اليگودرز بر اثر تصادف جان باختند.روز تشيع پيكرشون هنگامه بود واز همه جا اومده بودن حتي از فريدونشهر حدود 300 نفر تشريف اورده بودن .مرغان آسمان هم بحال اين جوانان گريستند.مگر نه اينكه پونه زار متعلق به شهرستانه .مصيبت از اين بيشتر .ديگه ميخاي چيا پوشش بدي .به خبرات نگاه كن سه تاش فقط راجب انارو سيب و هندونست.اين انصاف نيست پونه زار

    • روستایی عزیزم سلام مصیبت وارده را به خانواده این عزیزان سفر کرده ومردم عزیز روستای خویگان تسلیت عرض می کنم مصیبت بزرگی بود شریک غمتان هستیم

    • باسلام وعرض تسلیت به مردم شرافتمند وزحمتکش روستای دوست داشتنی خویگان . برادرعزیز کاش شرح ماجرای ازدست دادن وتصادف این عزیزان ونامشان را مینوشتی تاهمه بشناسند.درهرحال ازاطلاع رسانی شما ممنونیم وگلایه تان ازپونه زار به حق است.مابه روح این عزیزان وهمه درگذشتگان درود فرستاده صلوات وفاتحه ای نصیبشان می کنیم.

    • روستایی گفت:

      ضمن عرض تسلیت به خویگانی های عزیز ازجمله فامیلهای مومنی درمورد این فاجعه خواستم یاد آوری کنم که پونه زار خبر گذاری شهر فریدونشهر است نه شهرستان فریدونشهر

      • پونه زار مهم گفت:

        دوست عزیز
        کوتاهی خود در برابر روستاها را می‌پذیریم و از این بابت از روستاییان عزیز پوزش می‌طلبیم ولی توجه داشته باشید این امر از این بابت است که تعداد خبرنگاران ما محدود هستند

        ولی از همین جا رسما

        به شما و همه کسانی که موافق نظر شما هستند اعلام می‌کنیم با آغوش باز به استقبال اخبار دست اول روستاها می‌رویم
        پس هر کس مرد عمل است بسم الله این هم شماره تلفن همراه ما 09397077524

        به استقبال اخبار و مقالات معرفی روستاها می‌رویم و حتی الامکان هزینه‌ای هم بابت حق الزحمه تهیه خبر یا یادداشت پرداخت خواهیم کرد

        این پیام به منزله اتمام حجت بود با همه کسانی که منتقد کم کاری پونه زار در مورد روستاها هستند

        ما دستمان را دراز کردیم تا چه کسی مرد عمل باشد

Go to TOP