چاپ خبــر
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان:

پیشینه تاریخی فریدونشهر قبل از آریایی‌ها قابل مطالعه است

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به وجود سایت‌های باستانی و قبرستان‌های ماقبل تاریخ در غرب استان، عملکرد در این حوزه را نزدیک صفر خواند و شناخته نبودن ظرفیت‌های گردشگری این مناطق و عدم بازاریابی گردشگری را دو کوتاهی بزرگ در صنعت توریست غرب استان خواند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، با حضور مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و جمعی از مسئولین و صاحبان طرح‌های گردشگری شهرستان، کارگروه فرهنگی-اجتماعی شهرستان فریدونشهر به ریاست فرماندار در محل فرمانداری برگزار شد.

حضار در این جلسه به بیان مسائل، مشکلات و دغدغه‌های مربوط به حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان پرداختند و ضمن درخواست رفع این مشکلات، پیشنهادات خود در جهت بهره گیری از این حوزه برای توسعه شهرستان را ارائه دادند.

در این جلسه ناصر اسدی، فرماندار فریدونشهر، با بیان این که جذب گردشگر بروزترین روش جذب سرمایه و رسیدن به توسعه پایدار است از همه دستگاه‌های دولتی شهرستان خواست با انعطاف پذیری راه را برای پیشرفت صنعت گردشگری در فریدونشهر باز کنند.

مسئول دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدونشهر نیز با بیان این که از سال 1386 پایگاه حفاظتی میراث فرهنگی در فریدونشهر راه اندازی شده است، از کشف 100 تپه تاریخی در شهرستان ظرف مدت پنج سال خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد 10 تپه دارای ارزش بالای تاریخی شناسایی شده‌اند.

محمدی با بیان این که سالانه حدود 600 هزار گردشگر وارد شهرستان می‌شوند، از درآمدزا نبودن این تعداد قابل توجه گردشگر برای شهرستان به علت‌های یک روزه بودن سفرها، هم استانی بودن مسافران و نبود زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگران سخن گفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به عنوان مهمان ویژه این کارگروه، علم و فناوری، هنر و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را سه محور برنامه پنجم توسعه در استان بیان کرد و گفت: باید فعالیت در حوزه جذب گردشگر را به عنوان اولین محور توسعه استان و منطقه به طور جدی پیگیری کرد.

فریدون الهیاری توجه به حوزه تخصصی خود در شهر اصفهان را باعث رشد چند برابری ورود گردشگر از سال 92 دانست. وی از وجود 22 هزار اثر و جاذبه تاریخی و فرهنگی در استان اصفهان خبر داد و گفت: بر اساس آثار به دست آمده پیشینه تاریخی فریدونشهر قبل از آریایی‌ها قابل مطالعه است.

متصدی بخش گردشگری استان با بیان این که بضاعت ساختاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پاسخگوی محافظت از همه مراکز تاریخی و فرهنگی نیست، از برنامه این سازمان برای تأسیس انجمن‌های مردمی حافظ این میراث خبر داد و افزود: با تأسیس این انجمن‌ها مراقبت از میراث فرهنگی در بطن جامعه قرار خواهد گرفت.

Miras001

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به وجود سایت‌های باستانی و قبرستان‌های ماقبل تاریخ در غرب استان، عملکرد در این حوزه را نزدیک صفر خواند و شناخته نبودن ظرفیت‌های گردشگری این مناطق و عدم بازاریابی گردشگری را دو کوتاهی بزرگ در صنعت توریست غرب استان خواند.

وی اظهار کرد: حوزه صنایع دستی در فریدونشهر و دیگر شهرستان‌های غرب استان مورد غفلت قرار گرفته است و لازم است مسئولین تلاش خود برای تأسیس پایگاه‌های توسعه و بازاریابی صنایع دستی به کار بندند چرا که صنایع دستی فرصت شغلی و درآمدزایی بالایی برای این مناطق به همراه خواهد داشت.

الهیاری از «بوم گردی» نیز سخن گفت و با مثال زدن شهرستان خور و بیابانک به عنوان یک نمونه موفق در جذب گردشگر از طریق بوم گردی، از مسئولین شهرستان‌های مختلف استان خواست نسبت به برندسازی در این حوزه اقدام نمایند. وی از ارائه تسهیلات صدمیلیونی به متقاضیانساخت اقامتگاه‌های بوم گردی در فریدونشهر سخن گفت.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با توجه به گستردگی حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان فریدونشهر و با توجه به نیاز این شهرستان به فعالیت بیشتر در این زمینه قول تبدیل دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فریدونشهر به نمایندگی و افزایش کارشناسان برای این دفتر را داد.

  1. این سخنی که فرماندار گفته اند بیش از 25 سال است که دیگران هم فقط تکرار کرده اند ولی دریغ از یک ذره عمل!

  2. سلام
    1 – میشه یه نفر انعطاف پذیری مسئولان را برا ما ترجمه کنه .
    2 – این قبرستانهای ما قبل تاریخ کجا بوده تا حالا که کسی ازشون خبری نداره ؟
    3 – قبل از کوچ ما گرجیها مگه کسی دیگه هم اینجا ساکن بوده ؟
    4 – بهتر نیست مسئولان محترم مخصوصا” برادران مسئول پیست اسکی بجای هزینه های آنچنانی توی پیست ، فکری هم برای حفظ صنایع دستی شهرمون کنن ؟

Go to TOP