چاپ خبــر
عضو سابق هیئت نظارت بر انتخابات مجلس و خبرگان :

عدم شرکت در آزمون خبرگان به معنای عدم احراز صلاحیت آنها در انتخابات خبرگان است/در قانون تافته جدا بافته و استثنا وجود ندارد

این عضو جامعه روحانیت مبارز خاطر نشان کرد: برخی برای کسب احراز صلاحیت سراغ مراجع رفته اند و بعضا مراجع نیز اعلام کرده اند که در رودربایستی و سماجت و اصرار بعضی افراد آنها را تایید کرده اند. اما شورای نگهبان چارچوب مشخصی دارد که باید طبق آن رفتار شود.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، حجت الاسلام شیخ حسین ابراهیمی عضو سابق هیئت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در گفتگو با راه دانا؛ در خصوص وظایف شورای نگهبان در انتخابات پیش رو، اظهار داشت: شورای محترم نگهبان باید طبق قانون عمل کند تا رعایت عدالت نسبت به افراد انجام شود.  یکی از وظایف شورای نگهبان نظارت استصوابی است. چارچوبی که شورای نگهبان بر حسب قانون مشخص کرده این است که احراز صلاحیت افراد چه در مورد خبرگان چه در خصوص کاندیداهای انتخابات مجلس بر عهده شورای نگهبان است. هر چارچوبی که شورای نگهبان برای احراز صلاحیت مشخص کند، ملاک و قانون است.

این عضو جامعه روحانیت مبارز خاطر نشان کرد: برخی برای کسب احراز صلاحیت سراغ مراجع رفته اند و بعضا مراجع نیز اعلام کرده اند که در رودربایستی و سماجت و اصرار بعضی افراد آنها را تایید کرده اند. اما شورای نگهبان چارچوب مشخصی دارد که باید طبق آن رفتار شود.

وی در ادامه افزود: حوزه روحانیت حوزه ای است که گاهی اوقات واسطه هایی قرار می دهند یا شواهدی را برای مرجع می آورند و یا توصیه هایی را انجام می دهند که مرجع به احراز صلاحیت پرداخته و طرف را مجتهد می داند. اما اگر از نظر شورای نگهبان صلاحیت احراز شود کافی است اما اگر احراز نشد می بایست در آزمون شرکت کنند. در این دور از انتخابات خبرگان، شورای نگهبان احراز صلاحیت همه کاندیداها را در شرکت در آزمون دانستند. به این معنا که راه دومی برای احراز صلاحیت وجود ندارد. برخی افراد ممکن است حتی در آزمون پذیرفته شوند اما در مصاحبه حضوری که ۲ نفر از بزرگان حوزه علمیه انجام می دهند، عدم احراز آنها ثابت شود. کسانی هم که این شرایط را رعایت نکنند، احراز صلاحیت نشده اند.

عضو سابق هیئت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در خصوص جزئیات آزمون برگزار شده و نحوه احراز صلاحیت افراد گفت: شورای نگهبان شرکت در آزمون را ملاک صلاحیت افراد برای شرکت در انتخابات خبرگان دانسته است. این شورا اعلام کرد کسانی که قبلا آزمون داده اند مورد تایید هستند اما افرادی که مشارکتی تابحال نداشته اند و یا به هر دلیلی نیاز به احراز صلاحیت دارند، باید در آزمون شرکت کنند. آزمون هم در ۲ مرحله است. اول آزمون کتبی و دوم مصاحبه حضوری. بنابراین کسانی که در آزمون حاضر شدند در صورت قبول شدن می توانند وارد گردونه انتخابات شوند. آنهایی هم که قبول نشدند به این معنا نیست که رد شده اند بلکه احراز صلاحیت نشدند.

وی همچنین تصریح کرد: اگر کاندیدایی در آزمون شرکت نکند به این معناست که احراز صلاحیت نشده است.

ابراهیمی در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: در کشور قانون باید رعایت شود. قانون اساسی نظر استصوابی به شورای نگهبان داده است. وقتی شورای نگهبان اختیار تام دارد می تواند از اختیارات خود استفاده کند. وقتی خود افراد نخواسته اند در آزمون خبرگان شرکت کنند، دیگر فشار و ایجاد هزینه بر این شورا معنا ندارد. همه باید به قانون تن دهند. در قانون هم تافته جدا بافته نداریم و استثنایی هم وجود ندارد. ما اعضای شورای نگهبان را فقیه و عادل و منصوب از سوی مقام معظم رهبری می دانیم و اگر کسی در خصوص اینها شبهه ایجاد کند خلاف دین، عقل و عرف جامعه عمل کرده است.

Go to TOP