چاپ خبــر
همه چیز در رابطه با تخم کتان؛

تخم کتان یکی از ۵ دانه مهمی است که روزانه باید مصرف شود

تخم کتان یکی از ۵ دانه مهمی است که روزانه باید مصرف شود. این دانه سرشار از خواص باور نکردنی است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از  ایمنا، یکی از دانه هایی که شاید عده زیادی در رابطه با آن اطلاعاتی نداشته باشند، تخم کتان است. این دانه سرشار از خواص باور نکردنی است. تخم کتان یکی از ۵ دانه مهمی است که روزانه باید مصرف شود. تخم کتان یا همان بذرکتان به رنگ های زرد و قهوه ای تیره در بازار موجود است و هر ۱۴ گرم (۲ قاشق غذاخوری) از این دانه مغذی حاوی حدود ۱۳۳ درصد امگا۳، ۵/۱۷ درصد منگنز، ۱۵ درصد فیبر و ویتامین B۱، ۱۴ درصد منیزیم، ۵/۱۲ درصد تریپتوفان، ۹ درصد فسفر، ۵/۸ درصد روی و ۷۴ کیلوکالری انرژی است. به همین دلیل هم این دانه که سرآمد تمام مغزها و دانه ها از نظر ریزمغذی های مختلف است.
گیاه کتان از گذشته های بسیار دور در کشورهایی مانند مصر کشت و برای تهیه لباس از آن استفاده می شده است. حدود ۳ هزار سال پیش، ساکنان گرجستان کنونی کشف کردند که دانه یا بذر این گیاه، خوراکی است و خواص درمانی هم دارد. پس از گرجستان، کشت گیاه کتان برای استفاده از بذر آن در کشورهای اروپایی و شمال آمریکا رواج یافت و امروزه محققان، با انجام تحقیقات و بررسی های فراوان آزمایشگاهی، به نتایج جالبی درباره خواص بذرکتان رسیدند.
* کتان و سرطان
نتیجه تحقیقات جدید پژوهشگران کانادایی نشان می دهد مصرف منظم دانه کتان می تواند به دلیل حجم بسیار بالای اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آن، احتمال ابتلا به سرطان های پستان، پروستات و کولون را تاحد چشمگیری کاهش دهد. بررسی مصرف منظم بذرکتان در حیوانات آزمایشگاهی ثابت کرده ریزمغذی های فراوان موجود در این دانه گیاهی، به اندازه قابل توجهی جلوی رشد و انتشار تومورهای سرطانی را در آنها می گیرد.
* کتان و کلسترول و فشار خون
پژوهشگران دانشگاه هاروارد می گویند اسیدهای چرب امگا۳ موجود در بذرکتان می توانند با کنترل ضربان قلب و پیشگیری از التهاب قلبی عروقی، باعث حفظ سلامت قلب بشوند. به همین دلیل مصرف روزانه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری دانه کتان را به بیماران قلبی یا آنهایی که زمینه ابتلا به ناراحتی های قلبی دارند، توصیه می کنند. این پژوهشگران ثابت کرده اند مصرف منظم بذرکتان با کاهش فشارخون و در نتیجه حفظ بیشتر سلامت قلب هم در ارتباط است. محققان معتقدند گنجاندن دانه کتان در برنامه غذایی روزانه افراد بزرگسال می تواند شانس ابتلا به گرفتگی عروق یا آترواسکلروز را در آنها تا ۷۵ درصد کاهش بدهد. این دانه مغذی به کاهش کلسترول و چربی بد خون یا همان LDL در افراد مبتلا به چاقی، دیابت و مشکلات متابولیک هم کمک می کند و به این ترتیب، شانس گرفتگی عروق و ابتلا به ناراحتی های قلبی را در آنها کاهش می دهد. محققان با تحقیقی که روی بیش از ۱۰۰ خانم یائسه انجام دادند، به این نتیجه رسیدند درصد ابتلا به بیماری پرفشاری خون و ناراحتی های قلبی در خانم هایی که به مدت یک سال، روزی ۴ قاشق غذاخوری دانه کتان خام مصرف می کردند، بسیار پایین و ناچیز بود.
* کتان و دیابت
پژوهشگران انگلیسی با تحقیق روی صدها فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ و بررسی نتیجه تست A۱C آنها به این نتیجه رسیدند مصرف روزانه ۲ قاشق غذاخوری دانه خام کتان، تاحد زیادی باعث افزایش پاسخ دهی بدن آنها به دارو، کاهش قند و کلسترول خونشان می شود.
* کتان و یائسگی
نتیجه تحقیقی که روی تعدادی خانم یائسه انجام و در سال ۲۰۰۷ هم در بیشتر مقاله ها و مجله های علمی دنیا منتشر شد، نشان می دهد مصرف روزانه ۲ قاشق غذاخوری بذرکتان خام که با غلات سبوس دار و مقداری ماست مخلوط شده است، می تواند احتمال ابتلا به گرگرفتگی های دوران یائسگی را تا ۵۷ درصد کاهش دهد. البته به شرطی که خانم های یائسه، حداقل روزی ۲ بار این ترکیب را مصرف کنند. این کاهش گرگرفتگی ها از حدود ۱ تا ۲ هفته بعد از مصرف معجون بذرکتان شروع می شوند. این در حالی است که مصرف دانه کتان تاثیر چندانی در کاهش گرگرفتگی های پیش از یائسگی یا گرگرفتگی های ناشی از ابتلا به سرطان پستان ندارد.
* کتان و آلرژی
ریزمغذی های موجود در بذرکتان می توانند برای تسریع روند درمان برخی بیماری های التهابی خاص مانند آسم، آلرژی و پارکینسون هم مفید باشند.
محققان می گویند که ترکیب های موجود در این دانه کتان، جلوی رهاسازی عوامل التهابی و آلرژی زا را در بدن می گیرند و احتمال واکنش های التهابی را در انسان ها کم می کنند. این ترکیب ها با پیشگیری از آزادسازی عوامل آلرژی زا و التهابی، جلوی تشکیل پلاک در رگ های خونی را هم می گیرند و به این ترتیب، بازهم به نوعی دیگر باعث حفظ سلامت سیستم قلب و عروق ما می شوند.
* کتان و لاغری
تخم کتان از جمله موادی است که به طور چشم گیری برای کاهش چربی شکم مورد استفاده قرار می گیرد. این دانه با ۶ اثر معجزه گر در کاهش وزن تاثیر دارد.این موارد عبارتند از: کاهش نفخ، تمیز کردن معده، آب کردن چربی ها، کاهش اشتها، امگا ۳، حل معضل تورم سلولی و کاهش وزن.

Go to TOP