چاپ خبــر
وقتی اظهار همدردی، نماد با کلاسی می شود!

چرا کسی در برابر سفارت نیجریه شمع روشن نمی کند؟

چرا همدردان حمله تروریستی فرانسه برای نیجریه شمع روشن نمی کنند؟

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از آناج، شاید اتفاقات دهه اخیر در کشور های جهان در رابطه با عملیات های تروریستی دل هر فردی را به درد آورد و موجب شود تا انسان نسبت به کشته شدن همنوعانش محزون و اندوهگین گردد.

اتفاقاتی که در سوریه افتاد و به تبع آن عراق، لبنان و سایر کشور هایی که از مصیبت تروریسمِ دست پرورده شیطان بزرگ در رنجند، گواه بر این مدعاست که مردم جهان از نقشه های شوم عده ای در پشت پرده ها ناراحتند.

اما رسانه، حرف اول را در جهان امروز می زند و مهمترین ابزاری است که می تواند واقعیت ها را معکوس جلوه دهد و  عده ای چنین دیدگاهی به قدرت رسانه دارند و از آن به جای آگاه سازی اذهان عمومی به عنوان ابزار تبلیغاتی خود نگاه می کنند.

علی رغم این که بیش از چند دهه است که مردم مظلوم فلسطین تحت فشار های نظامی رژیم صیهونیستی قرار گرفته و به خاک و خون کشیده می شوند و کشور سوریه که هنوز در حال مبارزه با داعش ساخت آمریکاست و کشته شدن مردم مظلوم لبنان، یمن و… در سایه وحشی گری های صیهونیست و دوستانش، بحث هایی است که تازگی ندارد و هر انسانی که لحظه ای به تصاویر این خشونت ها و کشتار ها بنگرد نا خود آگاه هم که شده با کشته شدگان این فجایع اظهار همدردی می نماید.

اما نکته متمایزی که در این سال ها رخ داد حملات تروریستی در فرانسه بود، متمایز از این جهت که برخی افراد اظهار همدردی با مردم مظلوم سوریه، لبنان، فلسطین، غزه، یمن و… بیهوده ترین کار دنیا دانسته و حمایت از آنها را مذموم می پندارند در حالی که با وقوع اتفاقات فرانسه، همین افراد در برابر سفارت این کشور در ایران به نشانه همدردی شمع روشن کردند.

جای تاسف است که با کلاس گرایی در جامعه ما تا آنجایی پیش رفته که برخی ها بین انسان ها نیز تبعیض قائل شده و رنگ پوست و زبان و … را برای ابراز همدردی مصداق قرار می دهند.

با این حال سوال اینجاست که چرا همدردان حمله تروریستی فرانسه برای نیجریه هایی که کشته می شوند شمع روشن نمی کنند؟!

  1. میم. میم گفت:

    آیا فرانسه مهم‌تر است؟
    وزن (دقیق‌تر بگویم جرم) یک جسم عینی است. با یک ترازوی دو کفه‌ای می‌توان تشخیص داد چقدر وزن دارد. ولی گویا چیزی عینی و آبجکتیو به نام اهمیت وجود ندارد. ذهن است که به امور اهمیت می‌دهد. کسی که به فوتبال علاقه‌ای ندارد برایش مهم نیست کدام تیم قهرمان می‌شود. و کسی که بسیار گرسنه است به غذا بسیار اهمیت می‌دهد. پس اگر بخواهیم به کسی نشان دهیم چیزی مهم است یا نیست با چالش مواجه می‌شویم. ولی از آنجایی که همه‌ی ما هوموساپینس هستیم اشتراکات روانی نیز با یکدیگر داریم. تقریباً همگی — حداقل در زمان‌هایی — به امنیت، سلامتی، محبت، آزادی و مواردی از این دست اهمیت می‌دهیم. پس شاید این پرسش که آیا «فرانسه مهم‌تر است؟» را بتوان چنین ترجمه کرد: «آیا در فضای کشور فرانسه دستیابی به امنیت، محبت، سلامتی، آزادی و … میسرتر است؟»

Go to TOP