چاپ خبــر

آیا روباه پیر به پیشواز انتخابات رفته است؟ +تصاویر

پس از تعطیلی روزآنلاین به عنوان پایگاه اصلی خبرنگاران فراری و تأمین‌کننده نیروی انسانی بی‌بی‌سی فارسی، شبکه سلطنتی انگلیس هم در بالاترین سطح با تغییر و تحول روبروست.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از تسنیم، چند ماه قبل بود که سرپل‌های شبکه رسانه‌ای ضدانقلاب در کشور در عملیات نیروهای اطلاعاتی منهدم شد و رابطان رسانه‌های ضدانقلاب از جمله بی‌بی‌سی فارسی و سایت روز آنلاین که در پوشش خبرنگاران برخی رسانه‌های داخلی مشغول فعالیت بودند، به دام افتادند؛ شبکه‌ای که با هدایت مسعود بهنود و حسین باستانی به همراه دیگر عوامل رسانه‌ای در خانه تیمی رسانه‌های ضدانقلاب سال‌ها به جذب نیرو و کسب خبر و اطلاعات از داخل کشور مشغول بودند.

(در همین ارتباط مطالعه کنید: مسعود بهنود و مأموریت وی در برنامه دیدبان، حسین باستانی نورچشمی رئیس دولت اصلاحات، هیفوس؛ دسته‌گل هلندی برای خبرنگاران فراری، سرنوشت خبرنگاران اصلاح‌طلب فراری، و حال و روز این‌ روزهای اصلاح‌طلبان افراطی)

در نهایت پس از افشای خانه تیمی و بازداشت حلقه‌های ارتباطی آن در داخل کشور، فسادهای مالی سرکرده‌های این گروه نیز علنی شد و مشخص شد بخش اعظم پول‌های گرفته‌شده از بنیادهای برانداز نظیر هیفوس توسط افرادی نظیر حسین باستانی، هرگز برای اهداف مورد نظر هزینه نشده و اختلاس صورت گرفته است. حجم رسوایی به حدی رسید که تأمین‌کنندگان مالی روزآنلاین تصمیم به تعطیلی آن گرفتند.

 

 یکی از سندهای ارتباط حسین باستانی با برخی خبرنگاران داخلی و پرداخت پول به آن‌ها

اما خبر دیگری که شب گذشته منتشر شد، خبر استعفای بدون توضیح صادق صبا سردبیر بخش فارسی شبکه دولتی انگلیس (بی‌بی‌سی) بود که از سوی این شبکه اعلام شد. بی‌بی‌سی اعلام کرده است که رزیتا لطفی از دیگر کارکنان بی‌بی‌سی جایگزین صادق صبا شده است؛ صادق صبا از جمله کارکنان بی‌بی‌سی بود که حضور او و روابطش با برخی از مجریان این شبکه حواشی بسیاری برای وی ایجاد کرده بود و حتی به خداحافظی موقت برخی از این مجریان زن منجر شده بود.

 

صادق صبا همواره با اخبار و اتهاماتی درباره روابطش با مجریان زن بی‌بی‌سی روبرو بوده است

سردبیر جدید بی‌بی‌سی فارسی کیست؟

رزیتا لطفی از جمله افرادی است که چند ماه پیش از انتخابات سال 88، به همراه صادق صبا و دیگر چهره‌های رسانه‌ای فراری، بخش فارسی تلویزیون بی‌بی‌سی را راه‌اندازی کردند. او از سردبیران بخش تحریریه خبر بی‌بی‌سی بود و سال‌ها در قسمت‌های مختلف تهیه اخبار سردبیر بوده است. رزیتا لطفی نیز مانند دیگر مدیران ارشد و کارکنان بی‌بی‌سی فارسی از اعضای فرقه بهائیت است و از این نظر یکی از شاخصه‌های اصلی برای ارتقاء رتبه در این شبکه را داراست.

رزیتا لطفی؛ بهائی دیگری که جایگزین صادق صبا شده است

رزیتا لطفی مانند دیگر همکارانش در بی‌بی‌سی، از ایران به مقصد رسانه‌های ضدانقلاب فرار کرده است. او تحصیل‌کرده دانشگاه تهران در رشته زبان انگلیسی است و در لندن در رشته مطالعات خاورمیانه تحصیل کرده است.

لطفی همانند دیگر اعضای بی‌بی‌سی و روابط مرسوم در آن، سال‌ها معشوقه داریوش کریمی از مجریان این شبکه و مسؤول بخش گردآوری و تنظیم خبر تحریریه این شبکه بوده است که در نهایت پس از چندین سال ارتباط گفته شد که این دو ازدواج کرده‌اند. داریوش کریمی اکنون برنامه پرگار را در این شبکه به روی آنتن می‌رود. (گزارشی از این برنامه بی‌بی‌سی با اجرای داریوش کریمی همسر رزیتا لطفی)

 

گفته می‌شود داریوش کریمی پس از چندسال ارتباط با رزیتا لطفی بالاخره با وی ازدواج کرده است

رزیتا لطفی نزدیک به 20 سال است که در بخش‌های مختلف بی‌بی‌سی فارسی حضور داشته و با شبکه سلطنتی انگلیس همکاری می‌کند. وی پس از اعلام انتخابش به عنوان سردبیر جدید گفته است که قصد دارد گستره مخاطبان 15 میلیونی این شبکه و بخش‌های مجازی آن را افزایش دهد. سردبیر جدید بی‌بی‌سی قصد دارد حضور این شبکه در شبکه‌های اجتماعی را گسترش دهد؛ فیلتر بودن وبسایت و محدودیت‌های مشاهده تلویزیون بی‌بی‌سی باعث شده است تا با توجه به ضریب بالای نفوذ شبکه‌های اجتماعی بویژه در ایران، بی‌بی‌سی راه‌های دیگر را برای ارتباط با مخاطبان در داخل کشور انتخاب کند. یکی از این راه‌های ارتباطی، کانال تلگرامی بی‌بی‌سی فارسی است که بیش از 280 هزار عضو دارد و بدون هیچ محدودیتی شبانه‌روز اخبار وبسایت بی‌بی‌سی را در این کانال بازنشر می‌دهد.

 

*استعفای شبیه به اخراج صادق صبا

صادق صبا نزدیک به 26 سال سابقه فعالیت در بی‌بی سی داشته و هفت سال است که سردبیر بخش فارسی بی‌بی سی است. نکته جالب توجه این است که آقای صبا بطور کلی از مجموعه بی‌بی‌سی خداحافظی کرده است و دیگر در این مجموعه حضور نخواهد داشت و می‌توان گفت اتفاقی شبیه یک اخراج آبرومندانه برای وی رخ داده است اما علت آن رسما اعلام نشده است و وی تنها اینگونه اظهار نظر کرده است: «ترک کردن سازمانی که از صمیم قلب به اهدافش اعتقاد دارم کار آسانی نیست، ولی وقت آن رسیده که نیروهای تازه نفس‌تری این مسئولیت سنگین را به عهده بگیرند». ظاهرا قطع شدن ارتباطات این شبکه با داخل کشور که به حیات روزآنلاین پایان داد، نفس مدیران و سردبیر بی‌بی‌سی فارسی را هم گرفته است!

صادق صبا در یادداشت خداحافظی خود نوشته است: «پس از حدود هفت سال مدیریت بخش فارسی بی‌بی‌سی و بیش از بیست و پنج سال کار در بی‌بی‌سی به عنوان خبرنگار و تحلیلگر تصمیم گرفته‌ام که از این سازمان کناره‌گیری کنم. بی‌بی‌سی فارسی امروز بیش از هر زمان دیگری در تاریخ هفتاد و پنج ساله‌اش موقعیت استواری یافته است و به عنوان یک رسانه طراز اول جایگاه شایسته‌ای در بین فارسی زبانان دارد. من خوشحالم که توانسته‌ام در ایجاد این جایگاه ، به خصوص در هفت سال گذشته به عنوان مدیر این رسانه، نقش بازی کنم. حالا احساس می‌کنم که وقت آن رسیده که نیروهای تازه نفس‌تری این مسئولیت سنگین را بر عهده گیرند.»

سردبیر سابق بی‌بی‌سی در جای دیگری درباره اصالت خبرهای بی‌بی‌سی اینگونه می‌گوید: «در بی‌بی‌سی همچنین به اهمیت منبع و حرف زدن بر اساس فاکت‌ها پی بردم. برای بعضی از ما که گاهی بدون دلیل و مدرک شایعات را پراکنده می‌کنیم و مثلا حرف زدن خودمان را اینطور آغاز می‌کنیم که “می گن فلان چیز اتفاق افتاده است…” و اصلا اهمیت نمی‌دهیم که واقعا آنچه را که داریم بیان می‌کنیم درست است یا نه، این اصل مهم بی‌بی‌سی که باید گزارش‌ها بر اساس منابع موثق و فاکت‌های غیر قابل انکار باشد بسیار آموزنده است.»

این اظهارات صادق صبا در حالی است که بی‌بی‌سی فارسی همین چند روز پیش بیانات رهبر انقلاب درباره حوادث 88 را تحریف کرد.
بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر مردم قم که بی‌بی سی فارسی آن را تحریف کرد: «این کارهای سال 88 از ابتکارات جدید آنها علیه انقلاب بود؛ به بهانه‌ی انتخاب یک دولتی که مورد قبول آمریکا نیست، آن اقلیتی را که رأی نیاورده بکِشند در خیابان و یک رنگی به آنها بدهند و کمکشان کنند»

نکته قابل توجه دیگر در پیش بودن دو انتخابات پیش‌رو در اسفندماه است. بی‌بی‌سی فارسی که فلسفه وجودی‌اش به چندماه قبل از انتخابات 88 و پوشش حوادث پس از آن بازمی‌گردد، یک ماه و اندی مانده به انتخابات ظاهرا قصد دارد با تغییر سبک اطلاع‌رسانی و ایجاد تحرک تازه در کادر خبری این شبکه، خود را مهیای انتخابات اسفندماه کند. یکی از مهمترین برنامه‌های این شبکه طبق گفته سردبیر جدید، حضور فعال‌تر بی‌بی‌سی در شبکه‌های اجتماعی همزمان با انتخابات مجلس و خبرگان است.

*مقدمه «صد زن» برای سردبیری یک زن؟

چندی قبل بود که بی‌بی‌سی فارسی پروژه‌ای با عنوان 100 زن را با هدف معرفی زنان برتر در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داشت و برنامه‌های متعددی با این موضوع و معرفی زنان و دعوت از زنان برای حضور در این عرصه‌ها به روی آنتن برد و فراخوان‌های متعددی برای دریافت عکس و فیلم از زنان ایرانی (افغان و تاجیک) داد. حالا پس از دو ماه، یک زن به سردبیری این شبکه تلویزیونی رسیده است.

برنامه‌های ویژه «صد زن» هم غالبا مضامینی همچون این گزارش دارد: برابری جنسیتی، قرار دادن استقلال زنان در مقابل ازدواج و تشویق به تجرد و زندگی مردانه

رزیتا لطفی پس از اعلام خبر سردبیری‌اش گفت: «ریاست بخش فارسی که به تازگی هفتاد و پنج سالگی‌اش را جشن گرفته، افتخار بزرگی است. قصد من این است که با تکیه بر موفقیت کنونی بخش فارسی که هر هفته پانزده میلیون مخاطب رادیویی، تلویزیونی و آنلاین دارد به موفقیت‌های بیشتری برسیم و اعتبار خود را بین مخاطبان ایرانی، افغان، تاجیک و مهاجران فارسی‌زبان در سراسر جهان به عنوان منبع موثقی حفظ کنیم که اخبار و اطلاعات را بی‌طرفانه ارائه می‌کند».

Go to TOP