چاپ خبــر

پایان پشتیبانی از ویندوز 8

با گذشت 3 سال از انتشار ویندوز 8 مایکروسافت اعلام کرده است که دیگر به پشتیبانی از این ویندوز ادامه نخواهد داد و کاربران باید برای دریافت جدیدترین به روز رسانی ها سیستم عامل خود را به نسخه 8.1 به روز رسانی کنند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ مایکروسافت از روز سه شنبه ۲۲ دی ماه دیگر از ویندوز ۸ پشتیبانی نمی‌کند. ردموندی‌ها توصیه کرده‌اند تا کاربران این نسخه از سیستم عامل مایکروسافت را به ویندوز ۸.۱ یا ویندوز ۱۰ بروزرسانی کنند تا مشکلی از بابت تهدید‌های موجود امنیتی نداشته باشند.

مایکروسافت اعلام کرده که از ۱۲ ژانویه یا ۲۲ دی ماه سال جاری دیگر از ویندوز ۸ پشتیبانی نمی‌کند. پشتیبانی نکردن از این سیستم عامل به معنای ارائه نکردن بروزرسانی‌های امنیتی و بهبود‌های جدید برای این سیستم عامل است، از این‌رو کاربرانی که همچنان از ویندوز ۸ استفاده می‌کنند، باید این نکته را در نظر داشته باشند که در معرض تهدیدات امنیتی کشف شده از این سیستم عامل خواهند بود، چراکه ردموندی‌ها بروزرسانی دیگری را برای این سیستم عامل ارائه نخواهند کرد. مایکروسافت توصیه کرده کاربرانی که همچنان از ویندوز ۸ استفاده می‌کنند، سیستم عامل خود را به ویندوز ۸.۱ یا ویندوز ۱۰ بروزرسانی کنند.

جالب است بدانید که مایکروسافت تنها سه سال پس از عرضه‌ی ویندوز ۸ پشتیبانی از آن را پایان داده است. ویندوز ۸ در اکتبر ۲۰۱۲ بصورت رسمی منتشر شده بود.

معمولا مایکروسافت در یک بازه‌ی ۱۰ ساله از سیستم عامل خود پشتیبانی می‌کند، اما تغییرات در این نسخه باعث شده تا ردموندی‌ها در سیاست‌های خود تجدیدنظر کنند. مایکروسافت در وب‌سایت پشتیبانی خود اعلام کرده که ویندوز ۸.۱ را به عنوان یک سرویس پک برای ویندوز ۸ در نظر گرفته است.

پایان پشتیبانی از ویندوز 8

براساس سیاست‌های مایکروسافت، کاربران دو سال فرصت دارند تا سرویس پک منتشر شده را نصب کنند. با توجه به اینکه ویندوز ۸.۱ در اکتبر ۲۰۱۳ عرضه شده، می‌توان چنین نتیجه گرفت که وقت استفاده از ویندوز ۸ به سر آمده و باید به ویندوز ۸.۱ یا ویندوز ۱۰ مهاجرت کرد.

مایکروسافت در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

برخلاف سرویس‌ پک‌های ارائه شده برای ویندوز که برای رفع باگ‌ها و مشکلات منتشر می‌شوند، ویندوز ۸.۱ قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدیدی را به کاربران ارائه داده است. ما با ارائه‌ی ویندوز ۸.۱، این نسخه را به گونه‌ای در اختیار کاربران قرار دادیم تا آن را شبیه به سرویس پک‌های ارائه شده برای ویندوز روی سیستم‌‌های خود نصب کنند. از این‌رو ما همچنان پیرو سیاست‌های پشتیبانی از نسخه‌های سرویس پک، از ویندوز ۸.۱ پشتیبانی خواهیم کرد.

براساس اطلاعات ارائه شده ویندوز ۸.۱ مایکروسافت تا سال ۲۰۲۳ و ویندوز ۱۰ این کمپانی تا سال ۲۰۲۵ پشتیبانی خواهند شد. اگر به خاطر داشته باشید، مایکروسافت ویندوز ۸ را برای پشتیبانی از گجت‌های مجهز به نمایشگر لمسی روانه‌ی بازار کرد که البته تغییرات گسترده‌ی اعمال شده در مقایسه با ویندوز ۷ چندان مورد استقبال کاربران دسکتاپ قرار نگرفت و از این‌رو مایکروسافت با انتشار ویندوز ۸.۱ و سپس ویندوز ۱۰، سعی کرد تمام کاربران خود را راضی کند.

در حال حاضر مهم‌ترین هدف مایکروسافت اشاعه‌ی استفاده از ویندوز ۱۰ روی انواع گجت‌های تولید شده توسط این کمپانی و بطور کل گجت‌های مبتنی بر ویندوز است. ردموندی‌ها اخیرا به آمار نصب ویندوز ۱۰ روی بیش از ۲۰۰ میلیون دستگاه گجت دست پیدا کرده‌اند، حال آنکه هدف این کمپانی دست یافتن به آمار یک میلیاردی است. باید دید که آیا این کمپانی به هدف اصلی خود خواهد رسید یا خیر.

Go to TOP