چاپ خبــر
گزارشی از گرجیان عاشورایی؛

حضور شیعیان گرجستان در راهپیمایی اربعین+تصاویر

در راهپیمایی اربعین، در مسیر نجف-کربلا، چشممان به پرچم کشور گرجستان افتاد، پرچمی متشکل از پنج صلیب قرمز. برایمان جالب بود از کشوری که پرچمش نماد مسیحیت است، در اجتماع بزرگ شیعیان جهان شرکت کرده بودند لذا جلو رفتیم تا بیشتر از کم و کیف قضیه باخبر شویم.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، جاذبه اهل بیت-علیهم السلام- چندسالی است که بیش از پیش عرض اندام می‌کند و این جاذبه هر ساله در روز اربعین اباعبدالله الحسین(ع) موجب به وجود آمدن بزرگترین اجتماع انسانی می‌شود؛ اجتماعی باورنکردنی از 27 میلیون نفر از محبان اهل بیت(ع).

عجیب‌تر آن که این شیعیان و حتی گاه غیرشیعیان صدها کیلومتر راه را با پای پیاده طی می‌کنند تا طبق سفارش امام عسگری(ع) خود را در روز اربعین در حرم مطهر حضرت ثارالله(ع) حاضر کرده و زیارت اربعین را قرائت کنند.

ArbaeenGorjiha007

مردم عراق به سبب حضورشان در کشوری که قدم به قدمش جای پای اهل بیت است، راه را یافته‌اند و هر ساله باشکوه‌تر از سال قبل در این مراسم عظیم شرکت می‌کنند. مردم ایران هم که چند سالی است به لطف منبر و رسانه‌ها، چشم خود را به دنیایی جدید باز کرده‌اند، میلیون‌ها نفری در این مراسم حاضر می‌شوند. اما نمی‌دانم چه جاذبه‌ای مردم را از کشورهایی که رسانه‌هایی همچون رسانه‌های جمهوری اسلامی در آن‌جا وجود ندارد، به پیاده روی اربعین می‌کشاند. کشورهایی نظیر آرژانتین، ایرلند، کلمبیا، گرجستان و … .

ArbaeenGorjiha006

در راهپیمایی اربعین، در مسیر نجف-کربلا، چشممان به پرچم کشور گرجستان افتاد، پرچمی متشکل از پنج صلیب قرمز. برایمان جالب بود از کشوری که پرچمش نماد مسیحیت است، در اجتماع بزرگ شیعیان جهان شرکت کرده بودند لذا جلو رفتیم تا بیشتر از کم و کیف قضیه باخبر شویم.

ArbaeenGorjiha001

با آن‌ها هم صحبت شدیم. فهمیدیم یک کاروان 52 نفره از شیعیان جعفری کشور گرجستان هستند که هم به زبان گرجی و هم به زبان آذری تکلم می‌کردند. سه روز در راه بودند تا اتوبوسشان به شهر نجف رسیده و آن‌ها را پیاده کرده بود و الان دومین روز پیاده روی خود را طی می‌کردند. وقتی از یک نفرشان به نام «روشن» پرسیدم چرا این همه سختی را تحمل می‌کند و این مسیر را پیاده می‌رود؟ با لبخند پاسخ داد: «امام حسین(ع) را که خودت می‌شناسی!».

ArbaeenGorjiha005

ArbaeenGorjiha004

از شیعیان گرجستان برایمان گفتند و بیان کردند گرجستان 500 هزار نفر شیعه دارد و این تعداد سوای دیگر مسلمانان حنفی مذهب است. اعضای یک انجمن خیریه با نام مبارک امیرالمؤمنین(ع) بودند. این انجمن همچون مولایمان علی(ع) به کمک‌های خیرخواهانه در کشور گرجستان می‌پردازد. نام مبارک علی(ع) روی لباس‌هایشان نقش بسته بود و بر روی سینه‌های خود عکس امام خمینی(ره)، امام خامنه‌ای و سیدحسن نصراله را چسبانده بودند.

 

  1. سلام بر امام حسین(ع) سالار شهیدان که عشق او نژاد وجغرافیا نمی شناسد.
    ممنون پونه زار که مارابه گرجیان شیعه گرجستان آشنا نمودید.
    این بهترین سوغاتی شما ازسفربه کربلای معلی برای ما گرجیان ایران بود که بدانیم گرجستان هم 500000 هزارشیعه وخیریه ای به نام امام علی علیه السلام دارد.ممنون

  2. این مطلب برای بعضی ها خیلی گران تمام می شود.؟!!

  3. من فکر میکردم شیعه فقط تو ایران و فقط چند نژاد

  4. بهنام گفت:

    ای کاش با شیعیان گرجستان می توانستیم بیشتر ارتباط برقرار کنیم. آنها نه تنها هم زبان ما هستند بلکه مهمتر از آن هم مذهب و هم دینمان می باشند. پونه زار هم لطف کنند و پیام دوم مقام معظم رهبری را به زبان گرجی روی وبسایت خود بگذارند.

  5. حسین حسین ثارالله حسین ابا عبدالله

  6. عمار گفت:

    با سلام
    بعضیا یاد بگیرن که بجای تعصب بیجا به مسیحیت و پرچم گرجستان بر روی ماشینهایشان , نماد اسلامی و اهلبیتی را بر ماشین ها و… نصب نمایند
    لطفا نشر دهید .

  7. من فکر میکردم که فقط ما گرجیان مقیم ایران شیعه هستیم ولی انگار امام حسین در قلب گرجیان گرجستان هم نفوذ کرده .من واقعا از دیدن پرچم گرجستان در بین عکسای بالا متاثر شدم ….امیدوارم ما گرجیان ایران هم بتوانیم امام حسین را انطور که هست بشناسیم و راهش را ادامه دهیم……

  8. آنها گرجی نیستن آذریهای جنوب شرقی گرجستان هم مرز با جمهوری آذربایجان هستن

  9. مگه میشه گرجستانی نباشندوپرچم گرجستان دستشون باشه ،اگه آذربایجانی بودن پرچم کشورخودشون رابرمی داشتن. درضمن پرچم نشانه اصالت هرکشوراست وهرکسی درهرکشوری زندگی می کنه باید پرچم کشورخودش رانصب کنه ولاغیر.

  10. سرمست گفت:

    فقط ای کاش میشد از طریق امکاناتی مثل تلگرام واتساپ یا دیگر نرم افزار ها با آنها ارتباط داشت

Go to TOP