چاپ خبــر
سلامت باشید؛

بد خوابیدن بیشتر از نخوابیدن خطرناک است

اختلالات خواب بیشتر بر خلق و خوی تاثیر می گذارد و اثر بد خوابیدن حتی از کمبود خواب هم مضرتر است. حتی ممکن است افسردگی را بهمراه داشته باشد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از نچرال نیوز، با توجه به مطالعه جدید منتشر شده در مجله خواب، افرادی که 3 شب متوالی خواب نامناسب داشته اند و مدام از خواب می پرند صبح ها بیشتر دچار مشکلات بدخلقی هستند.
نویسنده مطالعه پاتریک فینان استادیار روانپزشکی و علوم رفتاری در دانشگاه پزشکی جانز هاپکینز در بالتیمور و همکارانش می گویند یافته های آنها نشان می دهد اختلالات خواب بیشتر بر خلق و خوی تاثیر می گذارد و اثر بد خوابیدن حتی از کمبود خواب هم مضرتر است. حتی ممکن است افسردگی را بهمراه داشته باشد.
با توجه به آمار بنیاد ملی خواب، بزرگسالان 18-64 ساله باید 7-9 ساعت خواب شبانه مفید داشته باشند. در حالی که افراد 65 ساله و مسن تر باید در حدود 7-8 ساعت در شب بخوابند. این سازمان معتقد است خواب کافی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و داشتن خلق و خوی بهتر کمک کند.
مطالعات نشان می دهد که کیفیت خواب همچون طول مدت خواب مهم است. هنگامی که خواب شما را در طول شب مختل شود، بدین معنی است که خواب باکیفیتی نداشته اید و ضررش حتی از کمبود خواب هم بدتر است.
قطع خواب منجر به کاهش 31 درصدی در خلق و خوی می شود
فینان و همکارانش اثر اختلال در خواب بر روی خلق و خوی را مطالعه کردند. برای این بررسی 62 مرد و زن سالم انتخاب کردند. در این بررسی یک گروه هر شب خواب بی وقفه داشتند، گروهی دارای کمبود خواب، و گروه باقی مانده به عمد هشت بار در طول خواب بیدار شدند.
مراحل خواب با استفاده از پلی سومنوگرافی بررسی شد. این مراحل شامل بررسی سوابق امواج مغز، سطح اکسیژن خون، تنفس، ضربان قلب وحرکات چشم و پا در هنگام خواب شد. در پایان هر شب، از شرکت کنندگان خواسته شد تا احساسات مثبت یا منفی، مانند خشم یا شادی خود را بگویند. در انتها محققان دریافتند هیچ تفاوتی در خلق و خوی بین گروه اول وجود ندارد، اما افراد گروه سوم با کاهش 31٪ در خلق و خوی مواجه بودند. در حالی که افراد گروه دوم یک کاهش 12 درصدی در خلق و خوی را تجربه کردند.
در ارزیابی نتایج پلی سومنوگرافی محققان دریافتند بی خوابی مزمن – یک اختلال خواب است که بر حدود 10 درصد از جمعیت تاثیر می گذارد – افسردگی را بهمراه دارد.
منبع: ایمنا

Go to TOP