چاپ خبــر
از طرف دانشجوی فریدونشهری؛

گزارش وضعیت سیب زمینی کاران فریدونشهری به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شد

دانشجوی فریدونشهری با بررسی وضعیت بازار سیب زمینی، گزارشی از وضعیت اسفناک محصول غالب منطقه و راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود را به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه داد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، رضا رحیمی صادقیه‌ای، عضو کمیته گفتمان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفتگو با خبرنگار پونه زار از تهیه گزارش جامعی از وضعیت سیب زمینی کاران فریدونشهری و ارائه آن به محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبر داد.

این دانشجوی رشته دکترا از دستور دبیر مجمع تشخیص مصلحت برای تهیه این گزارش سخن گفت و اظهار کرد: این گزارش شامل وضعیت جغرافیایی، فرهنگی و جمعیتی منطقه  است و در آن هزینه و سود کشت محصول سیب زمینی در این منطقه با بررسی‌های دقیق و مصاحبه با سیب‌زمینی کاران تهیه شده است. رحیمی صادقیه‌ای گفت: در پایان گزارش سه راهکار کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای بهبود وضعیت اقتصادی محصول سیب زمینی تقدیم دکتر رضایی شد.

وی بیان کرد: هزینه کشت تا برداشت سیب زمینی برای یک کشاورز فریدونشهری برای یک هکتار حدود 120 میلیون ریال است و این در حالی است که در وضعیت بد کنونی بازار کشاورز مجبور است محصول یک هکتار خود را به قیمت 110 میلیون ریال دولتی به فروش برساند و وضعیت زمانی بدتر می‌شود که بدانیم قیمت یک هکتار این محصول در بازار قریب به 80 میلیون ریال است.

عضو کمیته گفتمان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگرچه نمی‌­توان به آمار دقیقی پیرامون حجم محصول سیب زمینی کشت شده در منطقه اشاره کرد، اما باید گفت با توجه به اینکه کشت غالب مردم منطقه سیب زمینی است و از طرفی شغل بیش از 80 درصد مردم منطقه کشاورزی است، زندگی اقتصادی بخش عمده­‌ای از مردم منطقه با محصول سیب زمینی در ارتباط است.

رحیمی صادقیه‌ای سه راهکار برون رفت از وضع موجود محصول سیب زمینی را این چنین برشمرد: در کوتاه مدت اصلاح قیمت خرید تضمینی از 3600ریال به 10000ریال و انتقال این سیب زمینی­‌ها به دانشگاه‌­ها، پادگان‌­ها، حوزه­‌های علمیه و سایر مراکز دولتی در جهت حل مشکل فعلی کشاورزان؛ در میان مدت تلاش برای ساماندهی دقیق و اصولی و اخذ آمارهای دقیق و کارشناسی شده از حجم تولید، حجم مصرف، پراکندگی تولید، پراکندگی مصرف، بازاریابی خارجی برای محصول و ارائه یک برنامه و دستورالعمل دقیق و منطقی به کشاورزان برای کشت این محصول در سال­‌های آینده؛ در بلندمدت تلاش برای ابداع و نوآوری در زمینه انواع محصولات فرآوری شده از طریق محصول سیب زمینی و احداث کارخانه‌­های بزرگ تولید و فرآوری محصول سیب زمینی و در نهایت تبدیل محصول سیب زمینی کشاورزان به محصولات فرآوری شده در همین منطقه‌.

این دانشجوی فریدونشهری اظهار کرد: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از اطلاع از وضعیت سیب زمینی کاران، دستور بررسی این گزارش دردمندانه به وزیرجهاد کشاورزی را صادر نموده و مقرر شد دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیر این وضعیت تا حصول پاسخ مشخص باشد.

  1. با توجه به اينكه من و همشهريانم عمر خود را در توليد سيب زميني گذرانده ايم در سال زراعي 94 با براورد دقيق و حساب شده كاشت داشت و برداشت يك هكتار سيب زميني در مزارع روستاي خويگان عليا مبلغي بالغ بر107 ميليون ريال هزينه در بر داشته است . و اين درصورتيست كه برداشت متوسط سيب زميني در منطقه 30كيسه 60 كيلويي با وزن كلي 1800 كيلوگرم مي باشد و طبق آمار موجود قيمت محصول فوق از زمان برداشت تا هم اكنون از هركيلويي 3000 ريال بالاتر نرفته كه در مجموع كل در آمد يك هكتار 54 ميليون ريال مي باشد . حال كشاورزي كه در اصل منطقه فريدن سيب زميني كشت مي نمايد از هر هكتار بايد 53 ميليون ريال خسارت از محل در آمدي ديگر پرداخت نمايد كه اين خسارت در روستاهاي همجوار بيشتر مي با شد.لذا اين چنين خسارات و ضرر و زيانها منجر به مهاجرت جوانان به كلانشهر ها و بلا استفاده ماندن املاك كشاورزي مي باشد .استفاده از كشت جايگزين نيز با قيمت اجاره بهاي زمين و آب و همچنين اداوات كشاورزي مخصوص سيب زميني كه هر كشاورز خريداري نموده و عدم تجربه و اطلاعات و دانش كافي يك ريسك بزرگ و خطر ناك مي باشد و در كل تغيير الگوي كشت در روستاي خويگان عليا امكان پذير نمي باشد.

  2. بهنام گفت:

    دبیر مجمع چکار کند؟ مثل این است که ما در هنگام آتش سوزی عوض زنگ زدن به آتش نشانی به اداره ارشاد زنگ بزنیم. وزارت کشاورزی خودش اطلاع دارد و نیازی به اصلاع پیدا کردن محسن رضایی و دستور آن ندارد. مشکل مال منطقه ما و امسال هم نیست . سالهاست که کشور با آن درگیر است.در ضمن دبیر مجمع نمی تواند به وزرا دستور بررسی بدهند.

  3. سلام آقا بهنام این کاری بود که از دست من بر می آمد برای همشهریان و خویشاوندانم انجام بدهم و دادم، شما هم اگر می توانی کار بزرگتری کنی بسم الله…
    شماره آتش نشانی را که داری ان شاء الله

  4. صبح صادق گفت:

    آخ اگه محسن رضایی رئیس جمهورمی شد ما از منطقه مون حتما یک وزریر یا معاون وزیر یا حداقل مشاور وزیر داشتیم اونوقت نونمون تو روغن بود

  5. فاعتبروا یا اولی الابصار:اگر به جای سیب زمینی که اینهم آب مصرف می کند وهرساله با این مشکلات روبرو می شویم از کشت های جایگزین مانند کشت گل محمدی استفاده کنیم مزیتهای آن:
    1- مقرون به صرفه است ودر آمد بالای دارد
    2-کارخانه های تبدیلی هم دارد.
    3- سرمازدگی ندارد
    4-صرفه جویی در مصرف آب

Go to TOP