چاپ خبــر

آمار کشته شدگان حوادث رانندگی کاهش نداشته/ پراید قاتل ۶۰ درصد اصفهانی‌ها

واقعیت اینجاست که تعداد تلفات ۲۵۰ هزار زخمی و بیش از ۲۷ هزار کشته جاده‌ای کشور در سال با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری ‌می‌کند و هر سال این آمار تکرار و تکرار می شود تا بسیاری از شهروندان ایرانی جان خود را به بدترین شکل ممکن از دست بدهند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از صاحب نیوز، ایران از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان به عنوان دومین کشور قرار گرفته و رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده است.

و باز هم آمار نشان می دهد روزانه ۳۲ میلیارد تومان ضرر اقتصادی ناشی از تصادفات را متحمل می‌شویم.

در هر تصادفی که رخ می دهد هزینه های مورد نیاز برای هر نفر مجروح ۱ میلیارد تومان ،برای هر خسارت ۲۰ میلیون تومان و برای هر نفر کشته ۶هزار میلیارد تومان برآورد شده است که در هر سال رقم قابل توجهی را به کشور تحمیل می کند و جالب اینجاست که در کنار همه این هزینه ها بودجه ای برای بررسی علت آمار کشته ها و تلفات رانندگی در نظر گرفته نمی شود و ارگان ها با محققان در این زمینه همراهی نمی کنند.

*آمار کشته شدگان حوادث رانندگی کاهش نداشته است
رییس پزشکی قانونی استان اصفهان با بیان اینکه متاسفانه آمار تلفات ناشی از حوادث رانندگی ۶ ماهه سال جاری به نسبت سال گذشته تغییری به دنبال نداشته است افزود: تعداد جان باختگان حوادث رانندگی که به پزشکی قانونی ارجاع شده اند دراین مدت ۵۹۴نفر است که این آمار در مدت مشابه سال قبل ۶۰۱ نفر بوده است.

سلیمانی پور ادامه داد: از این تعداد کشته در سال جاری ۶۰ درصد موارد و تعداد ۳۳۷نفر مربوط به محورهای برون شهری، ۲۳۲ مورد مربوط به خیابان ها و جاده های شهری و ما بقی مربوط به جاده های روستایی می شود.

وی در بخش دیگر گفته های خود با اعلام اینکه ۲۰ برابر آمار کشته شدگان پرونده برای مجروحان تصادفات رانندگی تشکیل شده و برای ارائه نظر کارشناسی به پزشکی قانونی ارسال شده است.

به گفته وی، ۱۲ هزار پرونده برای مصدومان تصادف تشکیل شده که اغلب فرد برای تمام عمر معلول باقی می ماند.
وی خاطر نشان کرد: بسیاری از افرادی که جان خود را از دست می دهند در سنین جوانی و میان سالی هستند و عضوی فعال در جامعه محسوب می شوند.

*پراید قاتل ۶۰ درصد ایرانیان
رئیس پلیس راه استان اصفهان نیز خواب آلودگی، سرعت غیر مجاز، سبقت غیر مجاز و انحراف به چپ را پیشتاز تصادفات جاده‌ای استان اصفهان دانست و یاد آور شد: آمار تصادف و جان باختگان در جاده ها آمار خوبی نیست و هنوز با وجود تاکید و هشدارهای ارائه شده بسیار بالا است.

سرهنگ رضایی با اعلام اینکه به نظر می رسد مردم به هشدار های پلیس بی توجه هستند گفت: خودروی پراید بیشترین تلفات جاده ای را دارد و بارها اعلام شده که این خودرو برای جاده و سفرهای طولانی مناسب نیست اما باز هم مردم همچنان برای تردد و مسافرات از آن استفاده می کنند.

وی گفت: ۶۰ درصد حوادث جاده ای این استان اصفهان در چهار ماه گذشته مربوط به خودروی پراید بوده است و ایمن نبودن این خوردو، عامل بسیاری از تصادفات و حوادث ناگوار در جاده های استان اصفهان است.

*بدون فرهنگ سازی بهبود شرایط ممکن نیست
آمار نشان می دهد استان اصفهان دارای ۲۲ مقطع حادثه خیز و ۱۳۱ نقطه ی حادثه خیز است که مدیران معتقدند برای رفع نقاط حادثه خیز نیازمند تامین اعتبار هستند و دادخواه مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه بسیاری از نقاط حادثه خیز در حال رفع شدن است گفت: هر سال هزینه بسیاری برای رفع این نقاط انجام می شود.

هرچند دادخواه از مناسب یودن تعداد تابلوهای راهنما در سط جاده ها می گوید و معتقد است رانندگان به آنها توجهی ندارند اما کمبود یا نبود علایم رانندگی و شب‌نما نبودن بسیاری از آنها باعث بروز بسیاری از تصادفات در جاده ها می شود.

مشکل بزرگ دیگر وجود مشکل در روشنایی جاده‌ها است به گفته وی، اصفهان از نظر میزان راه استان پنجم و از نظر روشنایی راهها استان ۲۶ کشور است به طوری که برخی از جاده های برون شهری و اتوبان ها روشنایی و دید مناسبی در شب ندارند و همین موضوع تعداد تصادف ها مخصوصا در شب را افزایش داده است.

هرچند مقصر اصلی در تصادفات ایمن نبودن وسیله نقلیه و یا نامناسب بودن جاده ها است اما مدیر راهداری اداره راه و شهرسازی اصفهان معتقد است میزان کاهش در تصادفات ناچیز است و تا فرهنگسازی ایجاد نشود نمی توان انتظار بهبود شرایط را داشت.

*آماده باش ۳ ماهه در جاده های استان اصفهان

دادخواه در ادامه با اشاره به ورود به فصل زمستان و تشدید شدن بارندگی در برخی از مناطق اصفهان و افزایش تصادف در جاده ها به وجود ۷۵ گردنه و ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه از برف گیر بودن ۷۰ درصد راه های استان اصفهان خبر داد که بسیاری از تصادفات در این فصل به دلیل یخ زدگی راهها و اکثر موارد همراه نداشتن زنجیر چرخ تصادف رخ می دهد.

وی به فعال شدن طرح راهداری زمستانه از اوسط  آذر ماه و فعالیت ۱۰۰ اکیپ با حضور۷۵۰ نفر پرسنل در طرح راهداری زمستانه استان اصفهان اشاره کرد و گفت: ۵۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات در راه های استان اصفهان مخصوصا راهدارخانه ها، گلوگاه ها و نقاط صعب العبور استان اصفهان فعال است تا در صورت بارش و برف و باران بتوان جاده ها را برای تردد آماده کرد.

در این طرح نیروهای راهداری، هلال احمر، مرکز فوریت های پزشکی ۱۱۵و پلیس راه همکاری دارند و به صورت آماده باش سه ماهه زمستان، خدمات رسانی در سطح جاده ها را انجام می دهند.

معاون وزیر راه نیز با توصیه به رانندگان در مورد اطلاع از وضعیت راهها قبل از سفر گفت: رانندگان از شرایط جاده ها از طریق سایتwww.140.irمطلع شوند.

داوود کشاورزیان خاطر نشان کرد: شرایط سفر در زمستان می طلبد که ایمنی خودرو و همراه داشتن وسایل نقلیه بیشتر مد نظر رانندگان قرار داشته باشد اما متاسفانه درصد بسیاری از افراد بدون حتی زنجیر چرخ قدم به جاده می گذارند که خود باعث تصادف های زنجیره ای می شود.

  1. عامل مرگ و مبر جادهای ایران پراید نیست بلکه رانندگی افتضاح مردم است که هیچ توجه ای به شرایط جاده وضعیت ایمنی ماشین ، علائم راهنمایی و رانندگی، فاصله طولی و همپنین عدم کنترل اعصاب و روان خود می باشد.بله ، پراید هم عامل است ولی مطمئن باشید با خذف آن از جادها هم تغییر محسوسی نخواهد شد.

Go to TOP