چاپ خبــر

تعرفه های آب و فاضلاب روستایی در استان اصفهان، نصف شهرها شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی( آبفار) استان اصفهان گفت: از ابتدای سالجاری، تعرفه های آب و فاضلاب روستاهای این استان ، 50 درصد کمتر از شهرهای مجاور درنظر گرفته شده است .

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، محمد حسین قرائتی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا تصریح کرد: سال گذشته ( 93) تعرفه های آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان 30 درصد آب و فاضلاب شهری نزدیکترین شهر به روستا در نظر گرفته شده بود که امسال این میزان به 50 درصد رسیده است .
وی بااشاره به اینکه با در نظر گرفتن این تعرفه ها، هزینه های آب و فاضلاب روستائیان استان اصفهان بصورت چشمگیری کاهش یافت، افزود: هم اکنون متوسط قیمت قبضی که برای روستائیان استان اصفهان مشروط بر رعایت الگوی مصرف، صادر می شود بین سه تا چهار هزار تومان در هر دوره است.
وی تعداد مشترکان آبفار استان اصفهان را 230 هزار مشترک اعلام کرد و افزود: از این تعداد 73.5 درصد خانگی و 26.5 غیرخانگی ( باغ، ویلا، واحد دامداری و صنعتی) هستند.
مدیرعامل شرکت آبفار استان اصفهان اظهارکرد: 10 درصد مشترکان این شرکت الگوی مصرف که 15 متر مکعب در ماه می باشد را رعایت کرده اند و و حدود 20 درصد آنها نیز پرمصرف بوده اند که اخطارهای لازم در رابطه با رعایت الگوی مصرف به آنها داده شده است.

*** 940 روستا از خدمات شرکت آبفار بهره مند هستند
مدیر عامل شرکت آبفار استان اصفهان تعداد روستاهای دارای سکنه استان اصفهان را یکهزار و 339 روستا اعلام کرد و افزود: از این تعداد 940 روستا تحت پوشش خدمات این شرکت هستند.
وی افزود: آب بهداشتی مابقی روستاها نیز بصورت شورایی و هیات امنایی تامین می شود که این روستاها نیز از خدمات شرکت آبفار استان بصورت غیر مستقیم برخوردارند.
قرائتی توضیح داد: مواد مورد نیاز برای تامین آب شرب بهداشتی این روستاها از طریق شرکت آبفار استان در اختیار هیات امنا و شوراهای این روستاها قرا می گیرد.
وی بااشاره به اینکه در سالجاری پروژه هایی در زمینه های مجتمع های آبفا روستایی، اصلاح و توسعه شبکه های آب آشامیدنی، اجرای خطوط آبرسانی و آبرسانی سیار توسط شرکت آبفار استان اصفهان در دست اجراست، اعتبار مصوب شده برای این پروژه ها را 55 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این میزان تاکنون 14 میلیارد تومان محقق شده است.
مدیر شرکت آبفار استان اصفهان محل تامین منابع مالی طرح های یاد شده را 2درصد از وزارت نفت، مدیریت بحران استانداری ، اعتبارات مناطق محروم و اعتبارات ملی اعلام کرد.

*** برای روستاهای بالای 20 خانوار طرح ایجاد مجتمع های فاضلاب اجرا خواهد شد
قرائتی با اشاره به اینکه در روستاهای لنجان و اصفهان با استفاده از اعتبارات ملی اجرای طرح های توسعه مجتمع های آبرسانی و فاضلاب در دست اجراست، افزود: 75 روستا در حاشیه زاینده رود از مجتمع های آبرسانی و جمع آوری فاضلاب برخوردارند و در سایر روستاها نیز از چاه های جذبی و سپتینگ برای دفع فاضلاب استفاده می شود.

** آب رسانی سیار به 416 روستای استان
مدیر عامل شرکت آبفار استان اصفان آبرسانی سیار به روستاها را از دیگر فعالیت های این شرکت بیان کرد و افزود: با توجه به خشکسالی بوجود آمده در استان ، آبرسانی سیار به روستاهای استان در دستور کار این شرکت قرار دارد.
وی افزود: تا پایان آذرماه امسال به 416 روستا توسط 36 دستگاه تانکر آبرسانی سیار انجام شده است.
قرائتی ادامه داد: همچنین توسط 533 تانکر که بصورت ثابت در روستا مستقر هستند به روستائیان استان اصفهان آبرسانی شده است.
وی مجهز شدن تانکرهای آبرسان به ‘ جی پی اس ‘ را از دیگر اقدامات شرکت آبفار استان در سالجاری اعلام کرد و افزود: تمام ناوگان آبرسان روستایی استان به این سیستم تجهیز شده اند و تردد همه تانکرها بصورت لحظه ای تحت کنترل شرکت آبفار استان می باشد.

*** اقدمات خوبی برای جلوگیری از هدر رفت آب انجام شده است
مدیر شرکت آبفار استان اصفهان با اشاره به قدمت و فرسودگی شبکه های آب و فاضلاب روستایی این استان اظهارکرد: بسیاری از این شبکه ها قدمتی بیش از 30 سال دارند که به همین دلیل میزان هدر رفت آنها زیاد بود.
وی افزود: از یکسال گذشته اقدامات خوبی برای بازسازی این شبکه ها و جلوگیری از هدر رفت آب انجام شد.
قرائتی با اشاره به اینکه در سال گذشته کمیته هدر رفت آب در شرکت آبفار استان اصفهان تشکیل شد، افزود: روستاهایی که میزان هدر رفت آب در شبکه آبرسانی آنها زیاد باشد ، شناسایی و برای جلوگیری از فدر رفت آب در این روستاها برنامه های کوتاه و بلندت توسط این کمیته اجرا می شود.
وی با اشاره به اینکه سامانه گویای 1523 از سال گذشته بصورت شبانه روزی برای دریافت گزارشات مردمی توسط شرکت آبفار استان راه اندازی شده است، افزود: از این طریق شکستگی لوله های شبکه های آب و فاضلاب روستایی استان در اسرع وقت به این شرکت گزارش می شود و از زمان ثبت گزارش، پیمانکار موظف است ظرف پنج ساعت اقدامات لازم برای ترمیم شبکه آسیب دیده انجام دهد.
به گفته وی ، 60 گروه در استان اصفهان مسئولیت ترمیه و اصلاح شبکه آبفار را برعهده دارند.

*** روستائیان در سال گذشته با جیره بندی آب مواجه نشدند
مدیر شرکت آبفار استان اصفهان با اشاره به اینکه در پی بروز خشکسالی در این استان، سالهای گذشته روستائیان در فصل گرما و تابستان با جیره بندی آب مواجه می شدند، تصریح کرد: سال گذشته یک مورد جیره بندی آب در هیچیک از روستاهای استان نداشتیم.
وی ، همکاری روستائیان در مصرف بهینه آب را علت اصلی برطرف شدن این مشکل بیان کرد و افزود: برای تابستان سال آینده نیز تدابیر لازم از سوی شرکت آبفار استان اندیشیده شده است که اطمینان داریم با همکاری روستائیان ، تابستان سال آینده نیز هیچیک از روستاهای استان با قطعی آب مواجه نخواهند شد.

** ادغام شرکت های آب و فاضلاب روستایی با شهری ملغی شد
قرائتی در ادامه درباره ادغام طرح شرکت های آب و فاضلاب روستایی و شهری اظهارکرد: این طرح که در اواخر دولت دهم مطرح شده بود، تاثیر نامطلوبی بر شرکت آبفار گذاشت.
وی با اشاره به اینکه امور مربوط به آب و فاضلاب روستایی تخصص و روحیه خاص خود را می طلبد، تصریح کرد: طرح ادغام این دو شرکت که در دولت قبل مطرح شده بود ، کارشناسی شده نبود.
مدیر شرکت آبفار استان اصفهان افزود: خوشبختانه این طرح در دولت تدبیر و امید ملغی و اجرایی نشد و این موضوع باعث افزایش انگیزه کارکنان شرکت آبفار روستایی شد.

Go to TOP