چاپ خبــر

نفوذ سخت ایالات متحده در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا+نقشه

آمریکا عمدتاً بعد از جنگ دوم جهانی در کشورهایی که جنگ را باخته بودند مانند ژاپن، آلمان و ایتالیا و همچنین در کشورهایی که به کمک آمریکا در بازسازی کشورشان نیاز داشتند مانند سایر کشورهای اروپایی اقدام به تأسیس پایگاه‌های نظامی کرد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از مسیرآنلاین، آمریکائی‌ها نسبت به همه جای دنیا این روح استکباری را دارند. در جنگ بین‌الملل دوم، بعد از آنی که ژاپن را شکست دادند، پایگاه در آنجا درست کردند، که هنوز پایگاه آمریکائی‌ها در ژاپن هست. ژاپنی‌ها با این همه پیشرفتهای علمی، هنوز نتوانستند پایگاه آمریکا را در ژاپن جمع کنند! … به مردم ظلم میکنند، اذیت هم میکنند؛ … تجاوز به نوامیس و کارهای‌خلاف دیگر؛ … در کره‌ی جنوبی هم پایگاه‌های آمریکا هنوز هست. در عراق، نقشه‌ی آمریکا این است که پایگاه بسازد و پنجاه سال، صد سال در عراق مستقر بشود؛ و در افغانستان؛ چون افغانستان نقطه‌ای است که اگر آنجا پایگاه داشته باشند، میتوانند بر کشورهای آسیای جنوب غربی، بر روسیه، بر چین، بر هند، بر پاکستان و بر ایران تسلط داشته باشند. دارند این همه آنجا تلاش میکنند، برای اینکه آنجا پایگاه دائم درست کنند و بمانند. این معنای استکبار است.(1388/08/12)

جملات بالا سخنان رهبر انقلاب در روز 13 آبان 1388 است که بدرستی «نفوذ سخت» ایالات متحده آمریکا را در سراسر دنیا نشان می دهد؛ آمریکا عمدتاً بعد از جنگ جهانی دوم در کشورهایی که جنگ را باخته بودند مانند ژاپن، آلمان و ایتالیا و همچنین در کشورهایی که به کمک آمریکا در بازسازی کشورشان نیاز داشتند مانند سایر کشورهای اروپایی اقدام به تأسیس پایگاههای نظامی کرد.

البته ایالات متحده از طریق پیمانهایی نظیر «ناتو» نیز بهانه های خوبی برای نفوذ نظامی خود در کشورهای مختلف بدست آورد؛  سایر پایگاههای نظامی آمریکا در سایر کشور ها بر اساس موارد زیر ایجاد شده اند:

1- حفاظت از منابع استراتژیک انرژی

حمله به افغانستان و عراق و حضور سنگین نظامی در خلیج فارس از طریق پایگاههای نظامی آمریکا در عربستان(مقر فرماندهی مرکزی آمریکا با 8 پایگاه نظامی)، بحرین (مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا)، کویت (پس از آزادسازی کویت از اشغال صدام)، عمان، امارات(4 پایگاه نظامی) و قطر

2- کنترل اقتصادی، مواد معدنی و انرژی های تجدیدپذیر دنیا

در واقع پایگاه های نظامی آمریکا در قسمتی از آفریقا و آمریکای جنوبی صرفا برای کنترل و دسترسی به منابع گسترده اقتصادی، بیولوژیکی، مواد معدنی و منابع آبی نظیر حوزه آمازون است.

3- کنترل کشورهای مخالف با سیاستهای آمریکا و جنبشهای مردمی

ایجاد پایگاههای نظامی در کره جنوبی، حاشیه خلیج فارس، افغانستان، عراق، ترکیه، کشورهای حاشیه غربی روسیه نشان از عزم امریکا برای کنترل جدی کشورهای مخالف و جنبشهای مردمی علیه آمریکا در کشورهای مختلف دارد.

پایگاه‌های مهم‌ نظامی آمریکا

1٫ فرماندهی اروپا- اشتوتگارت منطقه ای در حدود 13 میلیون مایل مربع را در 89 کشور از نروژ تا بالتیک مدیترانه بخشی از خاورمیانه تا کیپ گود هوپ در آفریقای جنوبی را تحت پوشش هوایی دریایی و زمینی دارد.

2٫ مرکز آموزشی ارتش هفتم  و مرکز یکصدم  گروه پشتیبانی در شهر Grafenwoehr   آلمان.

3٫ مرکز تمرین در آب و هوای استوایی در شهر Fort Clayton  پاناما از 1962

4٫ مرکز نیروی دریایی در اروپا و گوام که 100 میلیون مایل مربع  را در برمی گیرد و شامل 200 کشتی و 250 هزار دریانورد است

5٫ مرکز هوایی نیروی دریایی در Keflavik, Iceland

6٫ مقر پشتیبانی دریایی  در , Naples, Italy

7٫ مقر دریایی در اسپانیا تنگه جبل الطارق   Rota, Spain

8٫ پایگاه عملیاتی نیروی دریایی در ژاپن Sasebo, Japan  این پایگاه   مقر ناوگان هفتم دریایی با 60 کشتی 350 جنگنده و 60 هزار پرسنل  است

9٫ پایگاه هواییSigonella Italy ایستگاه سیگونلا ویژه عملیات در مدیترانه است. این پایگاه  مرکز استقرار 3100 نظامی و 800 غیر نظامی است که بیشتر به یگان هوایی شانزدهم و  ناوگان جنگی سی و یکم اختصاص دارد.

10٫ پایگاه  هوایی توزلا در بوسنی Tuzla Air Base, Bosnia-Herzegovina

11٫ پایگاه هواییIncirlik  در جنوب  ترکیه  مختص یگان سی و نهم رزمی هوایی است

12٫ پایگاه هوایی Kadena Air Base at Okinawa در ژاپن

13٫ پایگاه هوایی Misawa Air Base در ژاپن جزیره Honsyu مرکز یگان سی و پنجم  رزمی

14٫ پایگاه هوایی Yokota Air Force Base ژاپن در 28 مایلی توکیو  مقر یگان  ترابری 374

15٫ پایگاه هواییUSMC Air Station Iwakuni در 45 مایلی هیروشیما مرکز یگان هوایی یکم نیروی دریایی

16٫ پایگاه هوایی Kunsan Air Base در کره جنوبی 15 مایلی سئول مقر یگان هشتم رزمی نیروی هوایی

17٫ پایگاه هوایی Osan Air Base  کره جنوبی  یگان 51 رزمی هوایی و یگان هفتم هوایی

18٫ پایگاه هوایی Ramstein Air Base در آلمان  یگان ترابری هوایی هشتاد و ششم

19٫ پایگاه هوایی Taszar Air Base مجارستان وابسته به یگان  406  ام

20٫ پایگاه  هوایی در بگرام افغانستان

آنچه که مشخص است آمریکا با وجود اینکه قدرتمندترین کشور جهان از نظر میزان و حجم تجهیزات دفاعی و تهاجمی است اما در عین حال از یک روانشناسی ترس برخوردار است و با ایجاد پایگاههای متعدد نظامی بسیاری از تعاملات سیاسی در دنیا و معادلات منطقه ای و جهانی ناشی از حضور نظامی مستقیم خود در بیش از 100 کشور دنیا رقم زده است؛  ناگفته پیداست استفاده یا به عبارتی دیگر غارت منابع ملی کشورها بویژه در آفرریقا و آمریکای لاتین و … تنها بواسطه تحت لوای حضور نیروهای زمینی، دریایی و هوایی آمریکا شکل میگیرد و البته ایالات متحده علاوه بر نفوذ سخت، در کشورهایی که امکان حضور نظامی ندارد، «نفوذ نرم» یا همان نفوذ فرهنگی را انتخاب می کند.

  1. فقط تا ابد بگو مرگ براستعمار.ومرگ برآمریکا

  2. این راآن هوطنان ارجمند ما بخوانند وبدانندکه تمدن وآسایشی که غرب ادعا میکند درامریکا وجود دارد وخیلی ازآنها فکرمیکنند که تنها راه نجات ما بدست آمریکا ست بدانند که این هیولای کثیف بامکیدن خون میلیاردها انسان کره زمین وبدمستی باحقوق ملتهای جهان است که اینگونه رجزخوانی می کند وظلم ، پس بیدارباید بود وگول این هیولارانباید خورد وتا ابد باید ازاو دوری جست انشاءالله.

Go to TOP