چاپ خبــر
در پی بارش‌های بی‌سابقه در چند سال اخیر؛

امکانات شهرستان برای عبور از برف‌های سنگین کافی نیست/مسئولان قبل از وقوع بحران تدبیر کنند

بارش سنگین و پیش بینی نشده برف در سال جاری سوای این که موجبات شادی مردم را فراهم کرده است، مشکلات فراوانی را برای عبور و مرور و انجام امور روزانه مردم به وجود آورده است که اعتبارات و امکانات دستگاه‌های خدمت رسان شهرستان پاسخگوی رفع این مشکلات نیستند و ادامه این وضع می‌تواند به یک بحران در شهرستان بیانجامد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، شهرستان فریدونشهر در سال جاری از حیث میزان بارش ها و نوع بارش ها که عمدتاً به شکل برف بوده است، رکورد جدیدی در طول 10 سال گذشته ثبت کرده است.

این بارش های عمدتاً سنگین که تاکنون به هفت مرتبه رسیده است هر دفعه با بسته شدن راه های آنتنی روستایی و مسیرهای اصلی دهستان پشتکوه دوم و گاه پشتکوه اول و پیشکوه همراه بوده است و در آخرین مرتبه بارش که روز گذشته رخ داد حجم برف و شدت کولاک به حدی بود که حتی در دو کیلومتری جاده فریدونشهر-سیبک، ارتفاع برف کنار جاده را بعد از برف روبی به سه متر می رساند.

BarfRoobi002

با عنایت به اهمیت گشوده بودن راه های ارتباطی بین روستاها و شهرها و معابر شهری و روستایی، مهمترین مسأله بعد از هر بارش، برف روبی جاده ها و معابر است چرا که هرگونه خدمت رسانی و رفع نیازی وابسته به باز بودن راه ها است.

اما این حجم برف در 540 کیلومتر راه داخلی شهرستان و در حدود 178 هزار مترمربع معبر شهری، آن هم وقتی کولاک و بهمن در میان باشد مشکل بزرگی محسوب می شود. در طی بارش های گذشته مردم شاهد تلاش شبانه روزی رانندگان و کارگران شهرداری و اکیپ های راهداری بوده اند ولی آن چه دیده می شود، کم بودن همه این تلاش ها در برابر وسعت بارش ها است.

BarfRoobi005

بدون شک راهدارخانه های دهستان های پیشکوه، پشتکوه اول و پشتکوه دوم با این وسعت مساحت با 26 دستگاه خودرو سنگین، نیمه سنگین و سبک که گاها فرسوده نیز هستند، نمی تواند از پس این بارش ها برآید کما این که امروز اداره راه و شهرسازی از شرکت تعاونی دهیاری ها درخواست کرده بود به کمک این اداره در جهت برف روبی جاده اصلی فریدونشهر-سیبک برآید.

در این رابطه ارسلان میسائی، سرپرست شرکت تعاونی دهیاری های فریدونشهر، توضیح می‌دهد:

در داخل شهر فریدونشهر هم وضعیت خیلی بهتر از این نیست. چرا که شهرداری با در اختیار داشتن تنها شش دستگاه ماشین آلات برف روبی و دو دستگاه خودرو سبک که میانگین سنی بالای 30 سال دارند قطعا نمی تواند به برف روبی معابر فریدونشهر بپردازد و این مسأله با وجود گذشت چند روز از بارش برف، موجب اختلال در رفت و آمد وسایل نقلیه در کوچه ها و خیابان های فرعی شهرستان شده است.

BarfRoobi001

علاوه بر این شهردار فریدونشهر با اشاره به کمبود اعتبارات و امکانات شهرداری در گفتگو با خبرنگار پونه زار تصریح کرد: در قانون قید نشده است که برف روبی معابر از وظایف شهرداری است و با توجه به این که بارش برف موجب اختلال در عبور و مرور و امور روزانه مردم می شود، ستاد مدیریت بحران شهرستان باید برای این موضوع تصمیم گیری نماید.

این وضعیت توجه ویژه مسئولین در رابطه با تأمین بودجه، امکانات و نیروی انسانی بیشتر برای دستگاه های خدمات رسان شهرستان را در کمترین زمان ممکن می طلبد چرا که در صورت ادامه این شرایط با فعالیت سامانه های بارشی پیش رو، روز به روز برف روبی معابر شهری و روستایی و جاده های مواصلاتی سخت تر شده و این امکان است که حجم بارش ها بر سرعت برف روبی ها غلبه کرده و موجب بسته شدن راه ها، گرفتار شدن مردم و حتی ماشین آلات کنونی برف روبی شود.

BarfRoobi006

برف نعمتی است که علاوه بر مردم شهرستان موجبات شادی و نشاط دیگر نقاط استان و حتی کشور را فراهم می کند و این شایسته نیست مردم فریدونشهر به تنهایی با دشواری های ناشی از بارش برف دست و پنجه نرم کنند و مرکز استان با اطلاع از بارش برف در فریدونشهر تنها به میزان پر شدن سد زاینده رود و یا زمان مناسب برای تفریح در پیست اسکی بیاندیشد.

  1. باسلام واحترام وعرض خسته نباشید به تمامی خدمتگزاران صدیق
    باکمال ادب وعرض ارادت به مدیریت محترم سایت ارزشمند پونه زار به خاطر پوشش خبری بسیارمناسب واصولی ازشرایط موجود درشهرستان ودست اندرکاران خدمت رسانی به این مردم محروم ازجمله اداره راه وشهرسازی،تعاونی دهیاری ها ،هلال احمر ،شبکه بهداشت ،اورژانس وبیمارستان حضرت رسول (ص) و شهرداری محترم شهرستان فریدونشهرکمال تشکرراداریم.چراکه ماشهروندانی که دراین شهرستان کاروزندگی میکنیم می دانیم که شرایط کاردراین منطقه چه سختی هایی داردوچه حوادث خطرناکی رابایدپشت سر گذاشت تاخدمتی انجام داد.ان حرف مرا فقط معلمان وخادمان اداری خدمت کرده دراین خطه درک می کنندوگرنه مسئولین استانی وکشوری که یکبارهم این فصل وایام کولاک رابه چشم ندیده اند توان درک این مسئله رانداشته ونخواهند داشت وفقط ازخدا وند متعال می خواهم برای یکبارهم که شده توفیق درک این مسئله رابه این تصمیم گیرندگان جامعه بدهد تا این ملت رادرک نمایندووظیفه خودرادرمورد قضاوت محرومیت این شهرستان درست انجام دهند .حال شما قضاوت کنیدباعرض پوزش

  2. تنديله گفت:

    معلما كه فوق العاده اذيت ميشن تواين ايام!!

    • ناشناس گفت:

      تو این چند روز که هوا خوبه یکبار با معلما سوار مینی بوس شو و برو تو یکی از این روستاها.بعدش برو تو کلاس.شش ساعت که تو کلاس بودی بیا دوباره سوار شو و بیا. شب وقتی میخوای بخوابی مطمعنا دیگه به این حرفت با وجدانت قضاوت میکنی.حالا مسیرهای پشتکوه و روستاهای دور دیگه پیشکشت!!!!

  3. دوست عزيز همچين حرف ميزنين انگار فقط معلما صبح ميرن سركار و بقيه خوابن . سخت ترين از ميني بوس سوارشدن چي ميتونه باشه! محض اطلاع جنابعالي
    يه سال 365 روز
    دي و خردادا كم كن كه وقت امتحاناس .چقد ميمونه بگيريم 310 روز
    3 ماه تابستونا كم كن ميمونه 220 روز
    78 روزش پنجشنبه و جمعس ميمونه 142 روز
    20 روزم بگيريم تعطيلات تقويمي و نعمت برف ميمونه 122 روز
    20 روزم تعطيلات عيد ميمونه 102 روز روز كاري.
    دنيا به كام عزيزان معلم.

  4. دوست عزیییییییییییز
    یه جوری حرف میزنین انگار معلمها تو دی و خرداد کار نمیکنن. کار طرح سوال و تصحیح امتحانا توی این ایام اونهم خارج از وقت اداری و زدن از وقت آزاد توی خونه چی میشه؟؟؟؟؟؟
    تابستونا هم معلمها به این دلیل نمیرن سر کار که وقت استراحت دانش آموزاست…
    تعطیلات عید رو هم که همه دارن.
    شماهم یه مقدار حقوق معلمها و ارگانهای دیگه رو مقایسه کن اونوقت میفهمی معلمها چقدر مورد ظلم واقع شدن…

  5. دوست عزیییییییییییز
    یه جوری حرف میزنین انگار معلمها تو دی و خرداد کار نمیکنن. کار طرح سوال و تصحیح امتحانا توی این ایام اونهم خارج از وقت اداری و زدن از وقت آزاد توی خونه چی میشه؟؟؟؟؟؟
    درود بر معلمان زحمت کش-زحمات معلمان را ارج می نهیم

  6. طبق مطالعات و پژ وهشهای علمی یک ساعت تدریس برابر با 15 ساعت بیل زدن انسان را خسته وفرسوده میکند !! شاید بپرسید چرا؟ چون تدریس هدفش فهماندن است و فهماندن کاری است سخت و طاقت فرسا

  7. اگه راس ت میگن معلما سه ماه تعطیلیوبیان دادگستری یا زندان یا پزشکی قانونی یا ثبت اسناد کارکنن با حقوق دو برابر اگه دوام اوردن هنر کردن تدریس معمولا بدون دلسوزی(همه داریم می بینیم)به دانش آموزای معصوم که هنر نیست من به برادر زنم گفتماگهانتقالی بگیری بیای دادگستری حقوقت دو برابر میشه میگفت نه شیر شتر نه دیدار عرب ماهمین که نون بی دردسر از اداره فرهنگ میگیریم کلامونو میندازیم قد اسمون

Go to TOP