چاپ خبــر

برای رفع خشکی لب‌ها چه کنیم؟

متخصص طب سنتی در خراسان‌جنوبی گفت: از لیسیدن لب‌های خود بپرهیزید، زیرا این کار سبب بدتر شدن خشکی و ترک لب‌ها می‌شود.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار ،مریم نواب زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استفاده از مایعات اولین گام برای جلوگیری از خشکی لب‌ها است که این کار کمک می‌کند تا لب‌هایتان رطوبت کافی داشته و کمتر در معرض خشکی هوا قرار بگیرند.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از خشکی و ترک خوردگی لب‌ها در زمستان کمتر لب‌های خود را در معرض هوای خشک بیرون قرار دهید. حتی المقدور ساعت‌های کمی را در خارج از منزل بگذرانید، به خصوص زمانی که هوا سرد و همراه با وزش باد است.

متخصص طب سنتی در خراسان‌جنوبی ادامه داد: در زمستان حتماً از کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته را به لب‌های شما برگرداند. اگر مجبور هستید در سرما از منزل بیرون بروید، لب‌های خود را چرب کنید و با شال یا روسری صورت خود را بپوشانید. برای مرطوب نگه داشتن محیط می‌توانید از دستگاه بخور سرد یا گرم استفاده کنید و از لیسیدن لب‌های خود بپرهیزید، زیرا این کار سبب بدتر شدن خشکی و ترک لب‌ها می‌شود.

وی یادآور شد: در فصل زمستان حتما کرم ضد آفتاب بر روی پوست صورت و لب خود بمالید، زیرا به دلیل خشکی بیشتر لب‌ها در زمستان، تأثیر آفتاب نیز بر آنها بیشتر خواهد بود.

نواب زاده افزود: از مواد غذایی سرشار از ریبوفلاوین مانند سبزیجات بیشتر و از غذاهای چرب کمتر استفاده کنید. با توجه به اینکه ویتامین E سبب نرمی و مرطوب شدن پوست لب می‌شود، کرم ویتامین E را قبل از خواب بر روی لب‌های خود بمالید.

متخصص طب سنتی در خراسان‌جنوبی ادامه داد: کرم شیر را چند بار در روز بر روی لب‌های خشکیده خود بزنید تا لایه مرده پوست شما را بردارد و بافت نرم را جایگزین آن کند. همچنین مقداری کمی گلیسیرین را با عسل مخلوط کنید و این مخلوط را چند بار در روز بر روی لب‌های خود بمالید تا ترک‌های لب برطرف شود.

وی بیان کرد: برای مرطوب کردن لب می‌توانید مقداری گل سرخ خشک خرد شده را با گلیسیرین، مخلوط و آن را بر روی لب‌هایتان استفاده کنید. یک پیمانه گل سرخ و دو پیمانه گلیسیرین برای تهیه این مخلوط کافی است.

متخصص طب سنتی در خراسان‌جنوبی تاکید کرد: با توجه به اینکه انواع صابون‌ها، لوسیون‌ها، مواد آرایشی و بهداشتی می‌توانند سبب ایجاد حساسیت پوستی و ترک پوست شوند، اگر احتمال می‌دهید به این مواد حساسیت دارید، از مصرف آنها خودداری کنید.

نواب زاده افزود: ژل آلوئه ورا همراه با لیدوکائین نوعی داروی ضد درد است و ناراحتی‌های ناشی از ترک خوردگی لب‌ها را بهبود می‌بخشد. می توانید ژل آلوئه ورا را روی لب‌های ترک خورده و آفتاب سوخته خود بمالید. همچنین می‌توانید از روغن خردل و کنجد یا نارگیل برای مرطوب کردن لب خود استفاده کنید.

Go to TOP