چاپ خبــر
پیشگیری و درمان با طب ورزشی؛

ورزش کوتاهترین راه مبارزه با مشکلات روانی چاقی

یکی از دغدغه امروز جامعه بشری با توجه به تاثیرات روانی آن داشتن تناسب اندام است که با پرداختن به ورزش میتوان براحتی به آن دست یافت.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروزه چاقی به یکی از مشکلات اصلی جوامع تبدیل شده است. متاسفانه سن ابتلا به چاقی در ایران سالانه رو به کاهش است. از مسائل و مشکلات چاقی بر سلامت جسمی که بگذریم ، چاقی می تواند باعث بروز مشکلات روانی بسیاری شود، که با توجه به کاهش سن ابتلا به چاقی این مشکلات و آسیب های روانی در سنین پایین و بین جوان ترها به مرور صدمات جبران ناپذیری بر روی جامعه می گذارد.

برای کسانی که چاق هستند، اضافه وزن و خطرات جسمانی ناشی از آن یک روی سکه است و روی دیگرش درگیری های روانی که فرد مبتلا با آن دست به گریبان است.

مسعود روشنی مدرس فدراسیون بدنسازی و  کارشناس تغذیه در مورد عوارض روانی چاقی به خبرنگار سایرحوزه های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با کمی دقت در جوامع بین المللی مشاهده خواهید کرد که  تغییر تغذیه مردم دنیا و روی آوردن به اغذیه های فوری (فست فودها)  بواسطه روز مره گی ها وترافیک کاری منجر به افزایش چاقی و بدنبال آن عوارض جسمانی و روانی بسیاری شده است.
متاسفانه اکثر افراد فقط به عوارض جسمانی چاقی توجه می کنند و از عوارض روانی آن یا بی اطلاع و یا غافل هستند .نداشتن اعتماد به نفس و منزوی شدن فرد مبتلا و همچنین تلاش برای دورشدن از اجتماع که در نهایت منجر به افسردگی می شود از عوارض مهم چاقی هستند.

*ورزش کنیم تا منزوی نشویم
بررسی ها نشان داده است  میزان افسردگی و اختلالات اضطرابی در چاق ها بیشتر از دیگران است، معمولا کسانی که با این مشکل دست به گریبانند منزوی و خجالتی می شوند و احساس خودکم بینی و اعتماد به نفس پایین، در هر عرصه ای کار را برایشان سخت تر می کند. درگیری های ذهنی با قضاوت شدن توسط دیگران، پذیرفته شدن در یک گروه، شکستن رژیم یا رعایت کردن آن و… باعث می شود  سلامت روانی آنها تهدید شود. بسیاری از چاق ها هر اتفاق و هر برخوردی را به نامتناسب بودن اندامشان ربط می دهند و همین نگاه باعث می شود  در حل مساله به مشکل بربخورند.

بسیاری از کسانی که از اضافه وزن رنج می برند بی تحرک هم هستند، بی تحرکی برایشان اضافه وزن به ارمغان آورده و اضافه وزن هم دلیلی برای بی تحرکی شان شده است. فوتبال بازی کردن، شنا کردن، کوهپیمایی و بسیاری از ورزش های غیرفکری نیازمند تحرک است و اضافه وزن اجازه تحرک زیاد را نمی دهد، همین مساله آزادی آنها را برای انتخاب تفریح دلخواهشان می گیرد.

لذا یکی از راه های عبور از این بحران در تمام جوامع اصلاح طرز فکر، طرز رفتار وتغییر ساختاری زندگی است که این مهم به هیچ طریقی به جز از طریق ورزش و فعالیت بدنی ممکن نمی شود.همانطور که می دانید  ورزش فواید مختلف جسمی و روانی  دارد و در افراد چاق علاوه براینکه باعث کاهش وزن و سلامت جسمانی وی می شود. دستیابی به تناسب اندام که یکی از دغدغه های جامعه بشری است را آسان تر می کند.

همانطور که چاقی در جوامع مختلف گسترش پیدا کرده به همان نسبت داشتن تناسب اندام نیز از اهمیت بالایی بین افراد جامعه بخصوص جوانان برخوردار است. گرایش به تناسب اندام در افرادی که چاق هستند و یا از تناسب اندام خوبی برخوردار نیستند ،پیامدهای روانی بسیاری همچون ضعف شخصیتی، ضعف اعتماد بنفس و بسیاری مشکلات روانی به همراه دارد.

به طور مثال وقتی فردی که دارای تناسب اندام نیست و یا از چاقی رنج می برد از حضور در مهمانی ها بدلیل مشکلات پوششی فراری است و کمتر در اجتماع نیز ظاهر می شود .همچنین بدلیل مشکلات حرکتی که بدلیل اضافه وزن بالا او را آزار می دهد از حضور در برنامه هایی که نیاز به فعالیت دارد همانند پارک ها، کوهپیمایی  خودداری میکند. این مثال ها شاید به ظاهر ساده باشد اما بسیار عواقب بدی در دراز مدت بر روی فرد خواهد داشت.

در اینجا باز اهمیت ورزش برای سلامتی و بالابردن اعتماد به نفس  خودنماییی می کند. در واقع ورزش کنیم تا سلامت باشیم،  اعتماد به نفس داشته باشیم و بیشتر در اجتماع حضور داشته باشیم.  ورزش سپری است در مقابل  روزمره گی های تکراری و واکنشی مثبت به حملات وتنش های روانی است.

*موفقیت در جامعه با تناسب اندام
روشنی تاکید کرد: طبق تحقیقات افرادی که دارای تناسب اندام هستند در عرصه های اجتماعی بسیار موفق تر از افراد چاق یا نامتناسب هستند. با کمی تامل متوجه خواهیم شد که این مقوله بسیار مهم است و اما بسیاری از ما بی تفاوت ازکنار آن  می گذریم. تمام روان کاوان اجتماعی و آسیب شناسان جامعه بشری مهر تاییدی بر مثمر ثمر بودن ورزش نسبت به مشکلات روانی و ناهنجاری های اجتماعی می زنند .حال این حلقه گمشده باکمی وقت کمی عشق کمی همت زنجیره سلامت شما را درعرصه سلامت جسمانی و اجتماعی بیشتر از پیش تضمین خواهد کرد.

برای قدم گذاشتن به دنیای سلامت جسم و روان خود  از روزی فقط پانزده دقیقه شروع کنید تا علاوه بر سلامتی جسمانی و روانی  تناسب اندام را به زندگی خود هدیه دهید.

Go to TOP