چاپ خبــر
نماینده فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوپین میاندشت در مجلس:

درمان معضل سیب زمینی ، تأسیس صنایع تبدیلی از جمع کردن سرمایه‌های خرد شهرستان است

در نشست سیب زمینی کاران فریدونشهری، جمع کردن سرمایه‌های خرد شهرستان در قالب شرکت‌های تعاونی و تاسیس صنایع تبدیلی و جذب گردشگری کشاورزی به عنوان درمان مشکل سیب زمینی از طرف مسئولین مطرح شد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، نشست خانه کشاورز فریدونشهر امروز با حضور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار فریدونشهر، رئیس خانه کشاورز استان اصفهان و کشاورزان سیب زمینی کار شهرستان در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدونشهر برگزار شد.

SibZamini002

بهروز اصلانی که مسئولیت خانه کشاورز فریدونشهر را به عهده دارد، در ابتدای مراسم قیمت پایین خرید تضمینی سیب زمینی توسط دولت و الزام جداسازی و سورت کردن جهت خرید تضمینی این محصول را اجحاف در حق کشاورزان دانست و هدف از این نشست را رساندن صدای اعتراض سیب زمینی کاران فریدونشهری به گوش دولت بیان کرد.

SibZamini001

عبدالرضا سپیانی، رئیس صنف کشاورزان فریدونشهر، کشاورزی را مسأله مهم شهرستان دانست و از مسئولانی که طی سال‌های گذشته به جای پرداختن به کشاورزی در منطقه به دنبال انتقال صنعت به این شهرستان بوده‌اند، انتقاد کرد. وی گفت: اگر قرار باشد روزی صنعتی به فریدونشهر آورده شود باید صنایع تبدیلی و جانبی محصولات کشاورزی این شهرستان باشد.

رئیس صنف کشاورزان فریدونشهر از تشکیل 14 جلسه طی دو ماه گذشته با اصناف کشاورزی استان در رابطه با محصول سیب زمینی خبر داد و افزود: مشکل خرید سیب زمینی، مشکلی است که هر سال در این فصل مطرح می‌شود و با گذشت این فصل به فراموشی سپرده می‌شود تا فرا رسیدن برداشت سال دیگر.

SibZamini003

* دولت در تنظیم بازار سیب زمینی کوتاهی کرده است

سپیانی از سودجویی برخی از سیب زمینی کاران نیز انتقاد کرد که با مخلوط کردن سیب زمینی ارزان قیمت شهرستان‌های همجوار باعث کاهش کیفیت سیب زمینی شهرستان و مخدوش کردن اعتبار «سیب زمینی فریدن» شده‌اند. وی اظهار کرد: دولت تاکنون فکری به حال تنظیم بازار این محصول نکرده است و با کوتاهی در این امر باعث شده وضع بازار سیب زمینی خراب شود، حالا هم مسئولیت وضع موجود متوجه دولت است و خود دولت باید این وضع را سامان بدهد، منتها نه با قیمت 360 تومان که پول گونی و بذر کشاورز هم تأمین نمی شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی فریدونشهر به عنوان دیگر سخنران جلسه از افزایش کشت این محصول در کشور سخن گفت و از زمانی صحبت کرد که فریدن یک سوم سیب زمینی کشور را تأمین می کرده و اکنون این مقدار به یک بیستم رسیده است.

SibZamini004

* 1.5 تا 2 میلیون تن سیب زمینی بیشتر از تقاضای بازار تولید می‌شود

علیرضا اصلانی میزان تولید این محصول در کشور را بین 4.5 تا 5 میلیون تن بیان کرد و گفت: از این مقدار یک میلیون تن سیب زمینی بذری است که نیاز کشت سال آینده است و دو میلیون تن نیاز مصرف کننده در کشور است فلذا 1.5 تا 2 میلیون تن از این محصول بیشتر از تقاضای داخلی تولید می‌شود.

وی به کوتاهی کشارزان فریدنی نسبت به این محصول اشاره کرد و اظهار کرد شهرهایی هستند که اخیرا کاشت سیب زمینی را آغاز کرده‌اند ولی از فریدنی که سابقه 150 ساله در کاشت این محصول دارد پیشی گرفته‌اند.

رئیس اداره جهادکشاورزی شرایط منطقه را برای تولید سیب زمینی بذری مساعد دانست و از کشاورزان خواست به تذکرات و آموزش‌های کارشناسان اداره جهاد کشاورزی توجه کنند تا هم کیفیت محصول و هم عملکردشان(میزان برداشت در هکتار) را افزایش دهند. اصلانی اظهار کرد: بخشی از مشکل سیب زمینی شهرستان با اصلاح الگوی کشت قابل حل است.

بعد از سخنان رئیس اداره جهاد کشاورزی نوبت به کشاورزان حاضر در جلسه رسید تا صحبت‌های خود را بیان کنند. یکی از کشاورزان از به کار بردن بذر اصلاح شده 1200 تومانی برای کاشت سیب زمینی سخن گفت و از این که باکیفیت ترین سیب زمینی را حاصل کرده ولی باز هم مشتری برای فروش آن ندارد. کشاورز دیگری هم با انتقاد از سخنان مسئولین مبنی بر کاشت محصول جایگزین از انجام این کار و عدم پاسخ دهی مناسب سایر محصولات در منطقه سخن به میان آورد.

SibZamini005

وی اظهار کرد: مستقر کردن صنایع تبدیلی در شهرستان به سرمایه و سرمایه گذار احتیاج دارد که فعلا وجود ندارد. کشاورز دیگر از اجبار دولت برای بسته بندی سیب زمینی‌های جداسازی شده در توری برای خرید تضمینی انتقاد کرد و گفت اگر قرار است سیب زمینی در نهایت دور ریخته شود چرا هزینه هر توری 600 تومان را با وجود نداری، جور کنیم و سیب زمینی خود را در آن بسته بندی کنیم؟

* وضعیت سیب زمینی را بارها به دولت تذکر داده‌ایم

سپس نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت پشت تریبون رفت تا از تذکرات متعدد خود در صحن علنی مجلس در رابطه با این محصول و جلسات مختلفش به همراه سایر نمایندگان مناطق سیب زمینی کاری شده با مسئولین دولتی از ابتدای نمایندگی‌اش تاکنون سخن بگوید.

محمدعلی اسفنانی خرید تضمینی را آخرین راه دانست و تصریح کرد: این که دولت در ابتدای عرضه سیب زمینی در بازار قیمت 360 تومان را برای خرید هر کیلو سیب زمینی اعلام می‌کند خود به بازار این محصول آسیب می‌زند و دیگر کسی حاضر نمی‌شود سیب زمینی را بالاتر از این قیمت بخرد.

وی از ناقص بودن اطلاعات دولت در مورد کشت این محصول و بازار این محصول در کشور انتقاد کرد و گفت: هیچ کس نمی‌داند چقدر سیب زمینی در کشور کشت می‌شود، چقدر برداشت می‌شود، چقدر باید تناژ داشته باشد، چقدر مصرف می‌شود و چقدر باید صادر شود؟ این نماینده مجلس از برداشت‌های مختلف این محصول در شهرستان از 15 تن در هکتار تا 70 تن در هکتار سخن گفت.

SibZamini006

* درمان معضل سیب زمینی، جمع کردن سرمایه‌های خرد شهرستان در قالب شرکت‌های تعاونی و تأسیس صنایع تبدیلی است

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر این که وظیفه دولت نظارت است، از توان تولید 130 قلم کالا از محصول سیب زمینی سخن گفت و از مردم خواست خودشان با تشکیل شرکت‌های تعاونی دست به کار شوند و با جمع کردن سرمایه‌های اندک خود، صنایع جانبی و تبدیلی این محصول در منطقه را راه اندازی کنند.

اسفنانی کشت Tape سیب زمینی اصلاح شده در روستای اسلام آباد و برداشت 70 تن در هکتار را برای کشاورزان مثال زد و از ایشان خواست طوری کشت کنند که قابل دفاع باشد. وی دور بودن فریدن نسبت به سایر شهرهای تولیدکننده سیب زمینی از مرزهای کشور را مانع بزرگ صادرات این محصول بیان کرد و گفت: بعد از جداسازی و سورت کردن سیب زمینی همدان از هر 50 کیلو 35 کیلو محصول سورت شده به دست آمد در حالی که بعد از سورت کردن سیب زمینی فریدن از هر 50 کیلو، 8 کیلو محصول سورت شده حاصل شد.

* گردشگری کشاورزی

فرماندار فریدونشهر هم در این نشست وظیفه دولت‌ها را سیاست‌گذاری کلان کشور دانست و تصریح کرد: امور کشاورزان باید به دست خودشان مرتفع گردد و خانه کشاورز محل ارتباط بین کشاورزان و دولت است. ناصر اسدی با بان این که مشکل سیب زمینی مشکل هر سال کشاورزان است، گفت: کشاورزان ناگزیرند به دنبال الگوهای جدید کشت بروند.

SibZamini008

وی نیتراته شدن آب برف انبار را بر اثر استفاده بیش از حد کشاورزان از کود دانست و گفت: وقتی اعلام می‌شود عرضه این محصول بیشتر از تقاضای بازار شده است خود کشاورزان باید به فکر چاره بیافتند.

نماینده عالی دولت در شهرستان از ظرفیت شهرستان برای گردشگر سخن گفت و از مقوله‌ای جدید به نام گردشگر کشاورزی پرده برداشت و  از کشاورزان خواست با همکاری اداره جهاد سازندگی به دنبال کسب درآمد از جذب گردشگری کشاورزی بروند.

  1. سلام گفت:

    درود بر عبدالرضا سپیانی. حرف حق.

  2. دلسوز گفت:

    آقایون مسئول و دست اندرکاران
    کشت جایگزین را جدی بگیرید.
    در کشت کشاورزان هیچگونه نظارت و راهنمایی ای صورت نمیگیره .
    بهتر نیس در کشت و تولید و همچنین بسته بندی مدرن زعفران سرمایه گذاری بشه؟؟؟

  3. انتخابات و دلی که برای کشاورز نمی سوزد الهم الرزقنا شفاعه الحسین

  4. به نظر من اقای سپیانی درست گفته اند ونیز در شهرستان به جز صنایع تبدیلی وگردشگری چیز دیگری جواب نخواهد داد گرچه کشاورزان محترم نیز باید به کیفیت محصول توجه کنند نه به کمیتی که به قیمت پرشدن گونی با خاک وسیب نامرغوب باشد*

  5. محمد گفت:

    یک گونی سیب زمینی خریدم . حدود یک سوم آن سبز، چند کیلو خراب ، چند کیلو خاک ، چند کیلو ریز و چند کیلو هم خیلی درشت. شاید حدود یک پنجم آن بدرد می خورد. گاهی هم لازم است به خودمان بگوییم از ماست که بر ماست.

  6. من تو اين جلسه آدم ديدم كه فقط ملكش همين الان يك ميليارد و سيصد ميليون تومان مي ارزه به علاوه اينكه دويست ميليون هم خانه و وسايل نقليه كشاورزي داره.يعني جمعا يك ميليارد ونيم سرمايه داره.والله باور كنيد بعضي روزا مثل خود من مجبور ميشه از نانوايي نون نسيه بگيره. خب اين چه زندگيه.با اين سرمايه ميشه زندگي پادشاهي تو حومه اصفهان داشته باشيم .اينجا هم خودمونا بدبخت كرديم هم اولادمونا

Go to TOP