چاپ خبــر

۱۰ رویداد مهم در سال ۲۰۱۵

تنها چند روز به پایان سال ۲۰۱۵ میلادی باقی مانده است. جهان در این سال شاهد اتفاقات و وقایع مهمی بود. برخی از این رویدادها به همراه تصویر مرتبط در این قسمت آورده شده است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از خبرگزاری دانشجو، تنها چند روز به پایان سال 2015 میلادی باقی مانده است. جهان در این سال شاهد اتفاقات و وقایع مهمی بود.  برخی از این رویدادها به همراه تصویر مرتبط در این قسمت آورده شده است.

 

وحشت در قلب پاریس

افراد مسلح هفتم ژانویه (17 دی 93) به دفتر نشریه طنز شارلی ابدو در پاریس حمله کردند و 12 نفر از جمله سردبیر این نشریه را کشتند. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

 

توافق تاریخی

جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در 14 ژوئیه (23 تیر) در شهر وین، پایتخت اتریش، بر سر برنامه هسته‌ای ایران به توافق دست یافتند. به موجب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تهران در ازای رفع تمامی تحریم‌ها فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود می‌کند.

 

«انسانیت به ساحل آورده شده»

آیلان کردی، کودک کرد تبارِ اهل سوریه، در جریان مهاجرت به اروپا در دوم سپتامبر (11 شهریور) در دریای مدیترانه غرق شد. تصویر پیکر بی جان این کودک سه ساله که در ساحل بودروم ترکیه  پیدا شد، در رسانه های دنیا تکثیر شد و واکنشهای گسترده ای در پی داشت.

 

فاجعه منا

در پی وقوع فاجعه منا در مناسک حج امسال در 24 سپتامبر (دوم مهر) شمار بسیاری از زائران خانه خدا جان باختند. عربستان سعودی ادعا می‌کند در این حادثه 770 نفر کشته شدند، اما مسئولان سازمان حج و زیارت ایران شمار تلفات را 4700 نفر عنوان کردند؛ 464 تن از قربانیان این فاجعه ایرانی بودند.

 

کشف آب در مریخ

دانشمندان سازمان ناسا می‌گویند داده‌های ماهواره‌ای حاکی از آن است که آب به طور ادواری در سطح مریخ جریان دارد. بنا بر تحقیقی که 28 سپتامبر (ششم مهر) منتشر شد، در ماه‌های گرمتر فصل تابستان در مریخ، آب در دره‌ها و دیواره حفره‌های روی سطح این سیاره جریان دارد. این یافته‌ها باعث شد امیدواری‌ها برای ایجاد زندگی در سیاره سرخ افزایش یابد.

 

حملات تروریستی پاریس

حملات تروریستی 13 نوامبر (22 آبان) در شش نقطه متفاوت در پاریس، پایتخت فرانسه به کشته شدن 130 نفر و زخمی شدن بیش از 350 تن دیگر انجامید. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

 

سرنگونی جنگنده روسیه

جت‌های ترکیه 24 نوامبر (سوم آذر) یک بمب افکن سوخوی24 روسیه را سرنگون کردند. در این حادثه یک خلبان روس کشته و یک خلبان دیگر نجات یافت. آنکار مدعی شده این بمب افکن حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است و به همین دلیل از روسیه عذرخواهی نکرد. کرملین ادعاهای ترکیه را رد کرده و این اقدام آنکارا را «خنجر از پشت» توصیف کرد.

 

راهپیمایی میلیونی اربعین

میلیون‌ها نفر از دوستداران و ارادتمندان سالار شهیدان امام حسین (ع) روز اربعین حسینی  2 دسامبر (11 آذر)برای برپایی عزاداری خود را به کربلا رساندند. به گفته مقامات عراقی حدود 27 میلیون نفر در ایام اربعین وارد کربلا شدند.

 

کشتار شیعیان در نیجریه

نظامیان ارتش نیجریه 13 دسامبر (22 آذر) به منزل شیخ ابراهیم زکزاکی، رئیس جنبش اسلامی این کشور، در شهر زاریا حمله کردند و این روحانی شیعه و همسرش را دستگیر کردند. به گفته منابع محلی، ارتش صدها نفر از مسلمانانی که قصد حفاظت از زکزاکی را داشتند، کشته است. دیده بان حقوق بشر  نیز اعلام کرد: «به نظر می‌رسد کشتار صدها تن از شیعیان عضو جنبش اسلامی نیجریه از (21 تا 23 آذر) توسط سربازان ارتش این کشور کاملا غیر قابل توجیه است.»

 

فرود عمودی فضاپیمای فالکون 9

یک راکت فضاپیمای فالکون 9 که برای انجام انتقال محموله‌ای به مدار زمین ارسال شده بود، توانست برای نخستین بار در طول تاریخ یک فرود عمودی موفقیت آمیز داشته باشد و در 21 دسامبر (30 آذر) در پایگاه کیپ کارناوال به زمین نشست. بازگشت سالم فالکون 9 به زمین پیشرفتی بزرگ در زمینه ارتقا فناوری‌های راکتی فضایی محسوب می شود.

Go to TOP